شرق: بيش از يك دهه است كه باشگاههاي بزرگ اروپايي براي درآمدزايي بيشتر به راهاندازي تلويزيون اختصاصي روي آوردهاند.
در حال حاضر اكثر تيمهاي پرطرفدار جهان داراي يك شبكه تلويزيونياند و از اين راه به درآمد قابل توجهي دست پيدا ميكنند، اما در ايران هنوز هيچ باشگاه به اين سمت حركت نكرده است. در اين شرايط محمدحسين جعفري مديرعامل باشگاه تراكتورسازي روز جمعه در كنفرانس خبري خود از اقدام اين باشگاه براي راهاندازي اولين شبكه تلويزيوني اينترنتي در ميان باشگاههاي كشور خبر داد. او هدف از راهاندازي اين شبكه را تقاضاهاي آذريزبانان خارج از كشور و همچنين پوشش خبري بيشتر درخصوص باشگاه و تيم تراكتورسازي اعلام كرد. به گفته جعفري برنامههاي اين شبكه در ابتدا پخش بازيهاي تراكتورسازي خواهد بود، اما در ادامه برنامههاي متنوعي براي هواداران از طريق همين شبكه پخش خواهد شد.
مطمئنا راهاندازي اين شبكه يك پروژه هزينهبر خواهد بود، مديرعامل تبريزيها در اينباره هم توضيح داد: «فعلا منتظر جذب اسپانسر براي اين موضوع هستيم و تا آن زمان مراحل مطالعاتي طرح و مخاطبان نيز تكميل ميشود. اميدوارم با سرمايهگذاري بخش خصوصي باشگاه به اين امر مهم كه يكي از بزرگترين اقدامات يك باشگاه ورزشي در جهت ارتباط با هواداران است دست يابد.» جعفري زمان مشخصي را براي شروع كار تلويزيون تراكتورسازي اعلام نكرد. يكي از اهداف شبكههاي تلويزيوني باشگاهها در كنار اطلاعرساني و ارتباط مطلوبتر با هواداران كسب درآمد است. به همين دليل اين شبكهها معمولا به صورت آزاد و رايگان در اختيار عموم قرار نميگيرند. باشگاهها با راهاندازي شبكههاي اينترنتي، كابلي يا كارتي زمينهاي ايجاد ميكنند كه هوادارانشان از اين طريق به باشگاه كمك مالي كنند،
با توجه به اينكه در ايران شبكههاي ماهوارهاي و داخلي در انحصار صداوسيما است تنها راهي كه براي راهاندازي يك شبكه براي يك باشگاه ميماند تاسيس تلويزيون اينترنتي است. فعاليت تلويزيون اينترنتي مجوز ميخواهد اما منع قانوني ندارد و به نظر ميرسد براي باشگاههايي كه چنين رويايي در سر دارند بهترين راه ممكن است. رضا پرويزي، كارشناس حقوقي فناوري اطلاعات در اينباره به شرق گفت: «از نظر حقوقي راهاندازي تلويزيون اينترنتي منعي ندارد، از نظر فني هم اين كار امكانپذير است، اما نكتهاي كه از لحاظ قانوني بايد به آن اشاره كنم اين است كه طبق قانون هر نهادي كه ميخواهد تلويزيون اينترنتي راه بيندازد بايد از صداوسيما مجوز بگيرد. از آنجا كه تلويزيون ماهوارهاي در انحصار صداوسيما است و منع قانوني براي راهاندازي تلويزيونهاي اينترنتي وجود دارد، صداوسيما مرجع اصلي صدور مجوز است.» به نظر ميرسد صداوسيما هم در صدور مجوز بسيار سختگير خواهد بود.
پرويزي عنوان كرد كه صداوسيما از نزديك به 20 «وبسايت» به دليل راهاندازي بدون مجوز تلويزيون شكايت كرده و حتي برخي از آنها فيلتر هم شد. يكي از شبكههاي تلويزيوني كه فيلتر شد، تلويزيون «پايداري» وابسته به جبهه پايداري است. نگرفتن مجوز از صداوسيما يكي از عوامل فيلتر شدن اين تلويزيون سياسي معروف عنوان شده است. به هر حال بعيد نیست كه تلويزيون تراكتورسازي هم مثل اين تلويزيون سياسي با موانع بلند حقوقي روبهرو شود. با اين وجود تراكتورسازي براي پياده كردن طرحش راه سختي پيش رو دارد. مشخص نيست استقبال هواداران تراكتورسازي از اين تلويزيون در چه حد باشد و ميزان دسترسي آنها به اين تلويزيون آنقدر قابل توجه خواهد بود كه اين پروژه به يك پروژه درآمدزا تبديل شود. آنطور كه جعفري هم عنوان كرده اين تلويزيون به زبان آذري پخش ميشود و در ابتدا ساعات محدودي در اختيار كاربرانش قرار ميگيرد.
تلويزيونهاي باشگاههاي معتبر اروپايي هم معمولا كارشان را به صورت محدود و چند ساعته شروع كردند. مطمئنا اگر راهاندازي تلويزيون تراكتورسازي تجربه موفقي از آب دربيايد ديگر باشگاههاي پرطرفدار مثل استقلال و پرسپوليس هم وسوسه خواهند شد تا پاي در چنين راهي بگذارند. جالب اينكه در گذشته طرحي براي راهاندازي «راديو قرمز» و «راديو آبي» مطرح شد، اما به سرانجام نرسيد. آنچه مشخص است امروز باشگاههاي حرفهاي اروپا از راه ارتباط مجازي با هوادارانشان به درآمد قابل توجهي دست پيدا ميكنند و باشگاههاي ايراني هم چند سالي است چنين كارهايي را بهطور جديتري شروع كردهاند. در اين ميان راهاندازي تلويزيون ميتواند يك روش جديد در ايران باشد كه از سوي باشگاه تراكتورسازي امتحان خواهد شد. تبريزيها قصد دارند در اين زمينه نسبت به ساير باشگاهها پيشتاز باشند، اين باشگاه اولين باشگاهي بود كه فروش بليت الكترونيكي را شروع كرد. همچنين چند روز پيش اعلام شد هفتهنامه اين باشگاه بهنام «تراكتور پرچمي» سهشنبهها منتشر خواهد شد.