کد خبر: ۶۰۵۶۵
زمان انتشار: ۰۲:۴۳     ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
یک روز پس از اعلام خبر احتمال به کارگیری نیروی نظامی علیه سوریه از سوی انگلیس، منابع اسرائیلی از وجود برنامه مشابهی در دولت آمریکا خبر داده اند. برنامه ای که هرچند انجام آن هنوز مورد تردید است، اما می تواند آغازگر فازی جدید در موضع گیری های غرب علیه دولت اسد باشد.
یک روز پس از اعلام خبر احتمال به کارگیری نیروی نظامی علیه سوریه از سوی انگلیس، منابع اسرائیلی از وجود برنامه مشابهی در دولت آمریکا خبر داده اند. برنامه ای که هرچند انجام آن هنوز مورد تردید است، اما می تواند آغازگر فازی جدید در موضع گیری های غرب علیه دولت اسد باشد.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا»، وابسته به محافل امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شده دستور آماده سازی واحدهای ارتش آمریکا برای حمله هوایی محدود به سوریه صادر شده است.

به نوشته این سایت، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا به نیروهای دریایی و هوایی آمریکا دستور داده آماده سازی و تدارک خود برای انجام یک حمله هوایی علیه دولت اسد و اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز این کشور را سرعت ببخشند.

مأموریت آن ها شامل ضربه زدن به دولت مرکزی سوریه و مراکز فرماندهی نظامی، به منظور در هم شکستن ثبات دولت اسد و محدود کردن فعالیت های ارتش سوریه است.

علاوه بر این، بر اساس گزارش دبکا، دو سناریو درباره انجام چنین عملیاتی از سوی آمریکا متصور است:

1- حرکت به سوی کنار زدن اسد به وسیله مسلح کردن شورشیان و سازماندهی نیروهای آنان در قالب یک نیروی حرفه ای که بتواند با واحدهای نظامی دولتی رو در رو شود. شواهد انجام این اقدام هم اکنون نیز قابل مشاهده است؛ چرا که چهار روز پیش نیروهای موسوم به «ارتش آزاد سوریه» به یک گردان ارتش سوریه در دمشق حمله کردند.

2- انتخاب گروهی از افسران عالی رتبه که زیر فشار حمله هوایی محدود، با کنار زدن اسد و یا دست زدن به یک کودتای نظامی علیه او موافقت کنند.

انتشار این اخبار در حالی انجام می گیرد که روز گذشته «ویلیام هیگ»، وزیر خارجه انگلیس نیز احتمال توسل به گزینه نظامی علیه سوریه را رد نکرده و مدعی شده بود در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، تهاجم به صورت حملات هوایی محدود انجام خواهد گرفت.

با این حال، همان گونه که خود دبکا نیز اشاره می کند، در حال حاضر آنچه برای آمریکایی ها ایجاد ابهام کرده و دست زدن به چنین اقدامی را از سوی آن ها مورد تردید قرار داده، موضع احتمالی روسیه در قبال چنین عملیاتی است.

روسیه تاکنون چندین بار به طور جدی نسبت به توسل غرب به گزینه نظامی علیه سوریه هشدار داده و مخالفت خود را با این کار ابراز داشته است.

از سوی دیگر، فرضیه ای که درباره این موضع گیری های کشورهای غربی مطرح می شود این است که جنین مواضعی می تواند به طور مستقیم با موضوع مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو مرتبط باشد.

بر این اساس، غرب سعی دارد با افزایش فشار بر متحد منطقه ای ایران، به طور موازی فشارها علیه ایران را نیز افزایش دهد تا به زعم خود تا حد امکان ایران را وادار به پذیرش خواسته های خود در مذاکرات نماید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۹ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
1- ارتش سوريه از سال 1967 تاكنون در حال آماده باش است و بر عكس ارتش عراق هيچ گونه تحريمي ندارد.
2- فرمانده اطلاعات ارتش سوريه يك علوي است كه ارتباط نزديكي با دكتر بشاراسد دارد.
3- ساختار فرماندهي ارتش تركيه نيز علوي است.
4- با توجه به تجربه عراق، بعيد مي دانم ارتشي كه سابقه جنگ با رژيم كودك كش اسرائيل را داشته باشد تغيير موضع دهد
5- رئيس سابق ستاد ارتش سوريه سپهبد مصطفي طلاس مي گويد وقتي كه فتواي امام خميني (ره) را در مورد سلمان رشدي شنيدم از خداوند خواستم كه قدرتي به من بدهد كه من اين فتوا را اجرا كنم
6- با توجه به بندهاي فوق نيتجه مي گيريم كه اين حرف ها فقط و فقط جنگ رسانه اي است و با عمل اختلاف وسيع دارد
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها