کد خبر: ۵۶۰۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۰۱ خرداد ۱۳۹۱
در سال‌هاي اخير شاهد حضور مجريان تلويزيون در برنامه‌هاي بيرون از سازمان صدا و سيما هستيم؛ برنامه‌هايي كه فضاي آنها كاملا با اجراي برنامه‌هاي تلويزيوني تفاوت دارد.
جام جم: برخي از مجريان معتقدند علاقه به كار منجر به پذيرفتن اجراهاي بيرون از سازمان مي‌شود كه در كنار آن، دستمزد هم بي‌تاثير نيست. از سوي ديگر، مجرياني هم هستند كه تمايلي به اجراي بيرون از سازمان ندارند. اين گروه معتقدند بايد اجرايي را بيرون از سازمان قبول كنند كه به هويتشان لطمه وارد نكند.

حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا براي اجراي مجريان سازمان صدا و سيما در بيرون از اين نهاد قانون نظارتي وجود دارد يا نه؟ و اين‌كه چه مسائلي باعث مي‌شود تا آنها براي اجراهاي بيرون از سازمان ترغيب شوند؟ براي يافتن پاسخ اين سوالات سراغ تعدادي مجري و مديران گروه رفتيم و نظرشان را در اين باره جويا شديم.

ممنوعيتي وجود ندارد

علي‌اكبر عبدالرشيدي، مجري پيشكسوت تلويزيون در پاسخ به اين سوال كه آيا اجراي مجريان در بيرون از سازمان صدا و سيما منافات با كارشان دارد يا نه؟ مي‌گويد: حضور مجريان در برنامه‌هاي خارج از سازمان هيچ گونه تضاد و منافاتي با انجام كارهاي مرتبط و مشابه آنها در داخل سازمان ندارد. مثل عالم سينما مي‌ماند كه بازيگران اين عرصه مي‌توانند در تلويزيون و تئاتر هم حضور داشته باشند بدون آن‌كه ممانعتي در اين باره داشته باشند. بنابراين قانون تك‌شغلي فقط درباره مديران اعمال مي‌شود و شامل حال ديگران نيست.

اين مجري درباره اين‌كه آيا مجريان در كشورهاي ديگر هم چنين كاري مي‌كنند يا خير؟ توضيح مي‌دهد: برخي مجريان در دنيا داراي هويت و شخصيت رسانه‌اي هستند و با توجه به دستمزد خوبي كه دريافت مي‌كنند، تمام وقتشان را در اختيار همان رسانه مي‌گذارند. بنابراين كارهاي بيرون از رسانه‌شان را قبول نمي‌كنند، اما بالعكس اين مساله هم به چشم مي‌خورد و مجريان در برنامه‌هاي بيرون از رسانه‌شان هم فعاليت دارند.

عبدالرشيدي با اشاره به اجراي مايك والاس مي‌گويد: او يكي از مجرياني بود كه تا آخرين روزهاي زندگي‌اش برنامه اجرا مي‌كرد؛ در حالي كه طبق قانون افراد تا ۶۰ يا ۷۰ سال مي‌توانند اجرا كنند. از ديگر مجريان مشهور مي‌توان به بارابارا والترز و ديويد فراست اشاره كرد. البته اين مجريان درآمد مكفي هم داشتند. به عنوان مثال در دنيا مرسوم است كه شبكه تلويزيوني به يك مجري براي برنامه نيم‌ساعته ۵۰ تا ۱۰۰ هزار دلار دستمزد پرداخت مي‌كند. علاوه بر آن، برخي مجريان بزرگ هم در تبليغات تلويزيون شركت مي‌كنند.

دستمزدها كافي نيست

عبدالرشيدي با بيان اين‌كه مجريان تلويزيون در كشور ما اجراي خارج از سازمان را مي‌پذيرند، چون دستمزدهايي كه مي‌گيرند، كافي نيست، مي‌افزايد: البته معتقدم مجرياني كه در رسانه ملي كار مي‌كنند و هويت‌شان شكل گرفته، بايد اجراهايي را بيرون از سازمان صدا و سيما بپذيرند كه لطمه‌اي به هويت رسانه‌اي شان نزند. بنابراين مجري‌اي كه برنامه علمي، فرهنگي، اقتصادي، سياسي و ملي اجرا مي‌كند، نبايد اجراي برنامه‌هاي خانوادگي يا مفرح را بيرون از سازمان قبول كند، چون در اين صورت به هويتش لطمه وارد مي‌شود.

اين مجري مي‌افزايد: البته براي مجرياني كه در حوزه خبر هستند، بخشنامه‌هايي وجود دارد كه در جاهاي ديگر خارج از خبر نمي‌توانند اجرا داشته باشند، اما به مجريان حوزه‌هاي ديگر هيچ ابلاغي نشده است، اين مساله بيشتر درباره شبكه‌ها صدق مي‌كند كه مجريان يك شبكه نبايد به شبكه ديگر بروند، چرا كه اجرايشان براي آن شبكه تعريف شده است. وي يادآور مي‌شود: به نظرم اگر دستمزدها كافي باشد، مجريان كمتر به سمت‌ اجراهاي بيرون از سازمان مي‌روند. البته اگر يك مجري اجراي يك برنامه خارج از سازمان مثل مراسم عروسي يا جشن‌هايي به اين شكل را اجرا كند، حتما سازمان به او تذكر مي‌دهد و در اين باره بر كار مجريان نظارت مي‌شود.

نيازي به قانون نيست

محمود شهرياري معتقد است براي اجراي مجريان سازمان صدا و سيما بيرون از اين سازمان لازم نيست قانوني وجود داشته باشد، چون مجري ساعاتي را موظف است براي سازمان برنامه اجرا كند و بقيه ساعات زندگي‌اش در اختيار خودش است.

نكته: محمود شهرياري معتقد است براي اجراي مجريان سازمان صدا و سيما بيرون از اين سازمان لازم نيست قانوني وجود داشته باشد چون مجري ساعاتي را موظف است براي سازمان برنامه اجرا كند و بقيه ساعات زندگي‌اش در اختيار خودش است

وي درباره اين‌كه چه عاملي مجريان را براي اجراي بيرون از سازمان صدا و سيما ترغيب مي‌كند، مي‌گويد: علاقه به كار نقش موثري دارد. كسي كه حرفه اجرا را انتخاب مي‌كند، به خاطر علاقه‌اش هر نوع اجرايي را مي‌پذيرد. بنابراين پذيرفتن اجراي بيرون از سازمان ايرادي ندارد، چون مجري توانمند مي‌تواند به برگزاري سمينارها روح تازه‌اي بدمد و رابط موثري بين بخش‌هاي مختلف برنامه يا سمينار باشد.

اين مجري درباره اين‌كه آيا دستمزد در اجراي برنامه‌هاي خارج از سازمان صدا و سيما موثر است، توضيح مي‌دهد: مسلماً دستمزد هم نقش بسزايي دارد. به هر حال ما بايد زندگي‌مان را اداره كنيم و دستمزدهايمان در تلويزيون پاسخگوي امورات زندگي نيست. البته فقط اين مساله شامل حال مجريان تلويزيون در ايران نمي‌شود و در همه جاي دنيا هم اين مساله صدق مي‌كند و مجريان يك رسانه، برنامه‌هايي چون جشنواره‌هاي سينمايي را اجرا مي‌كنند.

رسانه، نقش موثري در شهرت مجريان دارد

علي زارعان، مدير گروه خردسال و كودك شبكه دو در اين باره مي‌گويد: اگر هنرمند بدون رسانه را در يك كفه بگذاريم و هنرمند با رسانه را در كفه ديگر قرار دهيم شاهد سنگيني حيرت‌آوري هستيم، چون رسانه نقش موثري در شهرت هنرمند دارد و توانمندي‌هاي او را نشان مي‌دهد.

وي ادامه مي‌دهد: اين فرآيند منجر به تعهد دوطرفه مي‌شود. همان قدر كه رسانه اعتبار اجتماعي، امنيت مالي و... براي هنرمند به ارمغان مي‌آورد، هنرمند هم بايد متعهد باشد. در واقع بايد هنرمند و رسانه به توانمندي‌هاي يكديگر بيفزايند. رسانه‌اي مانند تلويزيون باعث شده تا شخصيت‌هايي مانند عمو پورنگ، فيتيله‌اي‌ها و خاله شادونه در سطح خاورميانه به شهرت برسند.

مدير گروه خردسال و كودك شبكه دو مي‌افزايد: در ارتباط با تعهد مجريان هم قوانين مكتوب وجود دارد. به عنوان مثال مجريان در شرايط سياسي نبايد موضعگيري كنند. البته سازمان تلاش مي‌كند هميشه يك رابطه صلح‌آميز با مجريان داشته باشد.

آداب اجرا

سونيا پوريامين، يكي ديگر از مجريان باسابقه درباره اين‌كه چه عواملي مجريان را به اجراي برنامه‌هاي بيرون از سازمان ترغيب مي‌كند، مي‌گويد: وقتي مجريان بين مردم شناخته مي‌شوند، علاقه‌مند مي‌شوند بيرون از سازمان هم برنامه اجرا كنند. منعي هم در اين كار وجود ندارد. البته در برنامه‌هاي شاد، ارگان‌هاي خصوصي بيشتر از مجريان مرد استفاده مي‌كنند، چون مجريان زن در اجراي چنين برنامه‌هايي محدوديت دارند.

وي اشاره مي‌كند: معتقدم اگر قانون درستي در سازمان صدا و سيما وجود داشته باشد مجريان كمتر به سمت اجراي بيرون از سازمان كشيده مي‌شوند. وقتي يك مجري چند ماه برنامه‌اي ندارد به هر حال براي تامين هزينه‌هاي زندگي، اجراي بيرون از سازمان را مي‌پذيرد. از سوي ديگر دستمزد مساله مهمي است. وقتي از مجريان پيشكسوت در برنامه‌هاي تلويزيون استفاده نمي‌شود، آنها براي اجراي خارج از سازمان دستمزد بالايي مي‌گيرند و كارشان را در خارج از تلويزيون ادامه مي‌دهند.

اين مجري در پايان مي‌گويد: بايد از تجربه مجريان پيشكسوت استفاده شود و نيروهاي جوان كنار آنها بنشينند و با آداب اجرا بيشتر آشنا شوند.

مجريان بايد به سازمان صدا و سيما متعهد باشند

گودرز عزيزي، مدير گروه ورزش، تفريحات و سرگرمي شبكه تهران درباره اين‌كه آيا قانوني براي اجراي مجريان بيرون از سازمان صدا و سيما وجود دارد يا نه، توضيح مي‌دهد: مجريان در صدا و سيما به ۲ دسته تقسيم مي‌شوند. برخي رابطه استخدامي با سازمان دارند و بعضي‌ها داوطلبانه و به پيشنهاد تهيه‌كننده در اين سازمان فعاليت مي‌كنند. از زماني كه آقاي دارابي به معاونت سيما منصوب شده تلاش شده تا وضعيت مجريان ساماندهي شود.

وي ادامه مي‌دهد: مجرياني كه استخدام رسمي هستند بايد طبق قوانين عمل كنند. البته به اين معنا نيست كه نمي‌توانند اجراهاي بيرون از سازمان صدا و سيما را بپذيرند، بلكه بايد طبق قوانين عمل كرده و اجرايشان لطمه‌اي به شأن سازمان صدا و سيما وارد نكند. بنابراين اين دوستان به سازمان متعهد هستند. به هر حال صدا و سيما نقش مهمي در شهرت مجريان دارد. بنابراين بايد مجريان در پوشش، رفتار و... دقت كنند تا به عنوان يك الگوي مناسب براي افراد جامعه باشند.

عزيزي اشاره مي‌كند: در مقابل مجرياني هستند كه تعهدي نسبت به سازمان ندارند و بعد از مدتي كه چهره مي‌شوند به دليل نداشتن تعهد به دنبال بازار مي‌روند و گاه به شان سازمان لطمه مي‌زنند.

مدير گروه ورزش، تفريحات و سرگرمي شبكه تهران در پايان مي‌گويد: مجريان، پيشاني سازمان صدا و سيما هستند و مردم آنها را مي‌شناسند، بنابراين آنها بايد به قوانين سازمان متعهد باشند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها