کد خبر: ۵۹۳۵
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۲۶ مهر ۱۳۸۹
حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا در گفتگو با ۵۹۸:
نباید به القاء برخی ها که ادعا می کنند حوزه ها نیاز به نظم ، برنامه ریزی و تحول ندارند توجه کرد و با ادعا های واهی که ما می ترسیم که حوزه استقلال خود را از دست بدهد در برابر تحول موضع گیری می کنند، توجه نمود. استقلال حوزه را باید صیانت کرد اما به بهانه ی صیانت استقلال حوزه نباید از پیشرفت و برنامه ریزی جلو گیری کرد.

نخبگان به خصوص خواص از دیر باز به تحول در حوزه های علمیه توجه داشته اند و آن را امری ضروری می دانند و رهبر معظم انقلاب با درایت كامل در سالهای اخیر این موضوع را  در حوزه های علمیه پیگیری نموده اند. حال پایگاه 598 در گفتگویی با حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا، مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت و رئیس مجمع نمایندگان طلاب به بررسی روند این تحول در حوره های علمیه پرداخته است که در ذیل می آید:

به نظر حضرتعالی  مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه چه می باشد؟

آنطور که بنده از مجموعه ی فرمایشات مقام معظم رهبری در این خصوص درک نموده ام مطالبه ی ایشان این است که روحانیت بتواند وظایف ذاتی خودش را انجام بدهد و با توجه به شرایط عصری که در آن زندگی می کنیم و با توجه به پبشرفت های شگرفی که اسلام در دنیا داشته و زمینه هایی که انقلاب عظیم اسلامی ما در دنیا ایجاد کرده است روحانیت در عرصه های مختلف دینی و اعتقادی و سایر ابعاد دینی بتواند در دنیا وظایف خودش را انجام بدهد و این نیازمند برنامه ریزی ، نظم و تقسیم کار و آشنا شدن با عرصه های جدید و حتی آموزش در عرصه هایی که مورد نیاز است برای پاسخ دادن به شبهات جدیدی که دشمنان به وجود می آورند، حوزه های علمیه باید تمام این ابعاد را پوشش بدهد و بخصوص مسائل فرهنگی که اخیراً مقام معظم رهبری فرمودند که روحانیت باید جلودار این عرصه باشد یعنی از حالت انفعالی بیرون بیاییم و به صورت فعال در زمینه های جهانی ظاهر بشویم و این خود نیاز به کار و تلاش بسیار دارد .

آیا حوزه گام مهمی را در راستای تحول در حوزه که سالهاست مورد نظر رهبری می باشد برداشته است؟

الحمدالله حوزه های علمیه در سی سال اخیر نسبت به گذشته خیلی پیش آمده است و نسبت به قبل از انقلاب اصلاً قابل مقایسه نیست و حوزه خیلی پیشرفت نموده اما آن خلاء موجود بسیار عظیم بوده که این همه تلاشی که شده توانسته بخشی از آن خلاء را پوشش بدهد و هنوز ما جواب گوی نیازمندی های عادی هم نیستیم . دلیل این مسئله این نیست که کاری انجام نشد بلکه کار بسیاری انجام شده اما هنوز جا برای کار کردن هست و خلاء وجود دارد لذا باید همه دست به دست هم و با تلاش حوزویان این تحول به طور کامل به وقوع بپیوندد.

حضرتعالی به عنوان ریاست مجمع نمایندگان طلاب چه حرکتی را در راستای تحول در حوزه های علمیه برداشته اید؟

ما در این مجمع نظر سنجی های خوبی را انجام داده ایم و نظر سنجی ما نشان می دهد که بدنه حوزه و اکثریت حوزویان به دنبال ایجاد تحولات مد نظر مقام معظم رهبری و امام رضوان الله تعالی علیه که در منشور روحانیت بیان فرمودند، هستند و پشتیبانی می کنند. در مرحله اول کاری که باید به دنبال این مسئله صورت بگیرد این است که صاحب نظران حوزه باید در تک تک مسائل اظهار نظر کنند و متفکرین حوزه باید در مورد  تک تک این ابعاد برنامه ریزی کنند. در راس همه ، سازمانی و تشکلی که بتواند عهده دار این مسئله باشد جامعه مدرسین حوزه ی علمیه قم و به دنبال آن شورای عالی حوزه های علمیه است که بحمد الله از حمایت مراجع عظام هم برخوردار می باشد و کار های بسیار خوبی در این راستا انجام شده و نباید به القاء برخی ها که ادعا می کنند حوزه ها نیاز به نظم ، برنامه ریزی و تحول ندارند توجه کرد و با ادعا های واهی که ما می ترسیم که حوزه استقلال خود را از دست بدهد در برابر تحول موضع گیری می کنند، توجه نمود. استقلال حوزه را باید صیانت کرد اما به بهانه ی صیانت استقلال حوزه نباید از پیشرفت و برنامه ریزی جلو گیری کرد. تحول در حوزه ها کاری است که شروع شده و در حال پیشروی است و بنده معتقدم که همه علمای اعلام ما و مراجع عظام ما اصل مطلب را قبول دارند اما ممکن است که در تفاسیر نظرات خاصی وجود داشته باشد که اینها باید دقیقا اخذ بشود و انشاء الله با یک عقلانیت جمعی کار ادامه پیدا کند.

طلاب و فضلای حوزه های علمیه چگونه می توانند در مسیر تحول در حوزه های علمیه گام بردارند؟

اعلام آمادگی و تایید دیدگاه ها اولین مرحله است، یعنی هر کاری که بخواهد انجام بگیرد باید افرادی که می خواهند در آن عمل کمک کنند اعلام آمادگی کنند ، بدنه ی حوزه و اساتید و طلاب و فضلا و سازمان ها و موسسات حوزوی باید آمادگی خودشان را نسبت به این مسئله اعلام بکنند و همچنین باید نقطه نظرات خودشان را و راه حل هایی که به ذهنشان می رسد را ارائه کنند و مقام معظم رهبری نشان دادند که نه تنها با طلاب بلکه با تمام اقشار گوناگون و نسبت به همه ابعادی که کشور با آن مواجه است پذیرای نظرات هستند و اینها می تواند به پیشرفت این مسئله کمک نماید.


منتشر شده در ویژه نامه ی سفر رهبر معظم انقلاب - مهر در مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها