به گزارش پایگاه 598، حسین بامیری در گفت وگو با خبرنگار نبض بازار درباره انتقاداتی که به زمانبر بودن و کلی بودن گزارشهای تحقیق و تفحص مطرح میشود، اظهار کرد: تحقیق و تفحص و نتایج آن بستگی زیادی به مختصات زمانی و مکانی دارد. البته موضوع تحقیق و تفحص نیز با هم متفاوت است که در نوع عملکردها و دستاوردهای آن تاثیرات مختلفی را به دنبال داشته است.
وی افزود: نمایندگان مجلس باید قبل از ورود به هر موضوع تحقیق و تفحص باید توجه داشته باشند که ورود آنها به موضوع تحقیق از هر مجموعه، دستگاه یا بنگاه اقتصادی نباید هیجانی و احساسی باشد و شواهد و قرائن و اسنادی که براساس آن متقاعد میشوند وارد بحث تحقیق و تفحص شوند را به درستی مورد بررسی قرار دهند چون بررسی درست این شواهد ممکن است در این مسیر به کلی آنها را از انجام تحقیق و تفحص منصرف شوند.
مجلس ابزارهای متعددی برای شفافسازی دارد
عضو کمیسیون سیاست داخلی و امور شوراها در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مجلس به غیر از تحقیق و تفحص ابزارهای متعدد دیگری مانند دیوان محاسبات، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارد که میتوانند اطلاعات متقن و مستند را در اختیار مجموعههای تحقیق قرار دهند.
وی افزود: طرحهایی که از جنس تحقیق هستند باید توسط مرکز پژوهشهای مجلس و دیوان محاسبات بررسی شوند و انجام این کار میتواند به عنوان عاملی بازدارنده برای طرح موضوع تحقیق و تفحص عمل کند.
بامیری درباره اثار زیانبار اقتصادی طرح تحقیق و تفحص بر سهام بنگاهها خاطرنشان کرد: هر مجموعه و قوهای در کشور شامل قوه مجریه، مققنه و قضاییه ساختاری اجرایی برای فعالیت دارد و در مجلس نیز ترجیحا بهتر است که طرح موضوعاتی که موجب ایجاد فضای هیجانی و تاثیر منفی بر مجموعهها، سازمان و بنگاهها میشود توسط سخنگو مطرح شود.
نماینده لردگان در مجلس خاطرنشان کرد: قبل از اعلام نظر نهایی و رسمی باید تلاش شود تا از اظهارات منفی پرهیز شود و اعلام اخبار نهایی در این زمینهها به سخنگوها سپرده شود تا آسیب و عارضه تحقیق به حداقل کاهش یابد.