به گزارش رجانيوز، علي لاريجاني در نطق پيش از دستور خود هم اجراي فاز دوم را خلاف قانون خواند، هم مناسب با شرايط كشور ندانست و در اين زمينه به حمايت نشدن بخش توليد اشاره كرد.
همچنين ساعتي پس از اين نطق، خبري بر روي خروجي رسانهها قرار گرفت مبني بر نامه رئيس مجلس به رهبر معظم انقلاب در مورد هدفمندي يارانهها كه اگرچه از محتواي اين نامه چيز بيشتري منتشر نشد اما به نظر ميرسد محتواي نامه همان مخالفت با اجراي فاز دوم در شرايط فعلي باشد.
اما مخالفت با اجراي فاز دوم هدفمندي يارانهها در حالي اظهار ميشود كه دولت معتقد است بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، اين يك تكليف قانوني است كه مجلس بر عهده دولت گذاشته و در شرايطي كه اكنون مجلس بايد مشوق دولت براي تداوم اجراي قانون باشد، در اين زمينه مخالفت ميكند.
از ميان مخالفتهاي ديگري كه در طي روزهاي گذشته برخي نمايندگان مجلس اظهار كردهاند، اين ابهام مطرح نيز شده كه دولت نميتواند خارج از تنخواه مصوب براي بودجه 91، هزينهي اجراي هدفمندي كند، در مقابل دولت اظهار ميدارد كه اولاً تا زمان اجراي فاز دوم، بودجه 91 تصويب شده است، ثانياً اكنون يك اعتبار غير قابل برداشت به حسابها تخصيص داده است كه زمان اين تخصيص نيز در پايان سال 90 بوده است.
در اين زمينه نايب رئيس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم در واکنش به غير قانوني خواندن اجراي فاز دوم هدفمندي و افزایش یارانه نقدی، گفت: آنچه که دولت انجام داده است، خلاف قانون نبود، زیرا پولی که قابلیت برداشت داشته باشد، به حساب کسی واریز نشده است.
علی اصغر زارعی در گفتوگو با رجانیوز تصریح کرد: کاری که دولت كرد، اگر با یک هماهنگی بیشتر و با توجیهات از قبل انجام شده صورت میگرفت، چه بسا برخی از ابهامات را پیش نمیآورد و به اجرای فاز دوم هم کمک میکرد.
وي گفت: کاری که دولت کرد این بود که در آخر سال، مبلغی را به حساب سازمان هدفمندی یارانهها ریخت و این سازمان نیز آن را به حساب تعدادی از خانوارها واریز کرد.
وی با بیان اینکه این مبلغ غیر قابل برداشت است، افزود: معنای غیر قابل برداشت بودن این است که مبلغ مورد اشاره اساسا پول نیست، بلکه اعتبار است و دولت پولی به حساب کسی نریخته است، منتها اعتبار قائل شده تا زمانی که خواست فاز دوم اجرا شود، بتواند این درآمد را از محل اجرای فاز دوم تامین کند.
این نماينده مجلس ادامه داد: مجلس تصویب کرد که در سه ماهه اول سال 91، هدفمندسازی مطابق سه ماهه آخر سال 90 باشد و اگر دولت هیچ اقدامی انجام نمیداد، مفهومش این بود که تا آخر خرداد باید فاز دوم اجرا نشود و از آخر خرداد باید شروع به مقدمات اجرا کند.
زارعی خاطر نشان کرد: به طور معمول مقدمات اجرا به این منوال است که برای جلب اعتماد مردم به اقدامات دولت، ابتدا پول واریز میشود و دولت این پول را به صورت تنخواه میگرفت و عمل میکرد، الان هم برای فاز دوم هم همین رویه، رویه مناسبی است.
وی با بیان اینکه اگر دولت هیچ اقدامی نمیکرد، تازه باید از تیرماه شروع میکرد و عملا کار به شهریور میافتاد یعنی فاز دوم زمانی آغاز میشد که بیش از دو سال از اجرای هدفمندی یارانهها میگذشت، افزود: یکی از آفتها برای پروژههای بزرگ این است که بین گامهای مختلف زمان آنقدر زیاد شود که اصل کار در حاشیه قرار گیرد، در عين حال، اين نكته مهم است كه بر خلاف برخي اظهارات، اين اقدام خلاف قانون نيست، زیرا پولی که قابلیت برداشت داشته باشد، به حساب کسی واریز نشده است.
این عضو شورای مرکزی جبهه پایداری تصریح کرد: دولت در آخر سال گذشته مبلغی را به حساب سازمان هدفمندسازی واریز کرد تا اگر خواست در خرداد ماه اقدام به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها کند و خلاف قانون مرتکب نشده باشد.
وی با بیان اینکه ممکن است بگویند که این مبلغ در سقف بودجه 90 نبوده است، اظهار داشت: این مطلب صحیح نیست چرا که در بودجه 91ما با 54 هزار میلیارد تومان بابت هدفمندسازی به صورت سقف، دست دولت را باز گذاشتیم و این مبلغ یارانهها در آن چارچوب هم میتواند معنا شود.
زارعی در عین حال تاکید کرد: آنچه که به حساب خانوارها ریخته شده است، اعتبار است نه پول، و درآمد محقق شدهای نیست که از دولت بپرسیم این پول را از کجا برداشتی، دولت این پول را که خرج نکرده است.
وی ادامه داد: این احتمال بعید نیست از آنچه که در بودجه 91 خواهد آمد، دولت برای اجرای فاز دوم یک اختیاری به عنوان تنخواه بگیرد و این تنخواه را ابتدا به حساب ها بریزد، چرا که بعد از بالا رفتن قیمتها مدتی زمان میخواهد تا این پول برگردد.
نايب رئيس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه این اقدام نه تنها خلاف قانون نيست، بلکه مزیتهایی هم دارد، گفت: پیام اين اقدام مثبت اين است که مردم و بنگاههای اقتصادی برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها آماده شوند.
وی تصریح کرد: اگر دولت این اعتبار را ریخته بود و بعد قابل برداشت بود، این سوال پیش میآمد که منابع این پولها کجاست ولی چون پولی وجود ندارد و از طرفی دولت هم نگفته که این برای یک ماه است یا دو ماه، این اعتبار را قائل شده که اگر خواست فاز دوم را اجرا کند، دستش باز باشد.
زارعی با بیان اینکه با این اعتراضها و شلوغکاریها و حاشيه سازيها اصل قانون هدفمندی یارانهها با مشکل مواجه شده و زیر سوال میرود، گفت: آقایانی که میگویند تورم شده است، مگر نمیدانستند که وقتی قانون اجرا شود، بالاخره تورم دارد و برای جبران این گرانی هم در قانون آورده شد که مبلغی به خانوارها داده شود.
به گفته زارعی، فاز اول اجرای هدفمندی یارانهها بهرغم وجود برخی از مشکلات به خوبی انجام شد و ثمرات خوبی برای کشور داشت.
نايب رئيس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره مهمترین مشکل فاز اول اجرای هفدمندی یارنهها گفت: در فاز اول منابعی که به دست آمد، به میزانی نبود که هم به خانوارها پرداخت شود و هم صنعت و کشاورزی را تحت حمایت قرار دهد.
زارعی تاکید کرد که در این فاز باید افزایش این پرداختها به نحوی باشد که در کنار خانوارها، صنعت و کشاوزی هم به طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.
وی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه بانک مرکزی برای پرداخت یارانهها از بانکها پول برداشته است، گفت: اختیار گرفتن تنخواه در بودجه به دولت داده شده بود که بعد از محل اجرای قانون هدفمند سازی یارنهها جبران کند.
این نماينده مجلس در ادامه به سیاستهایی که باید در فاز دوم هدفمندی یارانهها اعمال شود، اشاره کرد و افزود: در فاز دوم هدفمند سازی همان گونه که در قانون هم آمده است باید به تدریج یارانه آن افرادی که در آمد بالایی دارند یا کم و یا قطع شود و طبقات پایین بیشتر مورد حمایت قرار بگیرند که احتمالا در این زمينه هم دولت کارهایی كرده است.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با رد این تحلیل که نوسانهاي بازار سکه و ارز ناشی از هدفمندی یارانهها بود، گفت: موضوع التهاب بازار سکه و ارز ربطی به هدفمندی یارانهها نداشت، بلکه باید بهتر مدیریت میشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره زمان اجرای فاز دوم قانون اجرای هفدمندی یارانهها گفت: زمان شروع و افزايش قیمتها در اختیار دولت است اما به این دلیل که چارچوبهای کلی باید در بودجه هر سال بیاید، احتمالا بعد از تصویب بودجه سال 91 خواهد بود.