کد خبر: ۵۷۴۸۶
زمان انتشار: ۱۸:۴۳     ۰۸ خرداد ۱۳۹۱

علي ليالي پس از 29 ماه فعاليت در سازمان حج و زيارت در حالي امروز (هشتم خردادماه) مسؤوليتش را تحويل داد كه در روز توديعش و همچنين معارفه‌ي رييس جديد سازمان حج و زيارت، حرف‌هاي حاشيه‌سازي درباره دوران مسؤوليتش بيان كرد.

به گزارش ايسنا رييس پيشين سازمان حج و زيارت در اين مراسم كه نماينده‌ي ولي فقيه در امور حج و زيارت، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي از مديران حج و زيارت و دفاتر خدمات زيارتي در آن حضور داشتند، گفت: ناچارم توضيحاتي را براي اين مراسم بدهم كه هيچ ارتباطي به مسائل سياسي ندارد.
 
او در ادامه درخواست كرد كه اين توضيحات به مسائل سياسي اتصال داده نشود، چون براي اين مراسم نقل به واقع مي‌شود.
 
او درباره‌ي چگونگي ورود و فعاليتش در سازمان حج و زيارت بيان كرد: شروع كارم در اين سازمان با ابلاغ حكم آقاي رضايي ـ مدير پيشين حج و زيارت استان مازندران ـ بود و از سال 1361 تا كنون در قالب‌هاي مختلف در حج حضور داشتم. اكنون سابقه خدمتم در اين سازمان به مرز 23 سالگي رسيده است و همچنان به‌عنوان كارمند و حقوق‌بگير سازمان حج و زيارت هستم.
 
وي سپس به 17 ماه فعاليتش در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اشاره كرد و ادامه داد: پس از اين مدت، به حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رياست سازمان حج و زيارت به من پيشنهاد شد تا مقوله‌ي جابه‌جايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ادغام با حج و زيارت پيگيري شود.
 
ليالي يادآوري كرد: دقيقا 866 روز قبل، جلسه‌ي توديع و معارفه‌ام در اين سازمان برگزار شد و خدا شاهد است كه احساسي كه امروز دارم هيچ تفاوتي با آن روز ندارد.
 
وي گفت: 11 اردبيهشت‌ماه بعد از جلسه‌ي شوراي معاونان، وزير ارشاد درباره‌ي موضوع تغيير و نقل و انتقال رييس سازمان حج و زيارت با من صحبت كرد كه اين صحبت 5 / 1 ساعت طول كشيد. اول خردادماه نيز بعد از جلسه‌ي شوراي معاونان، آقاي وزير گفت موضوعي كه مطرح شد خيلي حاد نيست، شايد مشمول مرور زمان شود و من هم گفتم كه هرچه خدا بخواهد.
 
او اظهار كرد: چون حجت‌الاسلام قاضي عسكر نگران اين موضوع بود، به او صحبت وزير را منتقل كردم كه او هم اظهار خوشحالي كرد؛ اما فرداي همان روز، نقل قول شد كه شرايط و اصرار بر اين است كه تغييراتي را در سازمان حج و زيارت اعمال كنيم. ساعت 15:30 روز چهارشنبه (سوم خردادماه) دكتر اسماعيلي ـ مديركل حوزه‌ي وزارت ارشاد ـ تماس گرفت و گفت: با اجازه‌ي شما، حكم دكتر موسوي را زده‌ايم و مي‌خواهيم روي سايت قرار دهيم. من هم گفتم خير و مبارك است.
 
ليالي بيان كرد: ما بعد از نيم ساعت حكم انتصاب موسوي را از سايت ديديم و بسيار هم خوشحال شديم. جالب است كه فرزندانم هم از سايت متوجه اين تغيير شدند و جالب‌تر آن‌كه حتا به من زنگ نزدند. خانواده‌ام از اين موضوع استقبال كرد و اين موضوع ذره‌اي در آن‌ها اثر نگذاشت، چون من تا كنون ذره‌اي از وضعيت سازمان حج و زيارت را به خانه منتقل نكرده‌ام.
 
وي ادامه داد: ضمن احترام به همه‌ي تلاش‌هاي همكاران قبلي در اين سازمان، زماني كه من اين مسؤوليت را پذيرفتم، عمره به‌دليل برخوردهاي نادرست سعودي‌ها در بلاتكليفي بود و حج سال 88 هم به‌خاطر جا ماندن 36هزار زائر در وضعيت نامطمئني به پايان رسيد. براساس اعلام همكاران آن زمان، اين سازمان 50 ميليارد تومان كسري بودجه داشت، چون اين تعداد زائر موفق نشده بودند به حج مشرف شوند و هزينه‌ها انجام شده بود، اين ميزان ضرر به سازمان وارد شد.
 
او همچنين به فضاي سنگيني كه ميان سازمان حج و زيارت و كارگزاران زيارتي و همچنين نهادهاي مرتبط با اين حوزه وجود داشت، اشاره كرد و در ادامه درباره‌ي اقداماتي كه براي بهبودي اين اوضاع انجام داده بود، سخن گفت و افزود: نهايت تلاشم را كردم كه نيرويي را از بيرون به سازمان وارد نكنم و از سرمايه‌هاي داخلي استفاده كنم كه قطعا در موفقيت سازمان تأثير زيادي داشت.
 
رييس پيشين سازمان حج و زيارت يادآوري كرد: اگر مي‌خواهيم اعتماد عمومي را جلب كنيم بايد در هزينه‌ها صرفه‌جويي شود. در طول دو سال با توجه به تورم، يك ريال هم به هزينه‌هاي جاري اين سازمان اضافه نكردم و كار سازمان پيش رفت.
 
ليالي با اشاره به نابرابري نيروي انساني در اداره‌ي امور حج كه يكي از مشكلات اين سازمان به‌شمار مي‌آمد، اظهار كرد: نزديك 9 درصد ويزاي حج ايران صرف نيروهاي عملياتي مي‌شد. در حالي كه طبق نظام سعودي فقط سه درصد براي خدمات بايد ويزا اختصاص يابد كه ما با پيگيري، اين سهم را به شش درصد رسانديم. البته حج ايران با سه درصد سهميه‌ي عوامل پيش نمي‌رود؛ ولي جهت‌گيري ما براي رساندن اين مرز به چهار درصد است.
 
او همچنين تأكيد كرد: اگر متوجه مي‌شدم كاري با ديدگاه‌هاي نماينده‌ي ولي فقيه سازگار نيست، قطعا آن كار را تعطيل مي‌كردم و تمام تلاشم اين بود كه زمينه براي حركت بعثه در جهت تحقق فرامين مقام معظم رهبري فراهم شود.
 
وي در ادامه خطاب به حجت‌الاسلام موسوي ـ رييس جديد سازمان حج و زيارت ـ گفت: كارمندان حج كار را براي حج انجام مي‌دهند نه شخص خاصي و به واقع، اين افراد خالص هستند.
 
او با بيان اين‌كه نظام مالي و اداري در اين سازمان كاملا مشخص و شفاف است، اظهار كرد: تمام كارهاي ستادي و تداركاتي و اجاره‌ي مسكن حج 91 تقريبا تمام شده و هيچ كاري روي زمين نمانده است. همچنين سه دفتر نمايندگي اين سازمان در عراق،‌ سوريه و عربستان فعال هستند.
 
معاون پيشين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه در طول 23 سال خدمتش هيچ‌يك از منسوبانش را به كارواني براي تشرف به حج يا عمره معرفي نكرده است، گفت: در اين مدت تلاش كردم اداره‌ي حج حرفه‌يي شود و با وجود فضاسازي‌ها در روزهاي نخست مسؤوليتم، دولتمردان كم‌ترين فشاري به من وارد نكردند، فقط دو نفر را با توصيه‌ منصوب كردم؛ يكي آقاي عليزاده - معاون پيشين حج و عمره ـ و ديگري آقاي حسن محمدي – مديرعامل شمسا. ديگر هيچ نيرويي در سازمان به من معرفي نشد و حالا چون اين سازمان را تحويل مي‌دهم، خواستم اين حرف‌ها را بگويم.
 
ليالي در حالي كه پس از بيان اين اظهاراتش در سالن همهمه شده بود و حسن محمدي در حال اعتراض به حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر بود،‌ سخنانش را ادامه داد و خطاب به موسوي ـ رييس جديد سازمان حج و زيارت ـ گفت: از ته دل به شما اين انتصاب را تبريك مي‌گويم. من كارمند سازمان حج و زيارت هستم و آنچه دارم از حج و خدمت‌رساني در اين حوزه است.
 
او در پايان سخنانش براي مشاوره دادن و كمك كردن در حج و زيارت اعلام آمادگي كرد.
 
سخنان ليالي در حالي كه مديرعامل شمسا با حالت اعتراض سالن را ترك مي‌كرد و مراسم تا حدودي مختل شده بود، به پايان رسيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
محمدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۵۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۱
۰
۰
مدیریت خوبی داشت
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها