
مقصود اسعدی سامانی افزود: فضای ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی
برای شرکتهای هواپیمایی دنیا به صرفه است و کوتاهترین مسیر بین جنوب شرق
آسیا و اروپا برای هواپیماها، عبور از کشور ایران است و معمولاً شرکتهای
هواپیمایی ترجیح میدهند که از آسمان ایران عبور کنند.
وی تأکید کرد:
کاهش پروازها از فضای کشور مقطعی است و پیش بینی میشود به زودی به
آمارهای قبلی و عبور بیش از ۱۰۰۰ پرواز در روز از فضای کشور، برگردیم.
اسعدی سامانی اضافه کرد: به دلیل کوتاهی مسیر فضای ایران، کاهش مدت زمان سفر و کاهش مصرف سوخت برای شرکتهای هواپیمایی یکی از موارد قابل توجه است، به هر حال هزینه سوخت یکی از هزینههای اصلی شرکتهای هواپیمایی است ضمن آنکه کارکرد کمتر قطعات هواپیما و همچنین قطعات تایمی نیز در حوزه سود و زیان شرکت هواپیمایی، مهم است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تأکیدات وزیر راه و شهرسازی مبنی بر امن بودن آسمان ایران، گفت: آسمان ایران، امنترین مسیر پروازی است و از نظر تعرفههای عبور نیز برای پروازهای عبوری مقرون به صرفه است.