کد خبر: ۴۶۸۷۱
زمان انتشار: ۱۸:۲۶     ۰۷ فروردين ۱۳۹۱
یک روزنامه مالزیایی به نقل از تحلیلگران اقتصادی اعلام کرد تحریم نفتی ایران باعث افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در جهان می‌شود که این امر رکود اقتصادی منطقه یورور را به همراه خواهد داشت.

به گزارش فارس، در ادامه هشدارها به اثرات نامطلوب تحریم نفتی ایران روزنامه مالزیایی «نیواستریت تایمز» هشدار داد تحریم‌های نفتی ایران، باعث افزایش بی‌سابقه قیمت جهانی نفت خام  شده است.

این روزنامه ضمن اعلام این خبر افزود، این روند رشد اقتصادی جهان را به مخاطره خواهد انداخت.

«نیواستریت‌تایمز» به نقل از یک تحلیلگر مسائل اقتصادی نوشت: «کشورهای غربی تلاش کرده‌اند از طریق تحریم‌های نفتی ایران را از برنامه هسته‌ای‌ایش منصرف کنند، اما این تحریم‌ها منجر به جهشی در قیمت نفت خام شده‌اند که می‌تواند آغازگر رکود جهانی باشد.»

 بر اساس این گزارش، قیمت نفت خام در اوائل سال جاری به بالاترین مقدار خود رسید و تحلیل‌گران معتقدند این افزایش قیمت‌ها ممکن است همین حالا هم منطقه یورو را به رکود کشانده باشند.

هشدار «نیواستریت تایمز» در حالی مطرح می‌شود که پیش از این منابع خبری و تحلیلی سرتاسر جهان نیز نسبت به افزایش بی‌سابقه قیمت نفت در اثر تحریم نفتی ایران هشدار داده بودند.  

«باراک اوباما»، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه تأیید کرد تنش با ایران قیمت نفت خام را «بین ۲۰ تا ۳۰ دلار افزایش داده است»؛  این رقم معادل ۲۰ درصد افزایش در قیمت نفت خام ظرف سه ماه گذشته است.

«کریستین لاگار»، رئیس صندوق بین‌المللی پول، نیز پیش از این هشدار داده بود که هر گونه اختلال در عرضه نفت ایران می‌تواند قیمت نفت را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بالا برده و نوعی «شوک اقتصادی» تولید کند.

رسانه دولتی بی‌بی‌سی روز شنبه گزارش داد در پی انتشار خبر کاهش صادرات نفت ایران، قیمت جهانی نفت خام جهش بی‌سابقه‌ای تجربه کرد و هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال ۱۲۷ دلار معامله شد. 

در همین راستا، «موسسه پیش‌بینی ارنست و یانگ در منطقه یورو» نیز هشدار داد افزایش قیمت نفت تا سطح ۱۵۰ دلار به ازای هر بشکه، موجب رکود یک درصدی اقتصاد اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ خواهد شد.

«ماری دیرون» مشاور ارشد اقتصادی این موسسه در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت: «بروز یک شوک نفتی جدید به اقتصاد از قبل شکننده اروپا لطمه می‌زند.»

وی افزود: «با توجه به اینکه بودجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر هم به خاطر اتخاذ تدابیر سختگیرانه ریاضتی و افزایش نرخ بیکاری شدیدا کاهش یافته است،احتمالا بسیاری از خانوارهای اروپایی ناچار خواهند شود از میزان خرید خود بکاهند.»

به اعتقاد این مشاور اقتصادی، این روند، به  کسب و کار که در حال حاضر با مشکل افزایش قیمت سوخت نیز دست به گریبان است، لطمه خواهد زد و موجب کاهش نرخ تولید و تعدا مشاغل خواهد شد و طبق محاسبات تعداد افراد بیکار را تا نزدیک ۵۰۰ هزار نفر افزایش خواهد داد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها