کد خبر: ۴۶۲۶۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۲۸ اسفند ۱۳۹۰

جام جم آنلاين: پيش‌بيني‌ها درباره افزايش سفرهاي نوروزي سال 91 كم نيست، مثلا وزير راه و شهرسازي پيش‌بيني كرده است كه در ايام نوروز، 220 ميليون سفر در كشور انجام مي‌شود و معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌گويد بايد منتظر 30 درصد افزايش سفرهاي نوروزي نسبت به سال‌هاي گذشته باشيم و....

 
همه اين پيش‌بيني‌ها را كه بگذاريد كنار حرف و حديث‌هاي دوستان و آشنايان درباره برنامه‌هاي نوروزي‌شان به اين نتيجه مي‌رسيد كه گمانه‌زني‌ها درباره نوروزي پرسفر، به يقين بسيار نزديك است و به همين دليل ما توصيه‌هايي سفري برايتان داريم تا بيشتر از كوچ بهاريتان لذت ببريد.
 
بي‌نقشه، سفر ممكن نيست
 
سفر پر از اتفاق‌هاي پيش‌بيني‌نشده است؛ شايد سوانحي در جاده كمين كرده باشد، شايد به شماره تلفن‌هايي نياز پيدا كنيد، شايد به خدماتي در طول راه احتياج داشته باشيد، شايد.... براي پاسخ به همه اين شايد‌ها بايد پيش از سفر، نقشه‌اي داشته باشيد كه در آن شماره تلفن‌هاي ضروري و ايستگاه‌هاي مهم ارائه خدمات ذكر شده باشد.
 
بنابراين حتما پيش از حركت و قدم گذاشتن در راه سفر، از روي نقشه‌اي كه تهيه مي‌كنيد، تلفن‌هاي ضروري و كاربردي شهر و استان مورد نظرتان را پيدا كنيد و از صحت آنها مطمئن شويد تا چنانچه نياز به تماس با يكي از آنها داشتيد، دچار مشكل نشويد. 
 
اين شماره‌ها به شما كمك مي‌كند در شرايط اضطراري مختلف بتوانيد از نيروهاي امدادي، كمك يا راهنمايي گرفته و مشكلتان را برطرف كنيد.
 
گرچه خواندن نقشه در سفر بسيار اهميت دارد، ولي بدون دانستن علائم اختصاري و راهنماي آن غيرممكن است. در هر نقشه يك‌سري علائم اختصاري براي نمايش مكان‌هاي داخل آن وجود دارد كه در راهنماي نقشه تعاريف آنها موجود است و شما چنانچه قبل از خواندن نقشه كه در قسمت پايين قرار دارد مراجعه نكنيد، نمي‌توانيد از آن استفاده كنيد.
 
هواي جاده چه دلگير مي‌شود گاهي
 
هواي بهار دزد است! مهم‌ترين توصيه‌اي كه پس از بي‌دقتي و خستگي رانندگان عامل تصادف‌هاي جاده‌اي است ناآگاهي آنها نسبت به آب و هواي جاده است بنابراين پيش از سفر، اگر قرار است خودتان برانيد حتما وضعيت هوا را پيگيري كنيد. پيگيري وضعيت هوا، هم از راه پيگيري اخبار ممكن است و هم از طريق سايت‌هاي اطلاع‌رساني.
 
علاوه بر اين ناآگاهي از وضعيت سفر، حتي در مقصد نيز شرايط اقامت را براي شما سخت مي‌كند، چرا كه شرايط جوي يكي از متغيرهاي محيطي است كه مي‌تواند نقش مهمي در سلامت جسماني و رواني ما انسان‌ها داشته باشد و اين در حالي است كه اين موضوع تاكنون در سفر آن طور كه بايد مورد توجه قرار نگرفته است.
 
بنابراين پيش از سفر گزارش آب و هواي روزهاي آينده را بررسي كنيد و لوازم و لباس مناسب با خودتان همراه ببريد. اگر پيش‌بيني هوا حاكي از وضعيت نامساعدي باشد، ممكن است سفر كردن و يافتن راه مشكل باشد. مجددا درباره برنامه‌هايتان فكر كنيد؛ شايد بهتر باشد برنامه سفر را لغو كنيد.
 
مدارك هميشه لازم
 
كارت خودرو، گواهينامه، شناسنامه و كارت ملي، دفترچه بيمه، عابربانك‌ها و... اين روزها از مهم‌ترين مدارك براي رفتن به سفر است كه همراه داشتن آن الزامي است.
 
اگر با خودروي شخصي سفر مي‌كنيد چند مدرك ضروري است كه حتما بايد به همراه داشته باشيد.
 
اين مدارك شامل كارت خودرو، گواهينامه، بيمه‌نامه شخص ثالث و برگه معاينه فني است. اگر با وسيله‌اي جز خودروي شخصي‌تان مانند قطار، اتوبوس يا هواپيما سفر مي‌كنيد، بليت‌ها يادتان نرود. 
 
شايد اين توصيه كمي خنده‌دار به نظر برسد، اما كم نبوده‌اند مسافراني كه پس از رسيدن به فرودگاه يا راه‌آهن ناگهان متوجه شده‌اند كه بليت‌شان را در خانه جا گذاشته‌اند!
 
دفترچه بيمه نيز يكي از وسايل ضروري است كه تمام اعضاي خانواده بايد در سفر آن را به همراه داشته باشند تا در صورت بروز مشكل بتوانند در شهر ديگري نيز از خدمات بيمه‌هاي درماني خود استفاده كنند. يكي از مداركي كه شايد در نگاه اول خيلي بااهميت به نظر نرسد، كارت خون اعضاي خانواده است.
 
از آنجا كه هميشه حمل پول نقد دردسرها و خطرات خاص خود را به همراه دارد توصيه مي‌كنيم هنگام سفر در حد امكان از كارت‌هاي اعتباري استفاده كنيد و پول نقد كمي به همراه داشته باشيد.
 
ميراث فرهنگي جويدني نيست!
 
غم‌انگيز نيست كه كسي پيش از مرگ هر چه دارد به آتش بكشد تا چيزي براي آيندگانش باقي نماند، خيلي از ما هر سال نوروز همين كار را مي‌كنيم! همه آنهايي كه روي بناهاي تاريخي يادگاري مي‌نويسند يا تخريب‌شان مي‌كنند، دقيقا ميراث‌شان را به آتش مي‌كشند.
 
به اعتقاد بسياري از كارشناسان و صاحب‌نظران، تخريب آثار تاريخي نتيجه ناآگاهي افراد و نبود آموزش و شناخت كم آنها درباره ارزش اين بناهاست؛ چرا كه تخريب اين آثار به بهانه يادگاري نوشتن، زنده كردن خاطرات يك سفر نيست، بلكه ردپاي شومي است كه نه‌تنها نسل كنوني، بلكه نسل‌هاي بعدي نيز از آن به نيكي ياد نخواهند كرد.
 
يادگارمان براي ميزبان، زباله نباشد
 
خيلي از شهرها از ماه‌ها قبل براي پذيرايي از ما خود را آماده كرده‌اند و شهرداري‌ها با نظافت خيابان‌ها و كوچه‌ها فرش قرمز برايمان پهن كرده‌اند.
 
زباله ريختن در خيابان‌ها نه‌تنها فرهنگ شخصي و خانوادگي ما را زير سوال مي‌برد كه لكه زشتي بر فرهنگ قومي و شهري است كه از آن به مسافرت رفته‌ايم.
 
به گفته كارشناسان، در رفت‌وآمدهاي خود به طبيعت سعي كنيد از مسيرهايي تردد كنيد كه كمترين خسارت و فرسايش را به طبيعت بزند.
 
در سال‌هاي اخير با توجه به وجود مسيرهاي معين، گردشگراني را شاهد بوديم كه از هر گوشه و كناري خود را به جايي مي‌رساندند كه نتيجه آن تخريب بوده است.
 
 از سوي ديگر با محيط‌بانان در مناطق محيط زيست و مسوولان گردشگري در سايت‌هاي مورد هدف همكاري كنيد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها