به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598-علی شعبانی، پس از انعقاد برجام یکی از اصلیترین امتیازاتی که همواره توسط مذاکره کنندگان ایرانی از آن نام برده میشد ورود هواپیماهای تازه نفس و دوربرد بوئینگ، ایرباس و هواپیماهای سبک ایتیآر بود.
قراردادهایی هم در این راستا با غولهای تولید هواپیما نام برده شده منعقد گردید که بر اساس آن 20 هواپیمای سبک ایتیآر، 80 هواپیمای بویینگ و 100 فروند هواپیمای ایرباس با کلاسهای گوناگون باید در دورههای زمانی متفاوت وارد ایران میشدند.
بر این اساس، هواپیماهای ایرباس در یک بازه 8 ساله از سال 95 و هواپیماهای ایتیآر طی 3 سال و تا انتهای سال 2018 باید وارد ایران میشدند که در نهایت تنها ۲ فروند ایرباس A۳۳۰-۲۰۰، یک فروند ایرباس A۳۲۱ و ۱۳ فروند ای تی آر وارد شد.
مرکز پژوهشهای مجلس اوایل سال جاری با انتشار گزارشی خواستار راستی آزمایی قرارداد خرید هواپیماهای برجامی شد.
افشاگری از نحوه قراردادهای خرید هواپیمای پسابرجامی
گزارش مرکز پژوهشها اذعان داشت: قراردادهای امضا شده میان ایران ایر با شرکتهای هواپیماسازی، به صورت Relevant event منعقد شده بودند؛ این امر این طور تفسیر میشود که قرارداد فروش به ایران تا زمان اعتبار مجوز اوفک برقرار است و در صورت لغو مجوز، قرارداد فروش کأن لم یکن تلقی میگردد؛ هر چند که مسائل مربوط به دریافت خسارت از خود آمریکا از طریق کانالهای دیگر قابل پیگیری است.
نکته دوم، این است که شرکتهای فروشنده برای هر قرارداد باید مجوز فروش هواپیما و تجهیزات به ایران را از وزارت خزانه داری آمریکا دریافت کنند. لذا قابل بیان است که با هدف خرید به تعداد دلخواه و نامحدود توسط ایران، آمریکا نباید مجوزهای اوفک را با قید محدودیت زمانی برای این شرکتها صادر کند. در صورت عدم ملاحظه چنین قیدی حتی در صورت امضای قرارداد و سفارش ساخت هواپیما، با توجه به طولانی بودن پروسه ساخت و تحویل، امکان عدم تحویل هواپیما وجود دارد.
رقم واقعی پرداخت شده بابت خرید هواپیماها
بر اساس آنچه این مرکز پژوهشی اعلام کرده، خریدهای برجامی متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بود که ۷۰+۳۳۰ میلیون دلار به علاوه ۱۰۰ میلیون یورو پرداخت شد.
اما کماکان پس از گذشت چند سال رقم واقعی این قرارداد افشا نشده و مدیران وقت دولت روحانی به بهانه محرمانه بودن از ارائه قرارداد به مجلسی ها و عموم مردم خودداری کردند.
جالب این بود که در بلبشوی تحویل ندادن هواپیماهای پسابرجامی، نماینده و مذاکره کننده ارشد ایران برای ورود هواپیماها که دست بر قضا قائم مقام وزیر راه و شهرسازی وقت هم بوده استعفا داد.
روایت وزیر راه دولت اصلاحات از کلاهبرداری و فساد گسترده در ماجرای خرید هواپیماهای ایرباس و ATR!
این ویدئوی ۴ دقیقهای نشان میدهد در ماجرای خرید هواپیماهای ایرباس و ATR چه خیانتهایی صورت گرفته است! خرم میگوید میتوانستیم هواپیماها را ارزانتر بخریم، خیلی گران خریدیم!
ایران ایر، توان پرداخت اقساط هواپیماهای برجامی را ندارد
سید مهدی صادقی، مشاور محمد اسلامی، وزیر سابق راه و شهرسازی در امور هوانوردی در گفتگو با «نود اقتصادی» گفت با وجود همه مشکلات، ایران مشکلی در پرداخت اقساط خرید هواپیماهای پسابرجامی ندارد و در پرداخت این اقساط هم مشکلی پیش نمیآید. ایران در این ۴۰ سال گذشته، پول کسی را نخورده و به تعهدات خود عمل کرده و این اقساط چیز مهمی نیست و ارقام آن تامین خواهد شد.
پیشتر، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( ایران ایر) اعلام کرده بود که سررسید اقساط هواپیماهای برجامی هما به مبلغ ۳۳۰ میلیارد تومان فرا رسیده و ایران ایر، توان پرداخت اقساط را ندارد و در حال حاضر ۵۰ درصد به اضافه یک فروند هواپیمای برجامی فعال داریم!
صادقی، در عین حال، خرید هواپیمای"ای تی آر" را یک اشتباه خواند و به «نود اقتصادی» گفت وزارت راه و شهرسازی میتوانست به جای خرید یک مدل هواپیمای صفر کیلومتر، تعداد بیشتری هواپیما، با عمر کمتر و قیمت مناسبتر خریداری میکرد که نکرد که در این صورت، بخش قابل توجهی از نیاز ناوگانی کشور تامین میشد!
قطعاً توسعه ناوگان هوایی و نوسازی هواپیماهای مسافری امری ضروری و قابل تحسین است اما مشکل این قراردادها در ابتدا ابهام در رقم قرارداد، نحوه پرداخت پول هواپیماها و فاینانسهای آن بود که در گذشته مفصل رسانه ها به آن پرداخته بودند اما کماکان ابهامات زیادی مطرح است.
امید است تا در دولت سیزدهم مسئولان و مخصوصا وزیر راه و همچنین مجلس شورای اسلامی به موضوع ورود کرده و با حساسیت بیشتری درباره نتیجه هواپیماهای پسابرجامی به مردم گزارش دهند و عاملان این بی تدبیری که باعث خسارت هایی به صنعت هوانوردی ایران شد را به دستگاه قضایی معرفی کنند.