کد خبر: ۵۴۰۵۸۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۳     ۲۱ مهر ۱۴۰۳
محمدصادق کوشکی در گفتگو با ۵۹۸؛
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران: رهبری که فرمودند «نه تعلل می‌کنیم و نه عجله»، به این معنا نیست که همه اقدامات تا کنون به‌موقع و درست بوده است. این جمله نشانگر ضرورت عمل دقیق و به‌موقع است، اما دلالتی بر رضایت کامل از وضعیت فعلی ندارد. افرادی که سعی می‌کنند به جنبش دانشجویی خط مشی تعیین کنند، خود را در جایگاهی موازی با رهبری قرار می‌دهند.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه تحلیلی خبری 598؛ در پی ترور شهید اسماعیل هنیه و شهید سیدحسن نصرالله و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری، عملیات وعده صادق ۲ به عنوان واکنشی به این جنایت انجام شد. اما این عملیات و فرمایشات مقام معظم رهبری با مبنی بر اینکه « نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم»، فرصتی را فراهم کرد تا عده‌ای معدود با جریان‌های مطالبه‌گر دانشجویی را به افراط و تندروی متهم کنند. آیا این اتهام‌ها به تضعیف صدای جنبش دانشجویی و انفعال آن منجر خواهد شد؟

از این رو و برای یافت پاسخ این سئوال با محمدصادق کوشکی استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفتگو کردیم که متن کامل آن به شرح ذیل است:  

سلام آقای دکتر، وقت شما بخیر. پس از ترور شهید هنیه و فرمایش مقام معظم رهبری درباره انتقام خون ایشان، جریان دانشجویی شروع به مطالبه‌گری از مسئولان کرد که با ترور شهید سیدحسن نصرالله، این مطالبات به اوج خود رسید. برخی از افراد در آن زمان، جریان دانشجویی را تندرو نامیدند. اما پس از نمازجمعه نصر و فرمایش رهبری مبنی بر اینکه «نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده عمل می‌کنیم»، این افراد بار دیگر جریان دانشجویی را به افراط‌گرایی متهم کردند. به نظر می‌رسد هدف آن‌ها، انفعال و جلوگیری از واکنش جریان دانشجویی در آینده است. نظر شما به عنوان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با ارتباط نزدیک به بدنه دانشجویی در این باره چیست؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم، سلام علیکم.

اتفاقی که در عملیات وعده صادق ۲ افتاد، در واقع پاسخی به ترور شهید سیدحسن نصرالله نبود. این یک عملیاتی بود که به اذعان مسئولان به دلیل «فریب آمریکا و اروپا»، برای پاسخ به ترور شهید هنیه به تعویق افتاده بود. بنابراین، این حرکت را نمی‌توان به عنوان واکنشی به ترور سیدحسن نصرالله تلقی کرد.

رهبری که فرمودند «نه تعلل می‌کنیم و نه عجله»، به این معنا نیست که همه اقدامات تا کنون به‌موقع و درست بوده است. این جمله نشانگر ضرورت عمل دقیق و به‌موقع است، اما دلالتی بر رضایت کامل از وضعیت فعلی ندارد. اگر همه چیز رضایت‌بخش بود، رهبر انقلاب نمی‌فرمودند که عملیات وعده صادق کمترین پاسخ بوده است. ایشان همچنین عملیات عین‌الاسد را به عنوان یک «سیلی کوچک» توصیف کردند که نشانگر نارضایتی از شرایط موجود است.

افرادی که سعی می‌کنند به جنبش دانشجویی خط مشی تعیین کنند، خود را در جایگاهی موازی با رهبری قرار می‌دهند. این رویکرد اشتباه است. رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند که جنبش دانشجویی باید آرمان‌گرا و مطالبه‌گر باشد و با رویکرد تخصصی از مسئولین مطالبات کلان را بخواهد. مملکت یک رهبر دارد و قرار نیست هر کسی خود را جایگزین رهبری کند.

با توجه به گسترش تنش‌ها و جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و احتمال بروز جنایات دیگر از سوی آن، به نظر شما نقش جریان دانشجویی در این زمینه چیست؟

در مرحله اول، دانشجویان باید اطلاعات دقیق و کاملی درباره این مسئله کسب کنند. متأسفانه برخی از دانشجویان اطلاعات کافی ندارند. در مرحله دوم، باید این اطلاعات را به جامعه منتقل کنند تا جامعه هم حساس شود. در صورت لزوم، با مطالبه‌گری می‌توانند مسئولین را به انجام وظایفشان وادار کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها