به گزارش
سرویس سیاسی پایگاه 598، علی اکبر اجرلو، فعال رسانهای درباره شوک بنزینی دولت در نیمه شب ۲۳ آبان ۹۸ نوشت: شعبده بازان رسانهای از کاه کوه میسازند و کوه را جلو جشم غیب میکنند! نمونه؟!
سالگرد شوک بنزینی دولت در نیمه شب 23 آبان؛ دقیقا یک سال قبل! دولت که لجبازانه کارت سوخت را حذف کرده و موجب افزایش 20میلیون لیتری مصرف و قاچاق شده بود، سهمیه بندی را احیا و بنزین را 300 درصد گران کرد!
هزینه گزاف این سوء مدیریت، هدر رفت حداق 140 هزار میلیارد تومان از بیت المال بود که می شد صرف حمایت از تولید و اشتغال شود؛ و دو هفته ناامنی و بی ثباتی و موج سواری دشمن....
جالب این که برخی حامیان دولت، به جای شرمندگی، طلبکار هم شدند که چرا نظام نگذاشته دشمن در موج سواری موفق شود(!)
تلخ این که سردبیر نشریه صدا وابسته به حزب اتحاد ملت، چند ماه بعد گفت تحمیل فشار بنزینی به مردم و تولید نارضایتی، برای هموار کردن مسیر مذاکره بوده؛ شکوری راد دبیر کل حزب هم از این که طبقات پایین به عنوان پایگاه رای اصولگرایان، از شوک بنزینی شاکی شده اند، ابراز رضایت کرد!
محمد جواد روح، سردبیر نشریه صدا، ۱۶ آذر در سرمقاله نشریه «اتحاد ملت» نوشت:
روحانی وقتی دید چیزی دستش ندارد، بنزین را گران کرد تا جامعه به شرایط اقتصادی واکنش نشان دهد؛ فشار از پایین اتفاق بیفتد تا در بالا چانه زنی کنند که مذاکره انجام شود.
میگویند وزیر اطلاعات در جلسه دولت هشدار داده اگر بنزین را گران کنید، جامعه به هم می ریزد و روحانی خندیده است.
اینکه می گویند گران کردن بنزین تصمیم غیر کارشناسی و اطلاعرسانی آن هم غلط بوده؛ اتفاقاً از نظر روحانی، تصمیم هم کارشناسی بوده و هم نحوه اطلاع رسانی- در واقع اطلاع نرسانی- درست بوده تا جامعه بیشتر عصبانی شود...
روحانی قمار کرد تا ببیند نتیجه اش چه می شود. اما به نظر من، مقامرهبری هم پاسخ رییسجمهور را دادند. ایشان، مسئولیت تصمیم گرانی بنزین را پذیرفتند و مانع تشدید فشارها بر روحانی و سقوط احتمالی دولت شدند... در ماجرای بنزین؛ روحانی قمار کرد و رهبری هم ایستاد".
تبعات یکساله افزایش قیمت بنزین / وعدههای دولت چه بود و چه شد؟
مسئولان دولت در سال گذشته بارها تاکید کردند که افزایش قیمت بنزین برای رفع کسری بودجه دولت نبوده و صرفا با هدف توزیع درآمد حاصل از آن در بین اقشار متوسط و کمدرآمد و ارتقای سطح معیشتی آنها بوده است.
برخلاف هدف دولت درباره کمک به اقشار کمدرآمد و همچنین وعده کنترل قیمتها، فشار تورمی در یک سال اخیر بر اقشار کمدرآمد و متوسط به شدت بیشتر شده است.
انتظارات تورمی ناشی از گرانی بنزین، یکی از عوامل رشد قیمت ارز در کشور و متعاقبا افزایش داراییهای سرمایهای همچون مسکن و ارز بوده است.
نود اقتصادی هم نوشت: افزایش ۲۰۰ درصدی قیمت بنزین در آبان ۹۸، شاخص قیمت مواد خوراکی را چقدر افزایش داد؟
افزایش قیمت بنزین در ۲۴ آبان سال ۱۳۹۸ برخلاف وعدههای دولتمردان، مستقیما بر معیشت مردم تاثیر گذاشته است. در یک سال اخیر و پس از افزایش قیمت بنزین، شاخص قیمت مواد خوراکی به شدت افزایش یافته است.
تا به امروز که کسی در دولت مسئولیت این تصمیم را بر عهده نگرفته و
جستهوگریخته نیز اخباری از مخالفت تیم اقتصادی دولت به گوش میرسد. ضروری است با گذشت یک سال از آن تصمیم، مسئول اصلی این طرح معرفی شده و پاسخگوی عملکرد خود باشد.
واکنش برخی از فعالان فضای مجازی به سالگرد افزایش قیمت بنزین