کد خبر: ۵۳۱۶۷
زمان انتشار: ۱۳:۵۸     ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱
روزنامه انگلیسی زبان عربستان سعودی نوشت:
ترس رقبای خلیج نشین ایران از قدرت روز افزون کشورمان در منطقه باعث شده است تا علاوه بر یاوه گویی های دشمنان خارجی و تحریم های بی اثر و بعضا کم اثر غرب، به اختلافات داخلی نیز امید ببندند و از طرف دیگر همسویی مجلس با رهبری که تعیین کننده سیاست های کلی نظام اسلامی است اضطراب و تشویش فراوانی از آینده ی سیاسی ایران را در دلهای آنان رقم زده است. این روزنامه نوشت: " گروه حامیان آیت الله خامنه ای آماده ی پیروزی در انتخابات مجلس ایران"
سرویس بین الملل پایگاه 598 - با پایان رای گیری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، برخی سایت های خبری به پوشش این واقعه پرداختند. در این میان تحلیل مغرضانه ی سایت عرب نیوز -که نسخه ی الکترونیک اولین روزنامه انگلیسی زبان عربستان سعودی است- با بزرگنمایی مسائل ایران نتایج انتخابات مجلس را رویارویی رهبر و رئیس جمهور قلمداد کرد! این سایت خبری که بنا به تبعیت از سیاست های سلطنتی عربستان، خصومت دیرینه ای با نظام اسلامی دارد و از هیچ گونه هتاکی مستقیم یا غیر مسقیم به شخصیت ها و مسئولین حکومتی ایران فروگذار نمی کند، در مقاله ی تحلیلی خود سعی کرده اوضاع سیاسی، اقتصادی و بین المللی ایران را وخیم نشان دهد.

نویسنده این مقاله، از جبهه پایداری با عنوان ”طرفداران تندروی [آیت الله] خامنه ای" نام برده و تلاش نموده است تا پیروزی نمایندگان این جبهه را شکستی برای احمدی نژاد نشان دهد.

ترس رقبای خلیج نشین ایران از قدرت روز افزون کشورمان در منطقه باعث شده است تا علاوه بر یاوه گویی های دشمنان خارجی و تحریم های بی اثر و بعضا کم اثر غرب، به اختلافات داخلی نیز امید ببندند. به همین جهت پیروزی جبهه پایداری –که آن را وفادار ترین جبهه به رهبر می دانند- باعث شده از طرفی درگیریهای احتمالی دولت و مجلس آینده بارقه ی امیدی در دلشان روشن کند تا از شکاف های ادعایی خود [دشمن] بین دولت و رهبر به نفع خود سود ببرند و از طرف دیگر همسویی مجلس با رهبری –که تعیین کننده سیاست های کلی نظام اسلامی است- اضطراب و تشویش فراوانی از آینده ی سیاسی ایران را در دلهای آنان رقم زده است.

گروه حامیان آیت الله خامنه ای آماده ی پیروزی در انتخابات

عرب نیوز نوشت: "از آنجاییکه اصلاح طلبان عمدتا کنار گذاشته شده اند و سران اپوزوسیون نیز در حصر خانگی به سر می برند، این انتخابات آزمونی است برای سنجش محبوبیت [نظام] نه فرصتی برای تغییر رویه ی نظام جمهوری اسلامی.

در دور اول انتخابات در ماه مارس 65 کرسی از 290 کرسی مجلس در به گروه وفادار به رهبری تعلق گرفت. بیش از 50 درصد کرسی ها نیز به تازه واردانی اختصاص یافت که عموما به صورت مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند. بنابراین مجلس ایران شاهد تغییر وسیعی خواهد بود. البته این انتخابات تاثیر عمده ای بر رویه ی ایران درخصوص مسئله ی هسته و تعامل این کشور با غرب نخواهد داشت زیرا تعیین این سیاست ها در حوزه اختیارات و وظایف رهبری است...

محمد مرندی، تحلیلگر و استاد دانشگاه تهران گفت: ”... صرف نظر از اینکه کدام جناح پیروز انتخابات شود، [مهم این است که] مجلس نهم برای احمدی نژاد بی دردسر نخواهد بود. من شک دارم که او [احمدی نژاد] را خیلی خوشحال ببینیم." جبهه ی متحد اصولگرایان –ائتلاف گروه کحافظه کار وابسته به رهبری- بیشترین آرای دور اول را کسب کرد اما تحلیلگران می گویند [نوع خاص] سیستم سیاسی ایران پیش بینی وفاداری نامزدها را مشکل می سازد.

... رضا اسفندیاری –تحلیلگر- در این رابطه گفت: ”این لیست شامل بسیاری از منتقدین احمدی نژاد است اما بسیاری از این کاندیداها افراد تازه واردی هستند که گرایش سیاسی آنان قطعی نیست. و ما نمی دانیم که لزوما چه رفتار سیاسی خواهند داشت." او افزود: ”گروهبندی های سیاسی در ایران نظم خاصی ندارند و در سیستم پارلمانی ایران هیچ ابزار الزام آوری وجود ندارد تا نمایندگان مجلس را مجبور کند کاری را انجام دهند یا ترک کنند."

مشترک بودن بسیاری افراد در لیست جبهه اصولگرای طرفدار آیت الله خامنه ای و جبهه ی نسبتا تندروی مقابل احمدی نژاد، پیش بینی ها را سخت می کنند.

... اقناع سیاسی بیش از 70 نماینده ی مستقل که در دور اول انتخاب شده اند نیز امری بی سابقه و ناشناخته است.صادق زیباکلام، استاد دانشگاه رشته ی علوم سیاسی گفت: ”بسیاری از آنان از استان های کوچک به مجلس راه یافته اند و از لحاظ سیاسی ناشناس هستند اما برخی دیگر مورد حمایت احمدی نژاد بوده اند و بنابراین تمایل خواهند داشت که از او حمایت کنند."

حتی قبل از این اتخابات، احمدی نژاد مکرراً تحت انتقاد مجلس بود و اولین رئیس جمهوری بود که در تاریخ انقلاب ایران برای پاسخ به سوال نمایندگان به مجلس فراخوانده شده بود."

ایران همچنین تحت تحریم های بسیار سخت کشورهای غربی قرار دارد و از طرفی مورد تهدید نظامی اسرائیل نیز هست. آیت الله خامنه ای روز گذشته مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کرد: ”نظر من این است که مردم باید دور دوم را نیز مانند دور اول جدی بگیرند... هرچه رای نمایندگان بالاتر باشد بهتر می توانند کار کنند."

در بعضی نقاط صف های طویلی از رای دهندگان مشاهده می شد. مرد جوانی در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت: ”من رای می دهم زیرا رای من شکستی براب دشمنان ایران است."

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها