کد خبر: ۵۵۵۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱

وزير نفت از كشف بهترين نوع نفت دنيا در آبهاي درياي خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار انرژي دانشجويان ايران (ايسنا)، رستم قاسمي با اعلام اين كه ايران توانست در درياي خزر هم نفت و هم گاز كشف كند، گفت: نفت كشف شده در ميدان سردار جنگل جز بهترين نفتهاي دنياست.

به گفته وي نفت ميدان سردار جنگل بسيار خوب و با API بسيار بالاست.

وزير نفت با تاكيد بر اين كه نفت كشف شده در درياي خزر ترش نيست، در مورد حجم ذخاير اين ميدان گفت: تعيين ذخيره درجاي ميدان سردار جنگل نيازمند كار كارشناسي بيشتري است و احتمالا بايد چاه‌هاي بيشتري در اين ميدان حفر بشود.

از نظر موقعيت جغرافيايي ميدان سردار جنگل در انتهاي بخش مرزي و در عمق 700 متري آب‌هاي درياي خزر قرار دارد.

پيش از اين اعلام شده بود كه مخزن گازي سردار جنگل حدود 50 تريليون فوت مكعب يعني بيش از 10 برابر ميدان شاه دنيز ذخيره گازي دارد. اين در حالي است كه پيش از اين سهم ايران در درياي خزر 11 تريليون فوت مكعب گاز اعلام شده بود.

اما در كمتر از سه ماه ا زكشف گاز در درياي خزر، در مرحله‌ تست از مخزن سردار جنگل، مشعل سكوي ايران ـ اميركبير در آب‌هاي خزر چند روزي روشن شد كه بعد از مدتي سوختن گاز در اين مشعل به پايان رسيد و بعد از آن نفت خام شروع به سوختن كرد كه اين موضوع نشان‌دهنده وجود نفت در اين ميدان است.

علي اصولي- مديرعامل شركت نفت خزر- با بيان اين‌كه اين تست بسيار پيچيده و سخت بود، به خبرنگار ايسنا گفت: با وجود اين‌كه برخي خبر اعلام منابع هيدروكربوري در آب‌هاي خزر را يك شوي تبليغاتي مي‌دانستند و برخي از كشف منابع در اين منطقه نااميد شده بودند، توانستيم بعد از سه ماه از اعلام اوليه‌ كشف منابع هيدروكربوري به نتيجه‌ دلخواه برسيم.

وي اعلام كرد: كساني كه باور نمي‌كنند، مي‌توانند براي ديدن مشعل روشن سكوي ايران ـ اميركبير به درياي خزر بيايند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها