فارس ، محمدحسین صفار هرندی با حضور در مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد
که به همت بسیج دانشگاهی دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد به بررسی موضوع
تفاوت دوم خرداد و سوم خرداد پرداخت.
صفارهرندی در ابتدا به عنوان
این آنهایی که از قطار پیاده میشوند بود اشاره کرد و گفت: یک عده از کسانی
که از قطار انقلاب پیاده شدند کسانی بودند که در موسم رویش جوانههای بیعت
با شهیدان برای دیدار از سرزمینهای نور در قالب کاروانهای راهیاننور
عازم اندیمشک میشوند و در دوکوهه غسل زیارت میکنند و جا پای قدمگاه کسانی
میگذارند که ما را از چنگ دشمن بیرون آوردند و در حالی که تعداد این
پیاده شدگان از قطار خیلی زیاد است.
وی در ادامه با اشاره به دیگر
پیادهشدگانی که از جنس پیاده شدگان قبل نیستند اظهار داشت: برخی روزی از
قطار انقلاب پیاده شدند تا حماسه یک ملت را که به دنبال تغییر حال نامساعد و
مساعد بودند، ولی به جای قدردانی از آنها یک یک ارزشهای سوم خرداد را به
بند کشیدند.
صفار هرندی در بیان تفاوت سوم خرداد و دوم خرداد سال 78
بیان کرد: سوم خرداد همان روزی است که همه ملت به پای دفاع از ارزشهای
انقلاب حاضر شدند چه آنهایی که از عوامل پیروزی بودند و چه آنهایی که پس از
این پیروزی ابراز خوشحالی و خرسندی کردند اما در دوم خرداد به دلیل تفاوت
ماهوی این اتفاق رخ نداد.
وی افزود: از نظر من روز دوم خرداد نیز یک
حماسه است چه از جهتی که 30 میلیون نفر در انتخابات شرکت کردند و چه از
جهتی که رئیسجمهور این مملکت با رای 20 میلیونی بر کرسی ریاست تکیه زد اما
بعد از روز دوم خرداد چه اتفاقهایی افتاد شیرینی آن روز را به کام مردم
تلخ کرد.
صفار هرندی با بیان اینکه سوم خرداد واقعهای است که غرور
همه ملت را بیدار کرد اذعان داشت: در دوم خرداد این چنین نبود زیرا بنا بر
سیاستگذاریهای برخی سیاسیون غرور ملت تحتالشعاع قرار گرفت.
عضو
مجمع تشخیص مصلحت نظام صفت دیگر سوم خرداد را چنین بیان کرد: سوم خرداد هیچ
کس دلخور نبود بلکه همه خوشحال بودند و فقط دشمنان خارجی احساس ناراحتی
داشتند اما در دوم خرداد کسانی به دلیل اینکه در این رقابت پیروز نشده
بودند ناراحت بودند و به این دلیل بود که دوم خرداد موجب تقویت غرور همه
ملت نشد.
صفار هرندی با بیان اینکه سوم خرداد کشور را از شر دشمن
راحت کرد اضافه کرد: در دوم خرداد اگر فقط بخواهیم آن روزها را توصیف کنیم
مشاهده میشود که دشمنان خونی انقلاب خوشحال شدند تا جایی که حتی
نمیتوانستند خوشحالی خود را پنهان کنند.
وی افزود: در سوم خرداد
میوهای که به دست آمد میوهچین آن ملت ایران بودند اما میوهچین دوم خرداد
جماعتی از سیاستپیشگان که در کمین قدرت نشسته بودند.
عضو مجمع
تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دوم خرداد ظرفیت حماسه ملی را داشت اظهار
داشت: از نظر من دوم خرداد ظرفیت حماسه ملی را دارا بود ولی الان چگونه شده
است که اگر به کسی لقب دوم خردادی داده شود انگار در مظان اتهام قرار دارد
و باید شرمنده شود اما در سوم خرداد هیچ وقت هیچ کس شرمنده نبود و همه
افتخار میکردند که در سوم خرداد نقشآفرینی کردند.
صفار هرندی به
جامعهشناسی دشمن در سوم خرداد و دوم خرداد پرداخت و گفت: در سوم خرداد
دشمن کاملا مشخص بود اما از زمان دوم خرداد که بحث آن مطرح شد که دیگر جبهه
خودی و غیرخودی وجود ندارد و همه خودی هستند تشخیص دشمن روز به روز سختتر
شد که ما در جواب به آنها میگفتیم آیا مسعود رجوی هم خودی به حساب
میآید؟ ولی آنها به دلیل آنکه وقت حرف زدنشان نبود جوابی را نمیدادند.
وی افزود: این هوای غبارآلود تا زمان عاشورای 88 ادامه یافت تا بتوانیم تعریف خودی و غیرخودی را تشخیص دهیم.
صفار
هرندی در مورد دلیل اهانت برخیها به مقدسات مسلمانان تصریح کرد: از دید
غربیها هرکس که معیارهای دموکراسی را قبول دارد به عنوان خودی حساب میشود
از این رو است که امام هادی (ع) را غیرخودی محسوب میکنند و اینچنین
اهانتهای بیشرمانهای را بیان میکنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
با اشاره به اینکه در ایام دوم خرداد لگدکوب کردن فاصله بین دشمن و ما
برقرار بود عنوان کرد: شما میتوانید شمارش کنید تا مشخص شود که در این مدت
چقدر مرزها در هم نوردیده شد. همانهایی که 30 سال دلهای جوانی را وسوسه
کردند و چندتا جوان ما را به زندان انداختند و از هستی ساقط کردند.
صفار
هرندی به بیان دیگر تفاوتهای سوم خرداد با جریان دوم خرداد پرداخت و گفت:
سوم خرداد عبور از منیتها و خودخواهیها بود و فرهنگ ایثار و فداکاری در
فتح خرمشهر حاکم بود در حالی که در دوم خرداد ظهور منیتها و خودخواهیها
را شاهد بودیم زیرا از فردای آن روز خیلیها به دنبال سرمایهخواهی و
سهمخواهی از جریان دوم خرداد پا پیش گذاشتند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت
نظام با بیان اینکه سوم خرداد بردارهای نیکویی را برای ملت ایران ترسیم
میکرد تشریح کرد: برآیند اقتدار ملی در سوم خرداد به رخ جهانیان کشیده شد
اما در دوم خرداد بردارهای متضادی ترسیم میشد که نمونه آن همصدایی با خانم
رایس در قضیه هستهای است.
وی با بیان اینکه سوم خرداد تجلی وحدت
ملی بود عنوان کرد: اعتقاد راسخ در بین مردم سبب بروز وحدت ملی در آحاد
جامعه شده بود اما در جریان دوم خرداد به دلیل آنکه نیروهای منافق در جماعت
دوم خرداد نفوذ کرده بودند این روحیه وحدت ملی از بین رفت.
صفار
هرندی افزود: وحدت ملی بدون اعتقاد اصیل مردم به زیارت جامعه کبیره حاصل
نمیشود. زیارت جامعه کبیره که از امام هادی (ع) نقل شده است یک معجونی از
کلمات اقرار آمیز است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه
پیروزی سوم خرداد ماندگار و تغییر ناپذیر است تشریح کرد: هر سالی که سوم
خرداد میگذرد مردم در بزرگداشت آن روز خوشحالی میکنند اما در جریان دوم
خرداد به دلیل آنکه بدلهایی توسط اعضای آن زده میشد کار به جایی رسید که
یک عده از حاکمیت خارج شدند و برای حفظ کرسیهایی که ربوده بودند از بروز
آن خودداری میکردند اما پس از آنکه نام آنها در مجلس مطرح نشد به مقابله
مستقیم با نظام پرداختند.
صفار هرندی در بیان گلایهای از دانشجویان
گفت: دانشجویان باید به مطالعه تاریخ همت گمارند و من تقاضا دارم که
دوستان بصیر یک سیر مطالعاتی در این زمینه هدیه کنند.
وی در مورد
ویژگی دیگر سوم خرداد بیان کرد: سوم خرداد مبداء تحولات بزرگ در منطقه است
اما در دوم خرداد همان روزی که پس از دغلبازی گفتوگوی تمدنها در سازمان
ملل پذیرفته شد در همان سال به ایرانیان شرور خطاب کردند.