نداي انقلاب؛ در حالي كه فروش گيشه اي فيلم هاي سينمايي در سطح سينماهاي كشور از ابتداي
سال تا كنون سير نزولي داشته است، اظهار نظر جالب وزير فرهنگ و ارشاد
اسلامي در واكنش به اين شرايط گوياي تمام آن چيزي بود كه امروز به درد بزرگ
سينماگران و تهيه كنندگان محصولات سينمايي كشور تبديل شده است: «نمي
توانيم مردم را مجبور كنيم كه به زور فيلم هاي سينما را ببينند.»
در
واقع معضل اين روزهاي سينماي كشور را مي توان تمام و كمال در اين جمله
وزير جست. مردم ديگر به سينما نمي روند و معضلي كه به «جدايي تماشاگر از
سينما» موسوم شده است، در كنار سوخت شدن بهترين اثر سينمايي جشنواره فيلم
فجر، ترس اكران و عدم استقبال از آثار سينمايي را در اين روزها به جان همان
فيلمسازاني انداخته است كه در ابتداي فصل اكران، رقابت شديدي بر سر گرفتن
اولويت اكران فيلم خود روي پرده داشتند.
با اين وجود و در شرايط
قمر در عقرب سينماي كشور به نظر مي رسد هنوز راه باريكي براي گذار از دوران
بحران وجود داشته باشد. سينماي كشور به يك شوك نياز دارد و اكران فيلم
هايي چون «كلاه قرمزي و بچه ننه» و فيلم هايي با حال و هواي خاص و نيز
آثاري با پس زمينه و پيش زمينه فكري به خوبي مي توانند با بازگرداندن
تماشاگر به سينما شور و هيجان را به روح سينماها تزريق كنند.
در
ابتدا شايد تنوع خوب فيلم هاي سينمايي حاضر در سي امين جشنواره فيلم فجر
سال پر فروشي را براي تهيه كنندگان و گيشه هاي سينماهاي كشور نويد مي داد
اما برخلاف موفقيت فروش دو فيلم «اخراجي هاي ۳» و «جدايي نادر از سيمين» در
نوروز ۹۰، اكراني هاي ۹۱ در ايام نوروز كار خود را با فروشي بسيار معمولي
آغاز كردند. در ادامه سال جديد باز هم سالن هاي انتظار سينماها خالي تر از
گذشته شد؛ صندلي هاي بدون تماشاگر سالن هاي اصلي نمايش حكايت از جدايي
مخاطب از سينماهاي سرتاسر كشور داشت تا جايي كه اين جدايي حتي وزير فرهنگ و
ارشاد اسلامي را نيز به واكنش واداشت. در اين شرايط حتي «روزهاي زندگي»،
فيلم برگزيده سي امين جشنواره فيلم فجر هم نتوانست به كمك اقتصاد سينما
بيايد و روزهاي خوب را به زندگي سينماگران باز گرداند. اين فيلم در بدترين
زمان و شرايط ممكن -همزمان با فصل امتحانات مدارس - به روي پرده رفت تا
ترفند مديران و دست اندركاران برنامه ريزي اكران براي علاج درد سينماي كشور
نهايتاً به قرباني شدن اين اثر بينجامد.
با اين وجود و در حالي كه
همچنان هم نبض سينماي كشور به سمت كند شدن پيش مي رود، ترفند ايجاد جاذبه و
كشش در مخاطب از طريق اكران فيلم هاي خاص از نظر مديران و برنامه ريزان
اكران تا كنون دور مانده است. شايد در طول سال، پرده نقره اي سينماها شاهد
نمايش چند فيلم ناشناخته باشد اما شناسه و هويت شمار زيادي از آثار سينمايي
با اكران در بزرگ ترين جشنواره فيلم سال تا حدود زيادي براي مردم و
سينماگران آشكار مي شود؛ تا حدي كه مديران و برنامه ريزان اكران فيلم هاي
سينمايي بتوانند فيلم مناسب براي نمايش در شرايط بحراني و اضطراري را
انتخاب كنند و به كمك آن نوشدارو، بر مشكلات و موانع فصلي كه بنا به دلايل
مختلف بر فروش سينما عارض مي شود غلبه و آن را مديريت و برطرف كنند. در
واقع مديران در فصل دلزدگي مردم از سينما مي توانند فيلم هايي را روي پرده
سينما بفرستند كه با ايجاد كشش و جاذبه و به حركت واداشتن فضاي ساكن فعلي
به دوران جدايي تماشاگر از سينما خاتمه دهند و اجازه ندهند كه فاصله زماني
قهر مردم با سينماها بيش از اين طولاني شود.
البته فيلم هايي كه در
سال جديد تا به امروز به نمايش در آمدند هر يك ارزش هاي خاص خود را داشته
اند اما در فصل ريزش مخاطب، برخي فيلم ها مي توانند بنا به دلايل مختلفي
انگيزه لازم را براي سرازير شدن دوباره مردم به سالن هاي سينما دوچندان
كنند. در اين شرايط مي توان از فيلمي چون «كلاه قرمزي و بچه ننه» به عنوان
برگ برنده اكران سال جاري ياد كرد؛ فيلمي كه اگرچه به بخش مسابقه جشنواره
فيلم فجر نرسيد اما بازخوردهاي مثبت نمايش آن طي دهه هاي گذشته، نوروز
امسال و نوروز ۹۰ ضمانتي بر موفقيت اكران آن در شرايط كنوني است. استقبال
عظيم عيدانه از اين سريال در كنار ارسال لينك هاي متعدد دانلود آن در سايت
هاي مختلف و نيز بر سر زبان افتادن تكيه كلام هاي محاوره اي شخصيت هاي اين
مجموعه، آينده را براي استقبال بي نظير از نسخه سينمايي «كلاه قرمزي و بچه
ننه» روشن مي كند.
از خاطره خوش اين سريال نوروزي زمان زيادي نمي
گذرد و در سينماي كشوري كه به قول وزير نمي توان مردمانش را به زور روانه
سينما كرد، بدون اعمال زور و اجبار و با ترفند اكران فيلم هاي خاص و
پرطرفداري چون «كلاه قرمزي و بچه ننه» نيز مي توان والدين را به بهانه كودك
با سينما آشتي داد. در واقع شور حضور در سالن هاي اكران مي تواند از دريچه
فيلم هاي خاص به سينما باز گردد؛ نوشداروهايي كه بي شك با وارد كردن يك
شوك به جو فعلي گيشه هاي سينما و بازكردن پاي مخاطب به سالن ها ساير فيلم
ها را هم به نفع و نوا خواهند رساند.