کد خبر: ۵۴۰۷۷۹
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۳۰ مهر ۱۴۰۳
السد در دفاع آن‌قدر ضعیف است که طی ۹بازی فقط ۲بار کلین‌شیت کرده اما خط حمله این تیم به تمامی حریفانش گل زده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، از ساعت ۱۹:۳۰ امشب، ورزشگاه جاسم بن حمد در شهر دوحه میزبان سومین بازی تیم پرسپولیس در رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا ۲۵-۲۰۲۴ خواهد بود. سرخپوشان تهرانی در دو بازی اول خودشان موفق به پیروزی نشده‌اند و کسب فقط یک امتیاز طی ۲بازی نتیجه قابل‌قبولی برای آنها محسوب نمی‌شود. به همین دلیل، خوان کارلوس گاریدو و شاگردانش در دیدار امشب مقابل السد قطر نیاز مبرمی به یک برد ۳امتیازی دارند تا شاید نقطه‌عطف خودشان را در این رقابت‌ها رقم بزنند. رقابت باشگاه‌های بزرگ و صاحب‌نام آسیا، امسال برای اولین بار با فرمت جدید و با نام «لیگ نخبگان» برگزار می‌شود و قهرمان فصول اخیر لیگ برتر ایران بر خلاف همتای آبی‌پوش خود هنوز نتوانسته اولین پیروزی‌اش را در این رقابت‌ها کسب کند. باخت یک بر صفر مقابل الاهلی که با وجود نمایشی باکیفیت و برتر نسبت به حریف عربستانی در کارنامه پرسپولیس ثبت شد و تساوی یک بر یک مقابل پاختاکور که در تهران و در شرایط میزبانی برای سرخپوشان رقم خورد، کل کارنامه پرسپولیس را در ۲هفته اول این رقابت‌ها رقم زده است. قرمزها حالا با یک امتیاز از ۲بازی به‌طور مشترک با پاختاکور در رتبه هشتم جدول رده‌بندی قرار گرفته‌اند. جدولی که امسال بر خلاف ادوار گذشته همه تیم‌های غرب آسیا را در کنار هم قرار داده و در آن خبری از گروه‌های ۴تیمی نیست. در این جدول الهلال و الاهلی عربستان تیم‌های ۶امتیازی و صدرنشین هستند و استقلال ایران هم با ۳امتیاز در جایگاه پنجم قرار دارد.

۲۱ روز بعد از استقلال

السد قطر امشب در شرایطی میزبان پرسپولیس است که در هفته قبلی مسابقات هم میزبان دیگر تیم ایرانی بوده است. روز نهم مهرماه و در دومین دور این مسابقات، السد که در اولین بازی با العین امارات به تساوی یک بر یک رسیده بود موفق شد استقلال را با ۲گل مغلوب کند. یک گل به خودی عجیب که با دست‌های دروازه‌بان استقلال رقم خورد و یک ضربه پنالتی که توسط اکرم عفیف تبدیل به گل شد، پیروزی ۲ بر صفر را برای تیم قطری به ارمغان آورد. نتیجه‌ای که در نیمه اول این مسابقه و در میانه جدال پایاپای دو تیم اصلا عادلانه به نظر نمی‌رسید. اما بعد از گل به خودی کمرشکن حسینی که خردکننده روحیه آبی‌پوشان بود، السد کاملا بر حریف ایرانی تسلط پیدا کرد و حتی می‌توانست به برد پرگل‌تری هم برسد. به خاطر داشتن همین تجربه برای پرسپولیسی‌ها کافی است تا حتی برای یک لحظه هم تمرکز خود را در ورزشگاه جاسم بن حمد از دست ندهند و از دقیقه یک تا ۹۰ برای کسب اولین پیروزی تلاش کنند.

همیشه در مسیر فینال

دو تیم پرسپولیس و السد قطر تا کنون ۷بار مقابل یکدیگر بازی کرده‌اند و دیدار امشب هشتمین تقابل آنها در رقابت‌های آسیایی محسوب می‌شود. سال۲۰۱۸ این دو تیم در لیگ قهرمانان آسیا همگروه بودند که در مرحله گروهی هر دو بازی رفت و برگشت را تیم‌های میزبان بردند. بازی رفت در قطر با برتری ۳ بر یک السد به پایان رسید و در بازی برگشت که هر دو تیم صعود خودشان را قطعی کرده بودند پرسپولیس در ورزشگاه آزادی یک بر صفر پیروز شد و نکته جالب مسابقه، گل‌به‌خودی مرتضی پورعلی‌گنجی بود. در همان دوره، پرسپولیس و السد که از یک گروه صعود کرده بودند در مرحله نیمه‌نهایی دوباره به هم برخورد کردند و تیم برانکو جواز صعود به فینال را از دست همین تیم قطری گرفت. بازی رفت نیمه‌نهایی در دوحه با تک‌گل علیپور به سود ایرانی‌ها تمام شد و در بازی برگشت هم سیامک نعمتی گل بغداد بونجاح را پاسخ داد تا قرمزها با تساوی یک بر یک در تهران و پیروزی ۲ بر یک در مجموع به فینال برسند. در آن سال از ۴گلی که السد طی ۴مسابقه به پرسپولیس زد ۳گل توسط بغداد بونجاح زده شد. یک سال بعد باز هم دو تیم در مرحله گروهی به پست یکدیگر خوردند. باز هم بازی رفت را السد در زمین خودش یک بر صفر برد و بازی برگشت در تهران ۲ بر صفر به سود میزبان تمام شد. باز هم گل السد توسط بونجاح به ثمر رسید اما در کنار این شباهت‌ها، تقابل این فصل یک تفاوت بزرگ داشت که حذف پرسپولیس در همان مرحله گروهی بود. تیم برانکو که ۲فصل متوالی تا نیمه‌نهایی بالا رفته و در فصل دوم فینالیست شده بود، این بار در گروه خودش بین ۴تیم چهارم شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. برانکو همان سال و بعد از این حذف، پرسپولیس را ترک کرد اما در فصل بعدی یحیی گل‌محمدی بلافاصله صعود به فینال را برای پرسپولیس تکرار کرد و اتفاقا این بار هم السد در مسیر صعود قرار داشت. بازی‌های حذفی این بار رفت‌وبرگشت نبود و پرسپولیس در تک‌بازی مرحله یک‌هشتم نهایی با تک‌گل عیسی آل‌کثیر در دقیقه۹۰ حریف را حذف کرد و تا فینال بالا رفت. به این ترتیب، سابقه تقابل‌های پرسپولیس و السد از ۴برد برای پرسپولیس، ۲برد برای السد و یک مساوی تشکیل شده که از قضا همین مساوی هم ارزش یک برد را برای سرخپوشان داشت و ضربه سر ژاوی و مهار معروف بیرانوند در آخرین ثانیه‌های همین بازی به یادگار گذاشته شد.

فجرسپاسی؛ تنها ایرانی شکست‌ناپذیر!

السد علاوه بر تقابل‌های حساس و معروفش با پرسپولیس ۲۷تقابل هم با دیگر تیم‌های ایرانی داشته که استقلال هم مانند پرسپولیس در مجموع برتر از حریف قطری عمل کرده اما سایر تیم‌ها به اشکال مختلف ضعیف‌تر از السد نتیجه گرفته‌اند. استقلال طی ۱۱تقابل با السد به ۴برد، ۵مساوی و ۲باخت رسیده که دومین باخت آبی‌ها همین باخت ۲۱روز پیش در لیگ نخبگان بود. استقلال و السد در گلزنی به یکدیگر ۱۳ بر ۱۳ مساوی هستند. سپاهان طی ۶تقابل با السد هرگز مساوی نداشته و هر یک از دو تیم ۳بار پیروز شده‌اند. به لحاظ تعداد گل، قطری‌ها ۱۱ بر ۹ از سپاهان پیش هستند که این برتری به لطف یک پیروزی ۳ بر صفر با حکم انضباطی رقم خورده است. آن نتیجه به‌دلیل محرومیت رحمان احمدی و حضور او مقابل السد رقم خورد. السد طی ۶تقابل با فولاد به ۲برد و ۴مساوی رسیده و هرگز شکست نخورده است. مس کرمان و فجرسپاسی هم تیم‌هایی هستند که ۲بار با السد بازی کرده‌اند و هر کدام به شکلی با این تیم به تساوی رسیده‌اند. فجرسپاسی صاحب ۲مساوی مشابه با نتیجه یک بر یک شده و مس هم یک برد و یک باخت مقابل السد داشته است. در واقع فجرسپاسی تنها تیم ایرانی است که با السد بازی کرده و مقابل این تیم شکست نخورده است. اگرچه بعد از آن ۲مساوی که در جام‌درجام سال۰۱-۲۰۰۰ آسیا و در دو بازی رفت‌وبرگشت رقم خورد نهایتا السد با ضربات پنالتی نماینده ایران را حذف کرد. در مجموع، تیم السد طی ۳۴تقابل با تیم‌های ایرانی ۱۰بار پیروز شده، ۱۲بار مساوی کرده و ۱۲بار هم شکست خورده که استقلال و پرسپولیس هر کدام با ۴برد، بیشترین پیروزی را مقابل این تیم قطری داشته‌اند.

السد در دفاع متزلزل است

آیا پرسپولیس می‌تواند به پیروزی مقابل السد -آن هم در زمین حریف- امیدوار باشد؟ اگر نگاهی به شرایط این فصل السد و نتایج این تیم در رقابت‌های مختلف بیاندازیم، پاسخ این سوال می‌تواند مثبت باشد. السد اگرچه همیشه یکی از دو تیم برتر قطر بوده اما امسال تا حدودی دچار افت شده و از فرم همیشگی خودش فاصله گرفته است. تیمی که همیشه به صدرنشینی عادت داشته، اکنون در رتبه سوم لیگ ستارگان قرار دارد و طی ۷هفته ۶امتیاز از صدر عقب افتاده است. خط دفاعی السد در فصل جاری عملکرد خوبی نداشته و با انجام ۹بازی در کلیه رقابت‌ها ۱۶گل دریافت کرده که اصلا آمار جالبی نیست. گرگ‌ها طی ۹بازی فقط در ۲مسابقه مقابل استقلال و العربی موفق به کلین‌شیت شده‌اند. ترکیب دفاع ۴نفره السد متشکل از پدرو میگل، خوخی، سایس و اتاویو است که با توجه به مصدومیت میگل، احتمالا امشب سلمان جانشین او در ترکیب اصلی خواهد شد. میانگین گل‌های خورده این تیم در لیگ قطر بیشتر از ۲گل در هر بازی است!

گرگ‌ها خوب گل می‌زنند

اما خط حمله السد بر خلاف خط دفاعی این تیم شرایط خوبی دارد و در تمامی مسابقات گل زده است. ۲۴گل طی ۹بازی به‌خوبی نشان‌دهنده قدرت این تیم در خط حمله است. فلیکس سانچز در خط حمله رافا و اکرم عفیف را دارد و از هر دو بازیکن به خوبی استفاده می‌کند. رافا اکنون بهترین گلزن السد است و با ۶گل نسبت به عفیف در رده بالاتری قرار دارد. اکرم عفیف اما برای ایرانی‌ها نام آشناتری است. عفیف طی سال‌های اخیر همیشه با باشگاه‌های ایرانی و البته تیم ملی ایران کری‌خوانی شدیدی داشته و همین کری‌خوانی می‌تواند دیدار امشب را هم جذاب کند. او بعد از پیروزی السد مقابل استقلال با حرکات تحریک‌آمیزش حسابی با اعصاب هواداران ایرانی بازی کرد. تا جایی که علی علیپور وعده داد همراه با پرسپولیسی‌ها انتقام استقلال را از این بازیکن پرحاشیه بگیرد. اما در این بین بازی ملی ایران و قطر برگزار شد و مهاجمان تیم ملی حسابی از خجالت اکرم عفیف در آمدند. حالا باید دید امشب نوبت کیست که کری‌های جدیدش را برای طرف مقابل رو کند. آیا پرسپولیسی‌ها هم روند تیم ملی را ادامه می‌دهند و اکرم عفیف را کاملا خاموش می‌کنند یا او دوباره فرصت پیدا می‌کند کری‌های اعصاب‌خردکن خودش را برای ایرانی‌ها به نمایش بگذارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها