کد خبر: ۴۵۵۴۹
زمان انتشار: ۱۸:۴۷     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
مردم بحرين روز جمعه در بزرگترين تظاهرات تاريخ جهان شرکت کردند؛ تظاهراتي که به رغم توهمات رژيم آل خليفه براي به فراموشي سپردن انقلاب مردمي در اين کشور بار ديگر تاکيد کرد که مردم بحرين بيدار هستند و همچنان به مبارزات ملي خود عليه ظلم و استبداد ديکتاتور ادامه مي دهند.
مشرق ـ اين تظاهرات گر چه از جنبه هايي با تظاهرات ديگر کشورهاي که در معرض بيداري اسلامي قرار دارند، مشابه است، اما نسبت به اين کشورها از اهميت بيشتري برخوردار است و به همان نسبت براي غرب و آمريکا خطرناک تر است.

در مورد اهميت انقلاب مردمي در بحرين و خطر ايجاد نظامي مردمي و دموکراتيک در اين کشور براي غرب و آمريکا مطالب زيادي نوشته شده و کارشناسان متعددي به تشريح جزئيات آن پرداخته اند، به همين علت در گزارش گروه بين الملل مشرق، به بررسي جنبه هاي مهم تظاهرات روز جمعه گذشته در انقلاب بحرين اشاره مي کنيم.


برپايي بزرگترين تظاهرات تاريخ جهان
شايد اغراق نباشد اگر تظاهرات روز جمعه را بزرگترين تظاهرات در تاريخ بشريت بناميم، ممکن است اين سوال بديهي به ذهن مخاطبان بيايد که تظاهرات هاي ديگري با گستره و تعداد بيشتر بارها در کشورهاي ديگري مثل مصر، پاکستان، يمن، يا ايران برگزار شده است.

نکته اي که در اينجا لازم به توجه است اين است که تظاهرات 500 هزار نفري مردم بحرين در روز جمعه در شرايطي شکل گرفت که جمعيت بحرين کمي بيش از يک ميليون نفر است، به اين ترتيب بايد گفت که حدود نيمي از مردم بحرين در تظاهرات روز جمعه شرکت داشتند و با اين محاسبه است که مي توان گفت تظاهرات بحريني ها را مي توان به نسبت تعداد جمعيت اين کشور بزرگترين تظاهرات تاريخ دانست.


نکته جالب اينجاست که بزرگترين تظاهرات تاريخ براي تحقق کوچک ترين حقوقي است که جامعه بشري براي انسان ها تعيين کرده است؛ امروزه رسيدن به آزادي، دمکراسي، عدالت، کرامت انساني و عدم تبعيض از مهم ترين اصل هايي است که هر جامعه بدوي بايد بر اساس آن شکل بگيرد، اما ملت بحرين در سايه حاکميت اقليت مستکبر از اين حقوق محروم هستند.


الگوي تبعيت از روحانيت ديني
يکي از بزرگترين نگراني هاي غرب و رژيم صهيونيستي از بيداري اسلامي، وجود روحانيت ديني تاثير گذار و خارج از معامله ها و سازش هاي سياسي است، به جرأت مي توان گفت که نقص بزرگي که در انقلاب هاي منطقه اي باعث کند شدن روند تحقق اهداف انقلاب شده، فقدان شخصي قوي و تأثيرگذار در درون اين انقلاب ها بوده است، تظاهرات 5 کيلومتري در روز جمعه تاکيد مهمي از اين بعد مثبت انقلاب بحرين بود و نشان داد که صدها هزار نفر از مردم اين کشور به دعوت آيت الله شيخ عيسي قاسم يک روحاني ديني خارج از عرصه حاکميت و قدرت به خيابان ها آمدند.



به اين ترتيب قطعا غرب براي بررسي طرح هاي خود در قبال بحرين سعي مي کند تا روي يک بعد اساسي انقلاب بحرين که همان روحانيت ديني در اين کشور است، تمرکز بيشتري بنمايد تا شايد بتواند ارتباط آن را از مردم و نيروهاي انقلابي بحريني ضعيف کند، ارتباطي که البته تاريخ کشورهاي اسلامي نشان داده اگر بر مباني درست پايه گذاري شده باشد، هرگز ضعيف نخواهد شد.


وقتي دور زدن انقلاب جواب نمي دهد
از زمان آغاز انقلاب مردمي در بحرين، علاوه بر سياست سرکوب و قلمع و قمع مردم و افزايش فشارها بر معترضان، سياست ديگري نيز از سوي دولت اين کشور و رژيم هايي که به دنبال استمرار رژيم آل خليفه در بحرين هستند، اجرا شد، وعده پوشالي گفتگوهاي ملي، تشکيل کميته پسيوني براي تحقيق در تجاوزهاي صورت گرفته عليه مردم و تلاش براي جدا کردن حساب خاندان حاکم از جنايت هاي نيروهاي امنيتي در اين راستا بوده است.



از سوي ديگر رژيم آل خليفه در دوره اخير ادعا مي کرد که توانسته اوضاع در بحرين را کنترل و آن چيزي که شورش هاي خياباني عده اي اوباش ناميده است را مهار نمايد، غافل از اينکه منحرف کردن افکار عمومي ملت بحرين به مسايل ديگر نمي تواند آنها را از تعيين سرنوشت انقلاب خود باز دارد و آنها همچنان در راه اين انقلاب مستمر هستند و هرگز براي رسيدن به راههاي ميانه متوقف نخواهند شد و تنها به براندازي حاکميت استبدادي و ديکتاتوري آل خليفه فکر مي کنند.

بسياري از کارشناسان برگزاري اين راهپميايي عظيم را همه پرسي براي ادامه روند انقلاب مردمي در بحرين مي دانند و معتقدند که تظاهرات مذکور گام بزرگي در پيشبرد اهداف اين انقلاب بود.


تظاهرات جمعه؛ سنگ محک ماهيت اقليت و اکثريت
رژيم آل خليفه مدعي بود که اتفاقات بحرين انقلاب نيست، بلكه اقدامي از سوي برخي اوباش و ماجراجوهاست كه در اقليت هستند و به بيگانگان وابسته اند اما تظاهرات روز جمعه ثابت كرد، آنچه در بحرين مي گذرد، انقلابي مردمي و دروني است که ريشه هاي رژيم ديکتاتوري را نابود مي کند و مردم بحرين در صحنه حاضر هستند. حضور گسترده بحريني‌ها در اين تظاهرات نشان داد که در واقع فقط آل‌خليفه و مزدورانش اقليت بحرين هستند.



در اين تظاهرات مردم بحرين همگي شعار "سرنگون باد حمد" سر مي دادند و هيچ شعاري درباره تغيير و اصلاح بر زبان کسي جاري نشد، چرا که مردم از مدتها قبل به اين نتيجه رسيده اند که بايد اين رژيم را سرنگون کرد.

اين تظاهرات البته خيلي زود تاثير خود در فضاي سياسي بحرين را نشان داد و همان شب جمعه بود که دولت بحرين اعلام کرد که آماده از سر گيري مذاکرات با گروه هاي مخالف دولت است، اما انقلابيون بحريني بارها اعلام کرده اند که با دولت مذاکره نخواهند کرد و آن را دولتي نامشروع مي دانند که بايد حذف شود.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها