کد خبر: ۵۷۹۴۴
زمان انتشار: ۱۴:۰۶     ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
سيد محمد خاتمي و اطرافيان وي براي احياي اصلاحات در چارچوب خاصي مي‌كوشند و بر اين اساس برخي از اخبار حاكي از آن است كه تيم خاتمي از مدتي پيش در حال تدوين يك مانيفست است.
به گزارش ندای انقلاب با وجود اینکه دفتر محمد خاتمی خبر تدوین مانیفست اصلاح‌طلبان را تایید کرده، اما تدوین کنندگان این مانیفست از پذیرش اقدام خود طفره می روند.به نظر می رسد تیم مذکور بدون هماهنگی با خاتمی اقدام به نوشتن مانیفست کرده اند و اصلا ارتباطی با اقدامات خاتمی ندارند. با اين حال برخي از رفتارهاي خاتمي طي مدت اخير نشان‌دهنده آن است كه خاتمي مي‌كوشد در لباسي نو، اصلاحات كهنه را تعريف كند.
در اين زمينه ابتدا بايد ديد كه چرا خاتمي به چنين فكري افتاده‌اند. مهمترين دلايلي كه مي‌توان براي اين موضوع مطرح كرد، عبارتند از:
- قطعيت سقوط توهم صعود در انتخابات دهم رياست‌جمهوري
- نتيجه نگرفتن از رفتارهاي خياباني و شعارهاي هيجاني
- افشا شدن دروغ‌ها و تهمت‌هاي اصلاح‌طلبان عليه نظام
- تنفر و شكايت افكار عمومي از اقدامات راديكال اصلاحات
- بي‌نتيجه ماندن طرح تحريم و عدم حمايت رسمي از انتخابات نهم مجلس
- بي‌نتيجه ماندن حركت در مسير انتخابات با طرح چراغ خاموش و مهره‌هاي سفيد
- نتيجه كامل نگرفتن از ژست‌هاي سياسي همچون راي دادن در سايه در انتخابات اخير
- ناكامي در فتح سنگر به سنگر با تحركات رنگارنگ و يكي به نعل و يكي به ميخ كوبيدن
تمامي اين موارد اما رونمايي از يك علت بزرگتر است و آن هم خارج ماندن از دايره سياست و عقب ماندن از قافله قدرت است كه خاتمي را وادار كرده تا به هر ترتيب بافت تازه‌اي براي اصلاحات برگزيند و با پرچم تازه اصلاحات به ميدان رقابت‌هاي سياسي آيد تا بتواند در انتخابات آتي رياست‌جمهوري نقش ايفا كند.
اما طبيعي است كه خاتمي براي رسيدن به اين هدف حتي اگر قصد تدوين مانيفستي را دارد بايد به اين مولفه‌ها در آن توجه ويژه‌اي شود:
- موضع‌گيري رسمي و علني در برابر فتنه و فتنه‌گران و حوادث پس از انتخابات دهم رياست‌جمهوري
- اعلام برائت آشكار از قانون‌گريزي‌هاي سال ۸۸ و اعتراف به اشتباهات و عذرخواهي از مردم و رهبري انقلاب
- موضع گیری شفاف در مسائل مختلف سياسي و غيرسياسي و پرهیز از سخنان و رفتارهاي دو پهلو در مواجهه با طيف‌هاي مختلف
- پايبندي به قانون و نظام جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه و اظهارنظر و حركت فقط در اين چارچوب سياسي
از اين رو طبيعي است كه اگر قرار بر تدوين مانيفست جديدي براي اصلاحات باشد، اصول اوليه و ثانويه و در مجموع تمامي محتواي آن مانيفست بايد منطبق با چشم‌انداز نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي و رهنمودهاي ولي‌فقيه باشد و هر چه غير اين باشد بي‌شك مسير حركت به سوي بازگشت را بر آنان تنگ‌تر خواهد كرد.
اما اينكه خاتمي بخواهد با انجام شعبده‌بازي‌هاي سياسي طيف‌هاي مختلف را به سوي خود جلب كند و مثلا در وقت راي دادن به يك ترتيبي زمينه راي دادن را بچيند و از طرفي در سالگرد تولد فتنه‌گران، پيام تبريك صادر كند، قطعا با اين روش‌ها به نتيجه نخواهد رسيد. زيرا كاملا پيداست هدف وي در اين عمليات در جهتي است كه اصلاحات را در چارچوبي معرفي كند كه به هر نحو مي‌كوشد بدنه اجتماعي تازه‌اي را شامل شود كه در آن هم فتنه‌گر و مخالف نظام لبخند به لب داشته باشد و هم آنانكه معتقد به نظام و راي و مجلس و اصول و قانون هستند. بي شك در چنين مانيفستي اين دو گروه نمي‌توانند در كنار هم دوام آورند و خاتمي نيز قادر به كنترل اين عده در كنار هم نخواهد بود و در نتيجه وي پس از چند سال حركت براي آزمون اين مانيفست خطا، دور باطلي را طي كرده است و در اين سير به همان مقصدي خواهد رسيد كه اكنون در آن قرار گرفته است. البته اگر در آن زمان همين ويرانه حزبي را هم از دست نداده باشد!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها