
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا * * * شما را چه شده که در راه خدا و [رهایی] مردان و زنان و کودکان مستضعف [ی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته اند] نمی جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می گویند: پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده. * * * بدون کشته شدن سرنوشت بیهوده است / شهید اگر نتوان شد بهشت بیهوده است
حجتالاسلام والمسلمین «محمد علی مهدویراد» عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتوگو با خبرنگار آیین و اندیشه فارس با اشاره به فرا رسیدن ایام فاطمیه(س) و شهادت این بانوی بزرگوار عنوان کرد: سوره «کوثر» مهمترین جلوه شخصیتی حضرت زهرا(س) است که در این فرصت چند دقیقهای نمیتوان ادله، قرائن و مقدمات بحث را بیان کرد. اما من به عنوان یک ادعا که قطعا مستند به قواعد و مقدمات مهم قرآنی است اثبات میکنم که مصداق کوثر، کسی جز حضرت زهرا(س) نمیتواند باشد.
وی اظهار داشت: اینکه در ذیل سوره مبارکه «کوثر» آمده است؛ «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» خداوند متعال به حضرت رسول (ص) فرموده است ما به پیامبر اکرم (ص) نهر و حوضی دادیم که بدل از عبدالله و قاسم است که دو فرزند ایشان بوده و در مکه از دنیا رفتهاند. بر اساس تحقیقات دقیقی که بنده انجام دادهام نه تنها هیچ کدام از این روایات پایه و اساس صحیحی ندارند بلکه همه آنها ساختگی است.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: بر اساس آن چیزی که فضای نزول سوره کوثر نشان میدهد وقتی خداوند سبحان به پیامبر(ص) تسلی و دلداری میدهد که یک موجود منحرف و بیربطی به تو «ابتر» گفته است و لقب سترون را نسبت به تو به کار برده و میگوید: «در تاریخ نخواهی ماند چون پسران تو از دنیا رفتهاند و دختر هم که نمیتواند ادامه دهنده شخصیت و هویت تاریخی انسان نیست و لذا تو ابتری»! بنابراین خداوند متعال در برابر او به عنوان تسلی دلِ درد گرفته میگوید: من به تو کوثر دادهام. او طعنه زد که تو پسر نداری و خداوند در جواب آن طعن میگوید من به تو امت دادم، من به تو زهرا(س) و کوثر را بخشیدهام.
وی یادآور شد: در تحقیقی اثبات کردهام که در اینجا «کوثر» فقط حضرت زهرا(س) است و چون حضرت زهرا «خیر کثیر» است کوثر است نه آنکه چون کوثر باشد خیر کثیر است. لذا حضرت فاطمه(س) به دلیل اینکه چشمه جوشان همه حقایق، بزرگیها و عظمتها به شمار میرود لذا فرزندان بزرگوار ایشان است که تاریخ بشریت را به هدایت نهایی رساندند بنابراین ایشان هم خیرکثیر و هم کوثر است.
مهدویراد به نامه بلندبالای عمرو عاص به حضرت امیر(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) صریحا در جواب عمرو عاص آنجا که نوشته بود «چرا اینقدر میگویید حسن و حسین فرزندان رسولالله هستند در حالی که آنها فرزندان تو هستند چه ارتباطی به حضرت رسول دارند؟» فرمودند: «اگر این ادعای تو درست باشد لازمهاش آن است که ادعای پدرت نیز درست باشد و حرف خدا نادرست باشد» چرا که پدر عمرو عاص به پیامبر (ص) گفته بود تو بیپشت هستی!
وی افزود: سپس حضرت علی(ع) در ادامه پاسخ به نامه عمرو عاص فرمودند: به تصریح کلام الهی، سخن تو و پدرت اشتباه است چرا که خداوند متعال فرموده است «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» پس حسن و حسین فرزندان رسولالله هستند لذا این تنها نصی است که ما در اختیار داریم و فضای سوره کوثر نیز همین را اقتضا را بیان میکند.
مدیرگروه قرآن دانشکده علوم حدیث خاطرنشان کرد: تعبیر دکتر علی شریعتی در خصوص خانه حضرت زهرا(س) تعبیری حقیقی است آنجا که میگوید: همه عشق و همه آرزو و همه امید نجاتمان این خانه کوچکی است که به اندازه همه جهان بزرگ است... و سپس تعابیری با این مضمون دارد: آن خانه کوچک گِلی کنار مسجد پیامبر(ص) به اندازه یک تاریخ بزرگ است. این خانه، فرزندانی را به وجود آورده است که آرزو، آرمان تمام انسانهای بزرگ و شخصیتهای عزیز، آزادیخواه، عدالت دوست است که هر فردی که آرزوی درک حقیقت، انسانیت، کرامت، شرافت و ... دارد باید به چنین شخصیتی اقتدا کند.