کد خبر: ۵۸۷۶۳
زمان انتشار: ۱۷:۱۳     ۱۶ خرداد ۱۳۹۱
مهر، "ولادیمیر پوتین" صبح امروز سه شنبه برای انجام یک سفر سه روزه وارد چین شده و "محمود احمدی نژاد" نیز بر اساس برنامه از پیش اعلام شده در ساعات ابتدایی روز چهارشنبه وارد این کشور می شود.

همزمان بودن حضور روسای جمهور ایران و روسیه در چین از چند بعد دارای اهمیت است. نخست آنکه هرسه این کشورها در جبهه ضد امریکایی قرار دارند و مواضع انها در برابر آمریکا کم و بیش شبیه هم است که البته در مورد سوریه این موضوع کاملا مشهود است.

دوم آنکه چین از دیروز ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را برعهده گرفته و با توجه به حمایت این کشور از اقدامات بشار اسد برای حل بحران سوریه بعید به نظر می رسد که تلاش های جبهه غرب برای وارد کردن فشار مضاعف بر دمشق از طریق شورای امنیت در زمان ریاست چین راه به جایی ببرد.

این درحالی است که ولادیمیر پوتین در گفتگوهای روز گذشته خود با رهبران اروپایی، همچنان از مواضع مسکو در قبال سوریه دفاع کرد و فشار کشورهای اروپایی برای تغییر مواضع کرملین در قبال دمشق راه به جایی نبرد.

علاوه بر این دو کشور، ایران نیز هموراه حامی دولت سوریه و اقدامات اصلاحی بشار اسد برای بهبود اوضاع این کشور بوده است. بنابراین حضور سران سه کشور حامی سوریه در یک مکان بدون شک موجب استحکام مواضع آنها در خصوص دمشق در مقابله با فشارهای غرب می شود.

نکته دیگر آنکه کمتر از دو هفته دیگر روسیه میزبان مرحله سوم از دور جدید گفتگوهای ایران و 1+5 خواهد بود و با توجه به این موضوع که مسکو و پکن دیدگاه شان در خصوص برنامه هسته ای ایران تا حدودی با نگاه غرب فاصله دارد حضور روسای جمهور سه کشور ایران، چین و روسیه در یک مکان پیش از آغاز مذاکرات مسکو، این نکته را به ذهن متبادر می سازد که مقامات سه کشور در مذاکرات خود بدون شک درخصوص موضوع هسته ای ایران رایزنی هایی را خواهند داشت.    

روسیه و چین هر دو مخالف افزایش فشارها بر ایران هستند  و این درحالی است که غرب و در راس آنها امریکا با همکاری رژیم صهیونیستی در حال آماده کردن پیش نویس تحریم های جدید علیه تهران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ایران و 1+5 در مسکو هستند.

برهمین اساس دیدار سران دو کشوری که مخالف افزایش فشارها بر تهران هستند پیش از مذاکرات مسکو می تواند کفه ترازو را تا حدودی به نفع ایران سنگین کند. فراموش نکنیم که مذاکرات در مسکو برگزار می شود و روسیه می تواند با بهره بردن از شرایط میزبانی حرف خود را به کرسی بنشاند. البته توجه به این نکته ضروری است که روسیه در گام اول فقط به فکر منافع خود خواهد بود.

رهبران ایران و روسیه در مدت حضور خود در چین در خصوص مسائل دیگری از جمله مبادلات تجاری با یکدیگر گفتگو خواهند کرد که مذاکرات گازی روسیه و چین از مهمترین گفتگوهای تجاری طرفین است.

نکته دیگر آنکه حضور رهبران کشورهای مخالف آمریکا در چین با توجه به رویکر جدید نظامی آمریکا مبنی بر تمرکز بر آسیا بویژه چین، یک پیروزی برای پکن محسوب می شود. زیرا مقامات چینی با استفاده از اینگونه دیدارها می توانند به آمریکا نشان دهند که در برابر تحرکات واشنگتن تنها نیستند. 
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها