کد خبر: ۴۸۵۶۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۲۱ فروردين ۱۳۹۱
عضو کمیسیون تلفیق گفت: با توجه به عدم توفیق رأی‌گیری مجدد به کلیات لایحه بودجه در شب گذشته، امروز رأی گیری سه باره نیاز به سه چهارم آراء دارد.

علیرضا منادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس؛ در مورد سرنوشت کلیات لایحه بودجه 91 کل کشور در کمیسیون تلفیق گفت: بعد از رأی‌گیری اولیه در کمیسیون تلفیق که با ۱۹ رأی مخالف، ۱۵ موافق و یک ممتنع کلیات رد شد عده‌ای از نمایندگان تصمیم گرفتند در مورد رأ‌ی گیری مجدد تصمیم گیری کنند اما در رأی‌گیری دوم ،تصویب کلیات بودجه نیاز به دو سوم رأی داشت اما نیم رأی کم آورد که اگر یک نفر دیگر رأی می‌داد کلیات پذیرفته می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق افزود: امروز دوشنبه نیز عده‌ای از نمایندگان طرحی می‌دهند که سه‌باره تجدید‌نظر شود که این بار نیاز به سه چهارم آراء اعضای کمیسیون تلفیق دارد و با حضور ۴۰ نفر از کمیسیون تلفیق باید حداقل ۳۰ نفر به آن رأی بدهند.

نماینده تبریز افزود: اگر تجدید‌نظر در کمیسیون تلفیق موفق نشود، گزارش رد کلیات به صحن مجلس ارائه و در نخستین جلسه علنی فردا سه‌شنبه بررسی می‌شود که دوباره موافقان و مخالفان هر کدام ۱۵ نفر نماینده دولت و نماینده کمیسیون تلفیق نظرات خود را بیان کرده و سپس در مورد کلیات لایحه بودجه رأی‌گیری می‌شود که اگر رأی‌ آورد دوباره به تلفیق بر می‌گردد و اگر رأی نیاورد دولت مجبور می‌شود لایحه دیگری برای بودجه ۹۱ کشور تقدیم مجلس کنند.

منادی افزود: نمایندگان امیدوار بودند اگر تجدید‌نظر رأی بیاورد هنگام بررسی جزئیات لایحه بودجه نظرات خود را اعلام کنند. اما تجدید‌نظر شب گذشته رأی نیاورد.

عضو کمیسیون تلفیق در مورد مهمترین دلایل رد کلیات لایحه بودجه ۹۱ گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات مخالفت علمی، منطقی و اثر‌گذاری با لایحه دولت داشتند و نمایندگان موافق دفاع ضعیفی ارائه کردند و چون خود آقای عزیزی معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور حضور نداشتند که البته جا داشت خود رئیس‌جمهور برای این مسئله در کمیسیون تلفیق حاضر می‌شد بنابر این نمایندگان به آن رأی مخالف دادند و کلیات لایحه برای اولین بار رد شد.

منادی در پاسخ به این پرسش که چرا از ۵۲ نفر عضو تلفیق تنها ۳۵ نفر هنگام رأی‌گیری حضور داشتند،گفت: طبق قانون عدد رسمیت یافتن جلسات تلفیق ۲۶ بعلاوه یک نفر است که روز گذشته ۳۵ نفر وجود داشتند و امروز 40 نفر حاضر هستند. اما باید نمایندگان دولت آدم‌های قوی باشند نه اینکه فقط معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی حضور داشته باشند که نتواند از لایحه به خوبی دفاع کند.

منادی در مورد مهمترین دلایل مخالفت نمایندگان گفت: تأثیر منفی این لایحه بر شاخص‌های کلان اقتصاد کشور در سال آینده از مهمترین دلایل بود که نمایندگان معتقد بودند با این روش بودجه‌نویسی اقتصاد کشور قفل می‌شود.

منادی افزود: سال گذشته مهمترین انقلاب اقتصادی کشور یعنی هدفمندی یارانه‌ها با همکاری خوب دولت و مجلس اجرا شد که بهترین لبیک‌گویی به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد جهاد اقتصادی به شمار می‌رود.

عضو کمیسیون تلفیق در مورد دیگر دلایل رد کلیات لایحه بودجه گفت: باید ارقام هدفمندی یارانه‌ها در ردیف‌های سه گانه شامل ۳۰ درصد، ۲۰ درصد و ۵۰ درصد ارقام هدفمندی یارانه‌ها ذکر می‌شد که در لایحه نیامده است یا در مورد واگذاری‌های صنایع دولتی برای خصوصی‌سازی درآمد حاصل از واگذاری در لایحه بودجه نیامده است.

منادی در مورد نرخ ارز در لایحه بودجه گفت: تک نرخی 1150 تومان برای ارز حاصل از نفت در لایحه اعلام شده اما نقاط ابهام دیگری در بودجه وجود داشت و دفاع ضعیف از آن باعث شد که اگر هر کس دیگر جای نمایندگان بود به آن رأی نمی‌داد و هم اکنون نباید نمایندگان مجلس را نسبت به رد کلیات لایحه بودجه سرزنش کرد چون آنها قسم خورده‌اند که بدون دلیل به مطلبی رأی ندهند.

وی گفت: اگر دولت می‌خواهد لایحه بودجه مصوب شود قدری به لایحه خود اهمیت بدهد و افراد مؤثر‌تر و قوی‌تری برای دفاع از لایحه به مجلس بفرسد.

نماینده تبریز در مورد اینکه سرنوشت لایحه بودجه چه می‌شود گفت: اگر کلیات لایحه بودجه برای بار سوم در تلفیق رأی نیاورد به صحن مجلس ارائه می‌شود که اگر آنجا به تصویب رسید دوباره به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود و آن موقع نمایندگان مستقیم وارد بررسی جزئیات درآمدی و هزینه‌ای بودجه می‌شود و اگر رأی نیاورد دولت مجبور می‌شود لایحه دیگری برای بودجه ۹۱ کل کشور تهیه کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها