کد خبر: ۴۵۴۸۴
زمان انتشار: ۱۳:۰۶     ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
مقامات سعودی که در پی اعتصاب دختران دانشجو، یکی از آنان را کشتند، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی نشانه رفته‌اند.
از چهارشنبه گذشته، دختران دانشجوی دانشگاه «ملک خالد» در شهر «أبها» در جنوب عربستان سعودی در اعتراض به وضعیت این دانشگاه دست به اعتصاب و اعتراض زده‌اند.

در پی آغاز این اعتراضات، نیروهای حراستی دانشگاه با هدف کنترل وضعیت، از نیروهای امنیتی عربستان کمک گرفته و به دانشجویان حمله کردند و شماری از آنان را نیز بازداشت کردند. این حمله موجب کشته شدن یک دانشجو و زخمی شدن شماری دیگر شد.

تابناک، پس از این ماجرا، دامنه اعتراضات به سطح شهر کشیده شد و در روزهای بعد و نیز تاکنون ادامه دارد.
با گسترش دامنه اعتراضات شمار بسیاری از فعالان حقوق بشر و مؤسسات غیر دولتی فعال در این عرصه، با صدور بیانیه‌هایی رسمی، این کار را به شدت محکوم کرده و خواستار پایان فوری این وضعیت شدند.

گفتنی است، مقامات عربستان سعودی جمهوری اسلامی ایران را مسئول این رخدادها دانستند، ولی کارشناسان مسائل سیاسی عربستان جنبش اخوان المسلمین را مسئول گسترش دامنه اعتراضات و درگیری‌ها دانسته‌اند.

به باور این کارشناسان، اظهارات چند هفته پیش شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» ولیعهد سعودی که اکنون برای درمان به ایالات متحده آمریکا سفر کرده، موجب خشم اخوان المسلمین شد و آنان را به دخالت محرمانه در اعتراضات جنوب سعودی واداشت.

چندی پیش، شاهزاده «نایف بن عبدالعزیز آل سعود» در اظهاراتی، جنبش اخوان المسلمین جهان را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد و آنان را افرادی «فاسد» نامید.

وی همچنین اخوان المسلمین را به «سوءاستفاده از دین» و «استفاده ابزاری از دین» برای پیشبرد اهداف سیاسی خود متهم کرد. شاهزاده نایف همچنین مستقیم نیروهای اخوان المسلمین را «افرادی خارج از دین» خواند.

کارشناسان بر این باورند، این احتمال هست که دامنه این اعتراضات به دیگر شهرهای سعودی نیز کشیده شود و در این صورت، می‌توان گفت که نسیم «بیداری اسلامی» یا قول اعراب «بهار عربی» سرانجام با شدت به عربستان وزید.

در پایان باید گفت، اکنون با توجه به اینکه شهرهای شیعه‌نشین در شرق عربستان از یک سو و درگیری‌های آغاز شده در شهر «أبها» از سوی دیگر، فشاری گسترده بر حکومت آل سعود آورده و همچنین نبود ولیعهد ـ که اداره کننده اصلی حکومت سعودی است ـ این کشور را در موضع ضعف شدید قرار داده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها