کد خبر: ۵۴۳۱۴
زمان انتشار: ۲۱:۴۸     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
دوشیزه ای بود در کمال عقل از زیبایی فراوانی هم برخوردار بود. رئیس قبیله دیگری اورا خواستگاری کرد مراسم اولیه ازدواج با کمال خوشی و خرمی پایان یافت.

داماد رئیس قبیله کِنده و عروس دوشیزه امٍ ایاس دختر عوف بن محلم شیبانی بود.
قبیله داماد خود را برای پذیرایی از عروس آماده می کردند، جشن مفصلی ترتیب داده ،گوسفندها قربانی نموده و شترها نحر کرده بودند.
عده ای از زنان قبیله کنده برای بردن عروس به خانه او رفته بودند.زنان خانواده عروس هم او را برای فرستادن به خانه شوهر آماده میکردند.
در این موقع امامه مادر عروس که از خاندان فصاحت و بلاغت شمرده میشد و دارای عقل وزین و فکری متین و اندیشه ای استوار بود دختر را مشایعت نموده و در آخرین لحظات نصایحی سودمند به عنوان بهترین جهیزیه برای او بیان کرد:

دخترم اگر زنی از داشتن همسر بی نیاز بود قبل از او پدر و مادرش بایستی بی نیاز باشند و اگر چنین بود او بوجود نمی آمد آری مردان برای زنان و زنان برای مردان آفریده شده اند،قانون زوجیت در جهان حکمفرماست و سرپیچی از قانون خلقت ستیزه با هستی و حیات خویشتن است.

بنابراین دخترم تو نیز به پیروی از همین قانون ازدواج کردی اکنون خانه ای را که در آن پرورش یافتی و آشیانه ای را که با آن انس گرفته بودی ترک می کنی و قدم به خانه دیگری می گذاری و یار و مصاحب تازه ای اختیار می کنی ،خانه ای که تاکنون نمی شناختی و یار و همنشینی که با او مأنوس نیستی.

اگر خواهان سعادت و رستگاری خویشتنی به نصایح مادرانه من گوش فرا ده تا در خانه شوهر نیز همچون خانه پدر عزیز و محترم باشی.

دخترم برای شوهر خود بهترین یار و مونس باش تا او نیز برای تو صمیمی ترین یار و شوهری فداکار باشد نصایح دهگانه مرا بپذیر که برای تو بهترین جهیزیه است جهیزیه ای که تمام نمی شود و نفعش در همه عمر به تو میرسد و خوشبختی ترا تأمین میکند.

1_ در زندگی قناعت پیشه کن و از خواسته ها و هوسهای بیجا که شوهرت را خسته می کند و احیانا از عهده انجام آن برنمی آید و زندگی شیرین را در کام تو و او تلخ می گرداند بپرهیز،قانع باش و درآمد شوهرت را بسنج و بعد برایش خرج بتراش،توقعات بیجا را کنار بگذار و پا را از گلیم خود فراتر منه.

2_ معاشرت و همزیستی با توافق کامل شیرین است و این در صورتی امکان پذیر است که لااقل یکی از طرفین گوش شنوا داشته باشد و احیانا ناسازگاری های معاشر خود را تحمل کند.

3و4 _چشم برای دیدن و شامه برای بوئیدن است،انسان از دیدن مناظر زیبای طبیعت لذت میبرد و از تماشای مناظر زشت و زننده نفرت دارد،بینی از بوئیدن عطرهای دلپسند و
بوئیدنیهای خوش حظ میبرد و به عکس از بوهای بد سخت ناراحت میشود بنابراین دخترم به تو سفارش می کنم مواظب باش چشم همسرت که در خانه به صورت و اندام تو می افتد یا خانه و اثاث آنرا تماشا میکند در هیچ جا زشتی نبیند و منظره زننده ای را تماشا نکند همیشه در آرایش خود و خانه ات دقت کن تا همه چیز و همه جا زیبا و منظم باشد که مورد نفرت شوهرت قرار نگیری.

ممکن است گاهی لوازم آرایش نداشته باشی ولی در هر حال آب پاک در دسترس تو هست نظافت صورت و اندامت را رعایت کن که بهترین زیبائیها همان جمال و زیبائی طبیعی و خداداد است . نگذار چرک و کثافت به زیبائی تو لطمه وارد سازد.
ممکن است گاهی عطر در دسترس تو نباشد تا خود را خوشبو سازی ولی در هر حال میسر است که خود و خانواده ات را از بوهای بد کنار نگهداری و نگذاری بوی زننده ای شوهرت را ناراحت کند.

5و6_ اوقات غذا و خواب شوهر و فرزندانت را (اگر فرزند داشتی)منظم کن،غذا را به وقت آماده ساز که گرسنگی او را ناراحت میکند و چه بسادر حالت ناراحتی خویشتنداری نکند و عصبانی و خشمناک گردد و موجبات عصبانیت و ناراحتی تو را نیز فراهم سازد آنگاه است که بخاطر یک غفلت کوچک صلح و صفا از خانه شما رخت برمی بندد.
بی خوابی هم کسالت می آورد و اگر مرد در خانه آسایش نداشته باشد و خواب و استراحتش تأمین نشود از خانه گریزان شده و پناهگاه دیگری می جوید.

7_کدبانو باش و مال و منال و اثاث را خوب محافظت کن و از تباهی آن بپرهیز که هر چیز با زحمت به دست نمی آید و به آسانی نباید از دست برود.

8_رعایت حال سایر نانخوران شوهرت را نیز بکن اعم از خویشاوندان،کارکنان،کارگزاران و حتی حیوانات.
آگاه باش که حسن تدبیر و اداره بانوی خانه در آن استکه خوشاوندان را به جای خود بشناسد و حقوق خویشاوندی را رعایت کند و کارکنان را نیز خشنود سازد و نگذارد به حق کسی در خانه او ستم شود.

9_در حفظ اسرار خانواده بکوش و رازی که با تو در میان نهاده شده به دیگری مگو که فاش ساختن اسرار نوعی خیانت است زنهار از اینگونه خیانت که با آبروی تو تماس دارد و از آن برحذر باش.

10_اگر خدای نخواسته برای شوهرت گرفتاری پیش آمد و او را ناراحت یافتی دلجوئی کن و اظهار سرور و انبساط مکن که این خود نوعی تقصیر در ادای حقوق دوستی شمرده می شود و برعکس هرگاه او را فرحناک و خوشحال یافتی روی در هم مکش و خود را غمگین جلوه مده که این صفت حاکی از کدورت و دلسردی است.
علاوه بر اینها در بزرگداشت شوهرت کوتاهی مکن تا او نیز از اکرام تو فرو گذاری نکند.
اگر می خواهی همیشه در زندگی زناشوئی کامیاب باشی رضایت همسر را بر رضایت خویش مقدم بدار و از او اطاعت نما.
با عفت و پاکدامن باش و با مردان نامحرم تماس نداشته باش و خود را حفظ کن و بدون اجازه شوهراز منزل پای بیرون منه اگر چه مجلس سوگواری در مرگ اقوام نزدیک باشد و این دو امر واجب شرعی است.

اکنون که پندهای مادرت را شنیدی و آماده بکار بستن آنها شدی برو خدا نگهدار تو باشد.

برگرفته شده از کتاب ارمغان رضا معصومی

با تشکر از م سادات موسوی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها