کد خبر: ۴۷۰۷۱
زمان انتشار: ۱۲:۲۳     ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
نرخ دیه بالا رفته و به‌‌ همان نسبت، بیمه شخص ثالث خودرو‌ها هم گران شده است؛ شرایطی که البته شرکت‌های بیمه از آن بسیار راضی هستند، چرا که از یک سو هزینه‌اش را - احتمالا با سود بیشتر - از مردم می‌گیرند و از سوی دیگر، در نادیده گرفتن حقوق آنان نیز کوتاهی نمی‌کنند؛ گویا مردم را بی‌پناه یافته‌اند!
در روز‌های اخیر و به ویژه پس از اعلام نرخ جدید دیه، شرکت‌های مختلف بیمه با اعلام فراخوان از بیمه گذاران بیمه شخص ثالث می‌خواهند که برای افزایش تعهدات شرکت بیمه کننده، مابه‌التفاوت بیمه‌ای خود را بپردازند؛ به گونه‌ای که به عنوان مثال، برای بیمه شخص ثالث یک دستگاه پراید باید نزدیک به ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شود.

به گزارش «تابناک»، وزارت دادگستری و قوه قضائیه پس از بررسی شرایط مختلف، چندی پیش اعلام کردند که نرخ دیه برای ماه‌های غیر حرام در سال آینده ۹۴ میلیون تومان و برای ماه‌های حرام ۱۲۶ میلیون تومان خواهد بود؛ خبری که موجب افزایش تعهدات بیمه‌ها شد و طبیعتا به گران شدن نرخ بیمه‌نامه‌های مالکان خودرو رسید.

از نرخ دیه سال ۹۱ راضی هستیم!

این در حالی است که برخی از مدیران شرکت‌های مختلف بیمه خودرو، با اشاره به اینکه صنعت بیمه در ماه‌های گذشته پیشنهادهای خود را میزان نرخ دیه سال آینده به قوه قضائیه اعلام کرده بود، گفته‌اند: نرخ جدید دیه تا حدودی به نسبت سال‌های گذشته «مطلوب» تعیین شده است.

آنان در خصوص نرخ دیه سال آینده که از جانب قوه قضائیه ۹۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در ماه‌های غیر‌حرام اعلام شده بود، اظهارداشته‌اند که: صنعت بیمه از ماه گذشته رایزنی‌ها و پیشنهادات خود را به قوه قضائیه اعلام کرده بود.

مردم ناراضی هستند!

با تصویب نرخ جدید دیه، دارندگان وسایل نقلیه باید مبالغ بیشتری را صرف بیمه خودروشان بکنند که تا اینجا گریزی از آن نیست اما مشکل از آنجا به وجود می‌آید که شرکت‌های بیمه حقوق مشتریان خود را به صورت یکجانبه ضایع می‌کنند.

به عنوان مثال،‌ در حال حاضر راننده‌ای که ۵ سال، ده سال و یا حتی بیشتر هیچ تصادف منجر به خسارت و جرح یا فوت نداشته باشد، اگر خودروی خود را بفروشد هیچ تخفیف یا مزایایی شامل حال او نمی‌شود و با فروش ماشین هم سوابق فروشنده از بین می‌رود و با خرید خودروی جدید باید از صفر شروع کند و هم خریدار هیچ امتیازی نخواهد داشت.

در واقع شرکت‌های بیمه با ایجاد یک تناقض فقط پول بیشتری را از مردم می‌گیرند. چرا که بالاخره سوابق بیمه‌ای یک راننده یا باید به خودش تعلق بگیرد یا به وسیله نقلیه‌اش. که صد البته باید به راننده تعلق بگیرد چون این راننده است که تخلف نکرده است و مستحق دریافت تخفیف است؛ مساله‌ای که در همه جای دنیا هم مرسوم است، اما در کشور ما، در اقدامی جالب نه سوابق را برای راننده به حساب می‌آورند و نه برای ماشین!

خوب است که بدانیم که با همه گلایه و شکوه‌های شرکت‌های بیمه در ایران، نمایندگان مجلس معتقدند که تراز هیچ شرکت بیمه‌ای در کشور منفی نیست، و صنعت بیمه رشته‌های مختلفی دارد که ضریب خسارت بالا در یک رشته با ضریب خسارت پایین در رشته‌های دیگر جبران می‌شود.

حال چگونه است که در این فرایند، شرکت‌های بیمه پیشنهادات خود را به قوه قضائیه می‌دهد و از تصویب هم اظهار رضایت می‌کنند و تا آخر هم پول را از مردم می‌گیرند، اما فکری برای احقاق حق مردم نشده است؟

آیا مردم هم باید برای رسیدن به حقوقشان، پیشنهاداتشان را به صورت انفرادی یا جمعی به نهادهای مختلف ببرند؟!
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۱
۰
۰
فقط خدا به داد مردم بیچاره برسد.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها