کد خبر: ۴۸۰۸۲
زمان انتشار: ۱۵:۵۲     ۱۸ فروردين ۱۳۹۱
بولتن نیوز: صدا وسیما وسایر رسانه ها، بایدعلاوه برمعرفی کالاها و برندهای ایران از طریق تبلیغات شرکت های صاحب آگهی، باید از روش های غیر مستقیم با تاثیر گذاری بر باور و عقیده مردم بهره ببرد. یعنی از طریق فیلم و سریال و مستندها و حتی برنامه کودک و نوجوان، انواع بازی ها و سرگرمی ها  و... باید در وجود تک تک ایرانیان، حمایت از تولید ایرانی به یک باور تبدیل شود و فارغ از هر گونه جهت گیری سیاسی و عقیدتی، باید این موضوع همه گیر شود که برای زندگی بهتر ایرانیان، لازم است که از تولید و مصرف کالای ایرانی حمایت شود.

تمام کشورهای جهان که پیشرفت کرده اند یا در حال توسعه هستند از جمله ژاپن، کره جنوبی، آلمان، چین، برزیل و... در مقطعی از تاریخ گذار به دموکراسی و توسعه، به این باور رسیدند که باید کالای داخلی وملی خود را مصرف کنند و از سرمایه گذار وکارگر خود حمایت کنند.

این باور حتی بعد از رشد چشمگیر این کشورها ادامه یافته است. امروز با وجود آن که 27 کشور عضو اتحادیه اروپا از پول مشترک یورو استفاده می کنند اما ملت آلمان و فرانسه، از کالا و برند کشور خود استفاده می کنند و خودری فولکس واگن آلمان و پژو ورنوی فرانسه مورد توجه مردم این کشورهاست.




مردم چین که برای کار و تحصیلات در کشورهای دیگر به سر می برند، آموخته اند که درآمد و سرمایه خود را به چین بازگردانند و در آن جا سرمایه گذاری کنند زیرا اعتقاد دارند که اعضای تن آنها و هر چه دارند متعلق به چین است و...





تاریخ ایران نیز نشان می دهد که چنین احساس تعلق و باوری در گذشته وجود داشته و باعث شده که ایران همواره کشوری ثروتمند با امکانات گسترده در تاریخ معرفی شود و در متون تاریخی آمده است که ایران انبار غله و محصولات کشاورزی و گندم و... در جهان است، ایران سرشار از طلا و سکه و جواهرات بوده و در حمله  کشورهای منطقه به ایران، به طور مستمر به این ثروت های انبوه اشاره شده است.
ایرانیان خوش لباس، با تن واندامی سالم و قوی،  دارای تجهیزات نظامی عالی و اسب وسایر امکانات زندگی مناسب بوده اند.
از نظر دام و گوسفند وگاو و شتر و امکانات تجارت نیز ایرانیان موقعیت خوبی داشته اند و این روحیه کار و تلاش وسرمایه گذاری باعث شده که در هر جنگ و مقابله ای، قوی تر از کشورهای دیگر باشند.
براین اساس، فرهنگ سازی در این زمینه، و دعوت از کارشناسان و مورخان، توجه به امکانات و مزیت های موجود کشور و توسعه این باور که حمایت از تولید و مصرف کالای ایرانی، به طور مستقیم و غیر مستقیم باید در دستور کار صداوسیما و سایر رسانه ها به طور گسترده باشد.

یکی از وظایف رسانه های گروهی، فرهنگ سازی در راستای حمایت از تولید و اشتغال ملی، اصلاح الگوی مصرف، کاهش مصرف بی رویه کالاها، توجه به محیط زیست و تولید کمتر زباله و مواد پلاستیکی و... است.





در این راستا، طبیعی است که نقش رسانه ملی یعنی رادیو و تلویزیون، بیش از سایر رسانه ها، می تواند به تحقق اهداف ملی و اجرای قوانین کمک کند. زیرا صداو سیما از شبکه های رادیویی و شبکه های تلویزیونی مختلف برخوردار است که بدون رقیب بخش خصوصی و شبکه خارجی در داخل کشور، امکان تهیه اخبار و گزارش و فیلم را دارد و طیف گسترده ای از مخاطبان را در بر می گیرد و هر روز میلیون ها نفر بیننده و شنونده برنامه های صداوسیماست.

با توجه به چنین توان و امکاناتی که در اختیار صداو سیما قرار دارد، مسوولان و کارشناسان کشور انتظار دارند که این سازمان بزرگ بتواند در راستای فرهنگ سازی برای مصرف کالای داخلی، حمایت از تولید داخلی، رفع چالش ها و توجه به دغدغه سرمایه گذاران، کارگران و تولید کنندگان کشور و... اقدام کند.




تجربه تاریخ اقتصاد ایران وجهان نشان می دهد که هر جا دستگاه تبلیغاتی حکومت با تولید کنندگان همراه بوده و مردم را دعوت به مصرف کالای داخلی و تولید کالای با کیفیت و ارائه خدمات  همراه با رضایت مشتری کرده است، باعث شده که اقتصاد از رونق لازم برخوردار باشد و سرمایه گذاری و تولید تقویت شود و در نتیجه بیکاری ریشه کن شده است. اما هر زمان که بی توجهی به تولید داخلی رشد کرده و افزایش واردات کالای خارجی و مصرف انواع کالاهای بنجل و رنگارنگ خارجی را شاهد بوده ایم انواع مشکلات ساختاری یعنی کسری بودجه دولت، وابستگی به نفت و واردات،  محدود شدن تولیدات ایرانی و در نتیجه بیکاری و سوء مدیریت و تقویت روحیه دلالی و واسطه گری به جای کارآفرینی و تولید و سرمایه گذاری را شاهد بوده ایم.

متاسفانه در برخی سال ها، متاثر از رشد درآمد نفت، دولت حجم بودجه و مخارج دولتی و تعداد کارمندان دولت و انواع فعالیت های دولتی را رشد داده است. در نتیجه برای آن که دلارهای حاصل از فروش نفت تبدیل به ریال شود، میزان واردات کالاهای خارجی افزایش یافته و حضور میلیاردها دلار کالای بنجل و مصرفی را در بازار شاهد بوده ایم.
اگر چه بخش عمده ای از واردات را کالاهای واسطه ای نامیده اند اما واقعیت این است که مرحله تبدیل کالای واسطه ای به مصرفی، در بسته بندی و مراحل ساده ای مانند پرس قطعات فلزی و پلاستیکی خلاصه می شود و در نتیجه اشتغال وسیعی که می تواند مشکل بیکاری را حل کند، تحت تاثیر واردات کالاهای آماده مصرف، محدود می شود.






هر چه رسانه ها و به خصوص صداو سیما که یکی از مسوولین  فرهنگ ساز کشور است، به تبلیغ کالاهای وارداتی یا کالاهایی که مواد واسطه ای آن خارجی است اقدام کند، باعث می شود که تولید داخلی محدود شود و بیکاری تثبیت شود و یاافزایش یابد.
البته باید تاکید کرد که سیاست افزایش واردات کالای خارجی یا کاهش تولید داخلی،  یک مشکل ساختاری است که از زمان رشد سهم نفت از مخارج و بودجه دولت تاکنون هر سال رشد کرده است و دولت های قبل و بعد از انقلاب، همواره با این مشکل ساختاری، یعنی وابستگی به درآمد نفت و کالای خارجی مواجه بوده اند. بنابر این ، صداوسیما و رسانه ها تنها عامل رشد واردات کالای خارجی نیستند و از دولت گرفته تا بازار کالا و خدمات و حتی سلیقه مشتری در رشد واردات و کاهش تولید ملی و یا برعکس، اثر گذار است.





برای اصلاح چنین روندی و کاهش واردات و حمایت از تولید ملی و اشتغال و کارگر و سرمایه ایرانی، اولا باید سیاست های پولی، مالی وارزی دولت را اصلاح کرد و دولت باید ابزارهای کنترل واردات وحمایت از تولید داخلی، یعنی رشد نرخ ارز، تعرفه های واردات، حمایت های بانکی، و از همه مهمتر کوچک سازی حجم دولت و مخارج دولتی و رشد صادرات غیر نفتی و... را از طریق اصلاح نرخ ارز و... مورد توجه قرار دهد.
خوشبختانه در سالی که نرخ ارز متاثر از تحولات بازار نفت، عرضه و تقاضا و... تاحدودی رشد کرده و صادرات غیر نفتی نیز به 44 میلیارد دلار در سال 90 رسید، مقام معظم رهبری نیز سال 91 را حمایت از تولیدملی و سرمایه و کار ایرانی نامیدند، و این دو اتفاق عمده می تواند هم ابزارها و ومکانیزم های فنی واقتصادی را در جهت حمایت از تولید ملی و صادرات به کار بگیرد و هم فرهنگ سازی و توجه مردم ومسوولان را به حمایت از تولید ملی جلب کند.





در بخش ابزارها و مکانیزم ها این وظیفه دولت و مجلس است که قانون و نرخ ها و مکانیزم های نرخ ارز، تعرفه، مالیات، یارانه نقدی، اعتبارات بانکی و... را در جهت رشد تولید و اشتغال و کار و سرمایه ایرانی به کار بگیرند .
اما در بخش فرهنگ سازی، باید از رسانه ها در جهت تشویق مردم به مصرف کالای ایرانی، بهبود کیفیت کالای ایرانی، اصلاح الگوی مصرف، جهاد اقتصادی،  حمایت از تولید ایرانی و ترجیح دادن کالای ایرانی به کالای خارجی  استفاده شود.

صداو سیما می تواند انواع فیلم ها وگزارش ها را به مخاطبان خود ارائه دهد که نشان می دهد در طول تاریخ ایران، مفاخر و بزرگان ایران زمین، در جهت مصرف کالای ایرانی تلاش وافر داشته اند و از کارگر و تولید ایرانی حمایت کرده اند و از مصرف کالای خارجی تا جایی که ممکن است پرهیز کرده اند.
نشان دادن مزیت ها و روش های حمایت از تولید ایرانی نیز راهکار دیگری است که رسانه ها باید به آن توجه نمایند.
به عنوان مثال، وقتی صنایع چرم و نساجی ایران از کفش و کیف تا لباس و پوشاک را با کیفیت بالا تولید می کنند لازم است که در راستای معرفی برندها و مزیت های این صنعت، اطلاع رسانی شود. از سازمان استاندارد گرفته تا وزارت صنعت، صداوسیما و... باید این توانایی و کیفیت بالا را به مردم معرفی کنند.
وقتی کفش ایرانی با کیفیت را می توان با قیمت 30 تا 50 هزار تومان خریداری کرد چرا باید کفش های چینی با کیفیت پایین تر را با قیمت 20 تا 200 هزار تومان خریداری کنیم.





صداو سیما باید خواص پزشکی، محیط زیستی و سایر مزیت های مصرف کالای ایرانی که باعث رشد اقتصاد و کاهش بیکاری می شود را در گزارش ها وفیلم های خود نمایش دهد و دغدغه های تولید کنندگان و کارگران ایرانی در ساختار پیچیده اداری و... را بررسی نماید.
در مجموع اگر علاوه بر توجه مسوولان به اصلاح ساختار اقتصاد و به کار گیری سیاست های اقتصادی مناسب، شاهد حضور مناسب صداو سیما در فرهنگ سازی وکاهش مصرف کالای خارجی و حمایت از تولید ایرانی باشیم،  می توانیم در دهه پیش رو، توانایی ها و منابع مالی حاصل از نفت و رشد تولید واشتغال داخلی را در جهت بهبود رفاه و توسعه کشور و کاهش فقر و... به کار بگیریم .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها