کد خبر: ۵۰۴۵۶
زمان انتشار: ۰۹:۳۸     ۳۱ فروردين ۱۳۹۱
باید با بررسی دقیق همه بنیادها، نمایندگی‌ها و اماکن متعلق به حکوت ایران در ترکیه، ترتیبی داده شود تا بخش محدودی از نیروهای آنان در ترکیه مانده و میزان قابل توجهی از آنان از ترکیه اخراج شوند.

روز دوشنبه هفته جاری، در آنکارا و در جریان محاکمه ژنرال چَویک بیر ـ جانشین سابق فرمانده کل نیروهای مسلح ترکیه ـ به اتهام انجام کودتا در سال 1997 علیه حکومت اسلام‌گرای نجم‌الدین اربکان ـ نخست‌وزیر سابق ترکیه ـ، اسناد و مدارکی ارائه شد که نشان می‌دهد این ژنرال متنفذ ترکیه و اتاق فکر وابسته به او، نه تنها در ترکیه، بلکه در ایران نیز به منظور نابودسازی حکومت اسلامی، برنامه‌ها و اهداف مشخصی داشته وبرای رسیدن به این اهداف، دارای یک استراتژی روشن و منسجم علیه جمهوری اسلامی ایران بوده و قصد داشته‌اند تا با کمک نیروهای آمریکایی و اسراییلی، به اهداف خود دست پیدا کنند.

ژنرال بیر به منظور ساقط کردن حکومت اربکان و همچنین حکومت جمهوری اسلامی ایران، در اواخر سال 1996 اتاق فکر محرمانه‌ای را به نام «گروه فعالیت‌های غرب» (Batı Çalışma Grubu) تشکیل داده که در ترکیه از آن با اسم اختصاری (BÇG) نام برده می‌شود. این اتاق فکر در آغاز به شکل مخفی و غیرقانونی به وجود آمده و در دوران نخست‌وزیری مسعود یلماز برای مدت کوتاهی رسمیت و ردیف اعتباری یافته و سپس تعطیل شد.

گفته می‌شود که اعضا و مدیران این اتاق فکر در خصوص جزئیات زندگی شش میلیون شهروند ترکیه‌ای ـ که اغلب آنان از قشر مذهبی بوده‌اند ـ گردآوری اطلاعات صورت داده‌اند.

در زیر، ترجمه کامل بندهای مشخص شده توسط اتاق فکر موسوم به «گروه فعالیت‌های غرب» به خوانندگان رصد تقدیم می‌شود:

• ایران تلاش می‌کند تا با افزایش مقدار صادرات کالا و محصولات خود، به قدرت اقتصادی و سیاسی بیشتری دست یابد و به همین منظور دوره‌های آموزشی ویژه با حضور اقتصاددانان و کارشناسان خارجی برگزار می‌نماید. نباید اجازه داده شود که کارشناسان و متخصصین ترکیه‌ای به این پروژه بپیوندند.

• رادیو و تلویزیون‌های ایران گاهی علیه آتاترک و رژیم ترکیه برنامه تولید می‌کنند. باید در ایران و با استفاده از امکانات رسانه‌ای به آنها جواب داده شود و موج رسانه‌ای و ضدتبلیغاتی علیه حکومت اسلامی ایران و مسئولین ایرانی به راه انداخته شود.

•  باید برای همه نمایندگی‌ها، سفارت‌خانه‌ها، کنسول‌گری‌ها و دفاتر و بنیادهای سیاسی و فرهنگی ایران، محدودیت تعداد پرسنل و نیرو بیشتر شده و اجازه ورود نیروهای پرشمار داده نشود.

• باید با بررسی دقیق همه بنیادها، نمایندگی‌ها و اماکن متعلق به حکوت ایران در ترکیه، ترتیبی داده شود تا بخش محدودی از نیروهای آنان در ترکیه مانده و میزان قابل توجهی از آنان از ترکیه اخراج شوند.

• باید همه مراکز و اماکن متعلق به ایران، بطور دقیق تحت کنترل دائمی گرفته شوند، رفت و آمدها و دیدارها و روابط آنان زیر ذره‌بین قرار گیرد و برای محدودسازی آنان تدابیر لازم اتخاذ شود.

•  در ایران، گه‌گاهی آزار و اذیت علیه کارمندان سیاسی ترکیه صورت گرفته و ما نیز در ترکیه باید هر چند وقت یک بار برخوردهایی با نیروها و پرسنل آنان داشته باشیم.

• باید در مواقعی خاص برای همه اماکن و بنیادها و نمایندگی‌های ایران، محدودیت آمد و رفت در نظر گرفته شود و محدودیت‌های جدی بر سر راه آنان قرار بگیرد و امکان مانور حرکتی از همه کارشناسان و کارمندان آنان گرفته شود.

• باید تلاش شود تا در جامعه بین‌الملل، راه بر حمایت سیاسی دیگر کشورها از حکومت ایران گرفته شود.

• باید بر سر راه رفت و آمد شهروندان ایرانی به ترکیه محدودیت‌های جدی ایجاد شود و اجازه ورود آنان به ترکیه منوط به اخذ ویزا از ترکیه شود.

• باید در موقع مناسبی یکی از ساختمان‌های سیاسی و کنسول‌گری ایران در ترکیه، بطور کامل تعطیل شود.

• باید همه روابط اقتصادی و تجاری با ایران بطور کامل محدود شود و در صورتی که تعهدی برای انجام پروژه و معامله وجود دارد، انجام آن با وعده‌های دور و به آینده موکول گردد.

• در صورتی که ایران به فعالیت‌های قدرت‌نمایانه خود ادامه دهد، برای تغییر رژیم و ساقط کردن حکومت فعلی، تدابیر لازم اتخاذ شده و از ابزارهای لازم استفاده شود.

مترجم: محمدعلی دستمالی/

منبع: روزنامه طرف (Taraf)

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها