ایجاد و مدیریت این صندوق ها برخلاف تصور ساده نیست و وجود ابزار و ساز و کار اداره آن ها و مدیریت ورودی ها و خروجی های صندوق خیلی مهم است.
بانک ملت با ارایه سامانه نیکان ملت بستر مناسبی جهت تسهیل امور و بهبود ارائه خدمات بانکی به مدیران و اعضای صندوق های قرض الحسنه محلی و یا مساجد طراحی و پیاده سازی کرده است.
ویژگی های سامانه شامل ثبت اطلاعات و مشخصات اعضای صندوق، اولویت بندی اعضا براساس پارامترهای قرعه کشی و تاریخ عضویت و سایر معیارها برای پرداخت وام، تشکیل پرونده و ثبت اطلاعات ضامنان و وثیقه ها، دریافت گزارش های مرتبط با حساب و عملکرد اعضا در بازپرداخت وام و مدیریت منابع و مصارف صندوق است.
در واقع سامانه نیکان ملت به مدیران صندوق های قرض الحسنه کمک می کند تا به راحتی بخش زیادی از امور مربوط به صندوق را به صورت مکانیزه و مبتنی بر سامانه آنلاین که بانک ملت به آن ها ارایه می دهد انجام دهند.
فعالسازی سامانه نیکان ملت از طریق سامانه بانکداری اینترنتی و توسط مدیر صندوق بدون مراجعه حضورى به شعبه امکان پذیر هست. مديران صندوق های قرض الحسنه محلى يا خانوادگى می توانند با مراجعه به یکی از شعب بانک ملت در سراسر کشور، برای دریافت خدمات این سامانه اقدام نمایند.