کد خبر: ۵۰۶۳۹
زمان انتشار: ۲۰:۰۰     ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۱
مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت توسعه میادین رشادت و فروزان، تکمیل ال‌ان‌جی سیری، ایجاد چند واحد نمک‌زدایی، تزریق گاز به میدان نرگسی و تکمیل ۵ فاز پارس جنوبی را موارد مربوط به طرح مهر ماندگار در نفت دانست.

فارس، عبدالمحمد دل‌پریش در یک نشست خبری در هفدهمین نمایشگاه نفت، اظهار داشت: آخرین اعداد ذخایر نفت و گاز کشور مربوط به محاسباتی است که در ابتدای سال 90 انجام شد و بر اساس آن 154 میلیارد بشکه هیدروکربن مایع و 33.5 تریلیون متر مکعب گاز قابل استحصال در کشور وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اکتشافات جدید سال 90 یکی دو ماه آینده آمار جدید ذخایر را ارائه خواهیم کرد که نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه امسال امیدواریم همه میادین مشترک باقی مانده تبدیل به قراردادی شود، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال 25 تا 30 میلیارد دلار قرارداد جدید با شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی و خارجی ببندیم که بیشتر این قراردادها به صورت بیع متقابل خواهد بود و به اعلام آمادگی پیمانکاران بستگی دارد.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت اظهار داشت:‌برای اولین بار در کشور شرکت فلات قاره برای اجرای همه خدمات حفاری با یک شرکت داخلی یک قرارد 1.2 میلیارد دلاری امضا کرد که براساس آن حفاری چاههای جدید، تعمیر چاه و دیگر خدمات حفاری در میادینی که کارفرما یعنی فلات قاره دستور می‌دهد انجام خواهد شد.

دل‌پریش ادامه داد: طرح‌های مهر ماندگار طرح‌های ویژه دولت در نفت هستند که در سال‌های 91 و 92 تکمیل و مورد استفاده قرار خواهند گرفت و کمیته ویژه‌ای زیر نظر آقای بنائیان در دولت تشکیل و مقرر شده همه نوع همکاری با آن به عمل آید.

وی افزود: سرمایه گذاری در این طرح‌ها توسط خود شرکت ملی نفت انجام می‌شود اما اگر آنها دچار مشکل شوند خود دولت هم به آنها کمک خواهد کرد.

وی میادین رشادت و فروزان و ان‌جی‌ال سیری در حوزه فلات قاره و چند واحد نمک‌زدایی و تزریق گاز نرگسی در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب و فازهای 12، 15، 16 و 17 و 18 پارس جنوبی را از جمله این طرح‌ها دانست و گفت: تلاش می‌کنیم بخش عمده این طرح‌ها در سال 92 به پایان برسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تولید نفت از میادین مشترک در مقایسه با همسایگان اظهار داشت: در بخش خشکی عمده میادین مشترک ما با عراق است که میزان تولید ما و عراق تقریباً برابر است.

وی اضافه کرد: در میادین مشترک در دریا تولید نفت خام در کشورهای همسایه بیشتر از ماست که عمدتاً به خاطر لایه نفتی پارس جنوبی است که به عنوان یک میدان مشترک قلمداد شده و برداشت طرف قطری از آن بسیار بیشتر از ماست.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت با بیان اینکه با عراق میادین مشترکی گازی نداریم، گفت: در بخش دریا نیز عمدتاً عقب‌ماندگی برداشت گاز ما از پارس جنوبی است که برداشت طرف مقابل 430 میلیون متر مکعب در روز و برداشت ما 230 میلیون متر مکعب در روز است و ما از گاز میدان سلمان نیز استفاده نمی‌کنیم.

وی تصریح کرد: برای همه این موارد برنامه داریم تا تولید گاز و نفت خام خود را در طول برنامه پنجم از میادین مشترک چند برابر کنیم چنانکه تولید نفت ما 850 هزار بشکه در تولید برسد و تولید گاز نیز از همسایگان نیز بیشتر شود.

وی در پاسخ به پرسش فارس درباره میزان تولید غیر صیانتی نفت با برشمردن میادینی که عمده نفت ایران از آنها تولید می‌شود، گفت: در میدان اهواز به دلیل بازدهی خوب میدان به تزریق گاز وجود ندارد اما به میادین مارون، گچساران، آقاجاری، پارسی، کرنج، بی‌بی‌حکیمه برای برداشت بیشتر و صیانت از منابع گاز تزریق می‌کنیم.

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت افزود: بعضی میادین کوچک که 500 تا 600 هزار بشکه نفت تولید می‌کنند هنوز به حدی نرسیده‌اند که گاز به آنها تزریق شود.

دل‌پریش اضافه کرد: بعضی میادین مانند دهلران، چشمه‌خوش، نرگسی و قلعه‌نار نیز نیاز به تزریق گاز دارند که در برنامه پنجم برای آنها برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در میادین دریایی نیز آب و گاز تزریق می‌کنیم.

وی تولید 400 هزار بشکه نفت در روز به صورت غیر صیانتی را رد کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها