حجتالاسلام والمسلمین «محمد علی مهدویراد» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه(س) و شهادت این بانوی بزرگوار عنوان کرد: سوره «کوثر» مهمترین جلوه شخصیتی حضرت زهرا(س) است که در این فرصت چند دقیقهای نمیتوان ادله، قرائن و مقدمات بحث را بیان کرد. اما من به عنوان یک ادعا که قطعا مستند به قواعد و مقدمات مهم قرآنی است اثبات میکنم که مصداق کوثر، کسی جز حضرت زهرا(س) نمیتواند باشد.
وی اظهار داشت: اینکه در ذیل سوره مبارکه «کوثر» آمده است؛ «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» خداوند متعال به حضرت رسول (ص) فرموده است ما به پیامبر اکرم (ص) نهر و حوضی دادیم که بدل از عبدالله و قاسم است که دو فرزند ایشان بوده و در مکه از دنیا رفتهاند. بر اساس تحقیقات دقیقی که بنده انجام دادهام نه تنها هیچ کدام از این روایات پایه و اساس صحیحی ندارند بلکه همه آنها ساختگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بر اساس آن چیزی که فضای نزول سوره کوثر نشان میدهد وقتی خداوند سبحان به پیامبر(ص) تسلی و دلداری میدهد که یک موجود منحرف و بیربطی به تو «ابتر» گفته است و لقب سترون را نسبت به تو به کار برده و میگوید: «در تاریخ نخواهی ماند چون پسران تو از دنیا رفتهاند و دختر هم که نمیتواند ادامه دهنده شخصیت و هویت تاریخی انسان نیست و لذا تو ابتری»! بنابراین خداوند متعال در برابر او به عنوان تسلی دلِ درد گرفته میگوید: من به تو کوثر دادهام. او طعنه زد که تو پسر نداری و خداوند در جواب آن طعن میگوید من به تو امت دادم، من به تو زهرا(س) و کوثر را بخشیدهام.
وی یادآور شد: در تحقیقی اثبات کردهام که در اینجا «کوثر» فقط حضرت زهرا(س) است و چون حضرت زهرا «خیر کثیر» است کوثر است نه آنکه چون کوثر باشد خیر کثیر است. لذا حضرت فاطمه(س) به دلیل اینکه چشمه جوشان همه حقایق، بزرگیها و عظمتها به شمار میرود لذا فرزندان بزرگوار ایشان است که تاریخ بشریت را به هدایت نهایی رساندند بنابراین ایشان هم خیرکثیر و هم کوثر است.
مهدویراد به نامه بلندبالای عمرو عاص به حضرت امیر(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) صریحا در جواب عمرو عاص آنجا که نوشته بود «چرا اینقدر میگویید حسن و حسین فرزندان رسولالله هستند در حالی که آنها فرزندان تو هستند چه ارتباطی به حضرت رسول دارند؟» فرمودند: «اگر این ادعای تو درست باشد لازمهاش آن است که ادعای پدرت نیز درست باشد و حرف خدا نادرست باشد» چرا که پدر عمرو عاص به پیامبر (ص) گفته بود تو بیپشت هستی!
وی افزود: سپس حضرت علی(ع) در ادامه پاسخ به نامه عمرو عاص فرمودند: به تصریح کلام الهی، سخن تو و پدرت اشتباه است چرا که خداوند متعال فرموده است «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» پس حسن و حسین فرزندان رسولالله هستند لذا این تنها نصی است که ما در اختیار داریم و فضای سوره کوثر نیز همین را اقتضا را بیان میکند.
مدیرگروه قرآن دانشکده علوم حدیث خاطرنشان کرد: تعبیر دکتر علی شریعتی در خصوص خانه حضرت زهرا(س) تعبیری حقیقی است آنجا که میگوید: همه عشق و همه آرزو و همه امید نجاتمان این خانه کوچکی است که به اندازه همه جهان بزرگ است... و سپس تعابیری با این مضمون دارد: آن خانه کوچک گِلی کنار مسجد پیامبر(ص) به اندازه یک تاریخ بزرگ است. این خانه، فرزندانی را به وجود آورده است که آرزو، آرمان تمام انسانهای بزرگ و شخصیتهای عزیز، آزادیخواه، عدالت دوست است که هر فردی که آرزوی درک حقیقت، انسانیت، کرامت، شرافت و ... دارد باید به چنین شخصیتی اقتدا کند.