کد خبر: ۵۳۱۷۵
زمان انتشار: ۱۴:۱۴     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
سید محمد حسینی گفت: در سال 90 نزدیک به 69 هزار عنوان کتاب مجوز دریافت کرده و به چاپ رسیدند و برای انتشار کتاب معیار هایی وجود دارد که باید اعمال شود و ما یک کشور سکولار نیستیم که ممیزی نداشته باشیم.

پایگاه اطلاع رسانی دولت ،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسائل مطرح شده درباره مشکلات ممیزی کتاب را فضای سازی برخی از افراد عنوان کرد و گفت: اینها فضاسازی هایی است که از سوی برخی از افراد به ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب مطرح می شود  و در حال حاضر شور و نشاط خاصی در  نمایشگاه کتاب وجود دارد و شرکت نکردن یک ناشر خاص در نمایشگاه مئله اصلی حوزه کتاب  نیست.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگوی با پایگاه اطلاع رسانی دولت با اشاره به وضعیت مجوز نشر در کشور اظهار داشت: در سال 90 نزدیک به 69 هزار عنوان کتاب مجوز گرفتند و به چاپ رسیدند. مسئله خاصی هم در زمینه ممیزی وجود نداشت. حالا ممکن است برخی از کتابها به دلایل مختلف مجوز دریافت نکنند. زیرا برای انتشار کتاب معیارهایی وجود دارد، که کتابها بر اساس آنها بررسی می شوند و طبق آن مبانی ممکن است به یک کتابی مجوز داده نشود. به طور مثال اگر در یک کتابی تحریک قومیتی باشد و یا بخواهد به اختلافات مذهبی دامن بزند یا اینکه معیارهای اخلاقی جامعه را نادیده بگیرد، طبیعتاً به این کتابها مجوز داده نمی شود.

 

ممیزی کتاب در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد

 

وی تصریح کرد: اما این مسائل نباید بهانه ای برای عده ای ایجاد کند که بخواهند اصل ممیزی را نادیده بگیرند زیرا ما یک کشور سکولار نیستیم که بخواهیم در آن ممیزی نداشته باشیم. در بسیاری از کشورهای دنیا هم ممیزی هست و این طور نیست که هر کتابی با هر محتوایی منتشر شود.

 

دریافت مجوز نشر با تعامل و پیگیری ناشر و نویسنده

 

حسینی تاکید کرد: بارها اعلام کرده ایم هر کس درباره ممیزی کتاب خود اعتراض دارد، می تواند به وزارت ارشاد مراجعه و مشکل خود را با تعامل حل کند. ما کمتر مواردی داریم که کل کتاب مجوز دریافت نکند بلکه در بیشتر موارد به یک یا چند مورد اصلاحات نیاز بوده است، ولی ناشر و نویسنده اصرار دارند که عیناً همان چیزی که مد نظر دارند، چاپ شود که این با معیارهای موجود سازگاری ندارد و اگر ما این کار را انجام دهیم، بعداً باید جوابگوی دستگاه های نظارتی و حتی مردم باشیم.

 

شرکت نکردن یک ناشر در نمایشگاه کتاب موضوع اصلی حوزه نشر نیست

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مسائل مطرح شده درباره مشکلات ممیزی کتاب را فضای سازی برخی از افراد عنوان کرد و گفت: اینها فضاسازی هایی است که از سوی برخی از افراد به ویژه در زمان برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب مطرح می شود. خوشبختانه در حال حاضر شور و نشاط خاصی در زمینه کتاب وجود دارد، حالا این که یک ناشر در نمایشگاه شرکت نکرده برخی ها این موضوع را به مسئله اصلی حوزه کتاب تبدیل کرده اند.

 

حضور 2500 ناشر داخلی در نمایشگاه کتاب

 

وی افزود: 2500 ناشر داخلی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شرکت کرده و کتابهایشان را ارائه کرده اند و با حضور ناشران در نمایشگاه کتاب به هیچ عنوان سلیقه‌ای برخورد نشده است. بنابراین بهتر است برخی از افراد بجای فضا سازی، ایرادات و اشکالات موجود در کتابهای خود را برطرف کنند تا این طور مسائل مطرح نشود و دستاویزی برای بیگانگان قرار نگیرد.

 

حسینی در ادامه اظهار داشت: شرکت نکردن یک ناشر یا نبود چند کتاب معدود در نمایشگاه نباید باعث این شود که بیگانگان هم بر روی این مسائل مانور دهند و فضایی ترسیم کنند که گویا هیچ فعالیتی در حوزه نشر در کشور ما وجود ندارد و  نگاه ها در این زمینه انسدادی است در صورتی که این خلاف واقعیت است.

 

وزیر ارشاد تصریح کرد: در بعضی از کتابها آنقدر مسائل ناروایی وجود داشته که اگر اینها را اعلام کنیم؛ خود مردم هم اجازه نمی دهند که گردآورندگان آن به فعالیت خود ادامه دهند، ما اینها را خویشتن داری کرده و مطرح نمی کنیم تا به خوبی روال اصولی در زمینه نشر کتاب طی شود و مشکل خاصی هم در زمینه ممیزی کتاب وجود ندارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها