کد خبر: ۵۲۵۰۴
زمان انتشار: ۱۰:۱۳     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۱
بهره گیری معلمان از شیو های ناب دینی و قرآنی در آموزش و پرورش نسلی اثر گذار و ماندگار برجای میگذارد.
شبستان: جایگاه معلم و علم آموزی در اسلام تاحدی سفارش و تأکید شده که حضرت محمد(ص) میفرماید علم را کسب کنید حتی اگر آن علم در چین بود. اهمیت علم و علم آموزی و توجه به جایگاه معلم در اسلام فقط در گفتار خلاصه نمی شود بلکه رسول اکرم (ص) برای الگو قرار دادن این رفتار و نهادینه کردن آن در میان پیروان تا جایی پیش رفت که آزادی اسراء را در یکی از جنگهای دوران خویش، سوادآموزی به افراد بیسواد قرار می دهد و همین رفتار نشاندهنده تأکید اسلام به جایگاه و منزلت و مقام معلم و علم آموزی است.
 

نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) از جبرئیل سوال کردند که نزد خداوند علماء گرامی ترند یا شهدا ؟ گفت :" یک نفر عالم گرامی تر است از هزار شهید.زیرا علماء به پیغمبران اقتدا کردند و شهدا به علماء اقتدا کردند."
امام صادق (ع) نیز در باب جایگاه استاد و آموزگار می فرماید: "تمامی جنبندگان روی زمین و ماهی های دریا و هر کوچک و بزرگ در زمین وآسمان خدا ، برای آموزگار خوب طلب آمرزش می کنند"
 

برای تعریف جایگاه معلم در دین اسلام همین بس که تنها این شغل در ردیف انبیاء و اولیای الهی جای گرفته است و همین توصیف و نقش، جایگاه حساس و ویژه معلم در تربیت افراد را به خوبی نشان می دهد.
 

روز و هفته دیگری از معلم به تاریخ استاد و شاگردی اضافه شد و بی شک همه مردم روز معلم را با سالروز شهادت استاد مطهری عجین می دانند اما برای الگو بودن در هر دوره از زمان حال و گذشته ، دو ویژگی اخلاقی و علمی موجب تمایز یک معلم و استاد از سایر اساتید و معلمان است.
 

از ویژگیهای علمی و روشی استاد مطهری میتوان به هنر تشریح مطالب،احاطه علمی،پختگی علمی،جذب شاگرد با مطلب،پیش مطالعه،نو بودن مطالب، جهت دار بودن،تاریخچه بحث، توضیح مقدمات،طرز فکر صحیح، دور نشدن از بحث،تنظیم درس ،شناخت حد و مرز درس،مدیریت علمی،پاسخ به سؤالات،ژرف نگری،تدریس دلنشین،مرور مطالب قبلی،بیان مسائل کاربردی و نو،بیانهای گوناگون و ساده،عشق و عقیده، علاقه به تدریس اشاره کرد.


با وضو بودن،قرآنی بودن،متعبد بودن،تقوا داشتن،احترام به استاد، فروتنی،توجه به شاگرد،رابطه معنوی با شاگردان،شکوفاسازی استعداد شاگرد،تشویق کردن،رابطه صمیمی با شاگرد، خوشرو بودن، بی پیرایگی،سادگی،الگو بودن،بخل نورزیدن، عصبانی نشدن،راستگویی و راز داری، مشورت با شاگرد، انصاف داشتن
توجه نکردن به تعداد شاگردان، آزادگی،اصلاح اشتباهات و مبارزه با انحرافات از ویژگیهای اخلاقی استاد مطهری است.
 

 

استاد مطهری یکی از شاگردان امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و سید محقق داماد است که هریک از این اساتید شاگردان برجسته زیادی همچون شهید مطهری را تربیت کردند.
از این میان علامه طباطبایی شاگردانی همچون علامه حسن زاده آملی،سید ابراهیم خسروشاهی، علامه جوادی آملی را تربیت کرده است.
 

 

امام خمینی (ره) نیز بعنوان بزرگ معلم تاریخ در محضر اساتید برجسته ای چون میرزا علی شاه آبادی ، میرزا جواد ملکی تبریزی و آیت الله برو جردی تربیت شده است.
 

 

غرض از ذکر اسامی این بزرگان فقط صرف اطلاع رسانی نیست بلکه مقصود از ذکر این مطالب آن است که اگر معلم و یا استاد با پیروی از شیو ه های ناب اسلامی و قرآنی در تعلیم و تربیت همت گمارند، شاگردانی تربیت می کنند که تا سالهای متمادی در تدریس و اخلاق ماندگار و اثر گذار هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها