کد خبر: ۵۷۵۴۳
زمان انتشار: ۲۳:۰۵     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
گزارش نشست بررسی آثار شیخ طادی در قم (قسمت اول):
من یک بار در جلسه ای مثل این شرکت کردم که هدف آن پایین آوردن موتور سینماگران و محکوم کردن کسانی که می خواهند به آن بپردازند بود! نوبت به من که رسید، فقط یک نکته گفتم و آن اینکه جایی که مردم پول می دهند تا در آن بنشینند و ساعاتی به یک نقطه خیره می شوند و حواسشان را جمع آن می کنند، جای مقدسی است. ما می خواهیم یک نفر را برای نماز بلند کنیم، بلند نمی شود، اما اینجا خودش پول می دهد و می نشیند.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598/ چندی پیش در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم، سه اثر برجسته پرویز شیخ طادی، کارگردان برترین فیلم جشنواره فجر به نمایش گذاشته شد. «سینه سرخ»، «شکارچی شنبه» و «روزهای زندگی» از ساعت 1 بعد از ظهر در سه سانس ویژه طلاب اکران شد و پس از آن، جلسه بررسی این آثار، با حضور کارگردان و تهیه کننده و دو ناقد برگزار گردید.


در ابتدا شیح طادی از کیفیت سالن و اکران تقدیر کرد و گفت: چنین جلسه ای نشان می دهد که کم کم دارد به موضوع سینما اهمیت داده می شود. من یک بار در جلسه ای مثل این شرکت کردم که هدف آن پایین آوردن موتور سینماگران و محکوم کردن کسانی که می خواهند به آن بپردازند بود! نوبت به من که رسید، فقط یک نکته گفتم و آن اینکه جایی که مردم پول می دهند تا در آن بنشینند و ساعاتی به یک نقطه خیره می شوند و حواسشان را جمع آن می کنند، جای مقدسی است. ما می خواهیم یک نفر را برای نماز بلند کنیم، بلند نمی شود، اما اینجا خودش پول می دهد و می نشیند.

وی ادامه داد: نباید به بهانه اینکه این صنعت مال غربی هاست، این سلاح را از دست خود بندازیم. خیلی جای مقدسی است سینما و از این هم می تواند مقدس تر باشد.

در ادامه سعدی، تهیه کننده «روزهای زندگی» در مورد نحوه ساخت فیلم گفت: متأسفانه علی رغم شعارهایی که داده می شود، حمایت جدی از کارهای دفاع مقدس صورت نمی گیرد و آدم ها را در گرداب تولید رها می کنند و هیچ کمکی نمی کنند. لذا افراد کمتری وارد این عرصه می شوند و تولید این آثار کاهش چشمگیری یافته. شاید تعجب کنید، ولی ما هنوز بابت «روزهای زندگی» نتوانستیم بدهی هایمان را پرداخت کنیم!

شیخ طادی در مورد سیر سلوکش در عالم سینما گفت: من سالها در خدمت آقای حاتمی کیا بودم و بنایم این بود که تا آخر به او خدمت کنم و کمکش کنم. لذا تنها کارهای تلویزیونی انجام می دادم و در کارهای سینمایی، به آقای حاتمی کیا کمک می کردم. چیزهای زیادی را آن دوران از آقای حاتمی کیا یاد گرفتم؛ از جمله اینکه او در تمام طول کار، دائم الوضو بود. زیرا به کارش باور داشت. نه اینکه بخواهد خودنمایی کند یا حتی برای ثوابش، بلکه به کارش عشق می ورزید. همیشه نمازش را اول وقت، ولو وسط صحنه می خواند.

کارگردان بهترین فیلم جشنواره فجر افزود: از دانشگاه و حوزه به تنهایی هیچ کس به انتهای راه نمی رسد و انسان می بایست همواره در کنار حوزه یا دانشگاهش، یک حوزه و دانشگاه خصوصی داشته باشد و خلاء های علمی اش را با مطالعات خودش پر کند.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین رادنیک، مشاور فیلم برجسته «طلا و مس» که بعنوان نقاد در جلسه حضور داشتند، ضمن ابراز رضایت از آثار شیخ طادی افزود: یکی از نکاتی که در این فیلم (روزهای زندگی) خصوصاً در مقایسه با سایر فیلم های جشنواره به چشم می خورد، نگاه امیدوارانه آن بود. علی رغم اینکه فیلم در یک فضای پر از مشکلات و نابسامانی ها دردها اتفاق می افتد، وقتی از سالن خارج می شویم و با دیگران گفتگو می کنیم، همه ابراز می دارند که این امید را در فیلم دیده اند.

وی افزود: من در حالی بدون دغدغه با خانواده ام به تماشای این فیلم می روم که در جشنواره شاهد فیلم هایی بودم که جرأت نمی کنم با زن و بچه ام به تماشای آنها بنشینم. نکته دوم اینکه شما این امید را در یک فضای خانوادگی به نمایش گذاشتید که قابل تحسین است. ما شاهد فیلم هایی هستیم که فضای خانواده پرداخته و چه القائات و تصاویر دروغی را نشان می دهند و راه حلی هم نمی دهند.

در ادامه نقاد دیگری که در جلسه حضور داشت افزود: به نظر من فیلم روزهای زندگی یک جهش برای آقای شیخ طادی است. بعنوان مثال، آن تحولی که برای آن کودک در شکارچی شنبه اتفاق می افتد، درست از آب در نمی آید. این فیلم متفاوت با روزهای زندگی، اتفاقاً القاکننده ناامیدی می باشد.


شیخ طادی در ادامه تصریح کرد: اینکه ببینیم مردم چه می خواهند، همان را بسازیم، با رسانه متعهد جور در نمی آید. این سیستم عرضه و تقاضا مال غرب است، نه مال یک کشور اسلامی. ما نه باید به مردم بی اعتنا باشیم، نه هرآنچه طبع عمومی اقتضا کرد بسازیم. وی افزود: ما اگر به یک ملیون نفر در دنیا بدهکار باشیم، بالاخره یک جوری می توانیم آن را پرداخت کنیم. اما اگر کاری کنیم که یک اثر منفی بر روی فرهنگ جامعه بگذارد، دیگر به هیچ وجه نمی توانیم آن را جبران کنیم. چون هر کس بر دیگری اثر می گذارد و همینطور زنجیزه ای ادامه دارد.

کارگردان اثر برجسته شکارچی شنبه، با تصریح بر اینکه کسانی که با نظام آموزشی رژیم صهیونیستی آشنا هستند می دانند که این فیلم، فیلم بسیار دقیقی است، گفت: شکارچی شنبه بنا بود موشکی باشد برای آنور که دارد در داخل سرگردان می چرخد. تصور غلطی که رسانه ها به ما القا می کنند، این است که در رژیم صهیونیستی، نظام آموزشی منحصراً سیاسی و نظامی است. درحالی که اتفاقاً کاملاً بنیادین و اعتقادی است. رژیمی کاملاً مذهبی، نظامی و سیاسی. آنها از موقعی که کودک می خواهد به دوسالگی وارد شود، روی آن کار می کنند.

وی با قبول نقدی که بر پرداخت کودک در شکارچی شنبه مطرح شد افزود: تمام آنچه در لباس و آداب و مراسمات یهودی ها در شکارچی شنبه می بینید، دقیق و مو به مو اجرا شده.

ادامه دارد...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها