سازمان بازرسی کل کشور درباره اتفاقات رخ داده در جریان برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال اطلاعیهای به شرح زیر صادر کرد.
در
روزهای اخیر برخی از رسانه ها، با ابراز نظراتی درباره حضور افراد
بازنشسته در انتخابات فدراسیون فوتبال مطالبی را به لحاظ عدم اطلاع لازم
عنوان کردهاند. برای تنویر افکار عمومی موارد زیر اعلام میشود؛
الف)
قانونگرایی یکی از شاخصهای اساسی و مطلوب اداره یک کشور، سازمان و
تشکیلات است و این موضوع در مورد تشکیلات ورزشی از جمله فدراسیونهای ورزشی
نیز صادق است.
ب) سازمان بازرسی کل کشور موضوع ورزش را پراهمیت میداند و ارتقا و سلامت آن را در دستور کار خود گذاشته و آن را پیگیری میکند.
ج
) باور سازمان بازرسی کل کشور این است که اجرای قوانین و مقررات باید به
نحوی باشد که با ضوابط و مقررات بینالمللی من جمله فیفا حتیالامکان
سازگاری داشته باشد.
د) قانونگذار داخلی حق دارد مقررات و شرایط و
ضوابطی برای تصدی رییس فدراسیونها و اعضای آن وضع نماید. نظیر شرط سن، شرط
نداشتن سوء پیشینه و بازنشسته نبودن فرد متقاضی تصدی سمتهای فوق و هیچ یک
از موارد مذکور مغایر مقررات و ضوابط فیفا نیست.
هـ) به موجب اصل
174 قانون اساسی و قانون موضوعه سازمان بازرسی کل کشور دو وظیفه اصلی دارد.
نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور، بنابراین اجرای صحیح قوانین
در حوزههای ورزش و فدراسیونها نیز مشمول این حکم قانونی است.
و)
اعمال نظارت سازمان بازرسی بر مبنای برنامه، عقلانیت و تدبیر و حوصله صورت
میگیرد و مراقبت شده تا اقدامات سازمان موجب وقفه در امور کشور و کندی
کارها نشود.
با توجه به مراتب فوق به ایرادات پاسخ داده میشود؛
1)
گفته شده است «سازمان بازرسی کل کشور تا پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون
فوتبال، هیچگونه هشداری مبنی بر جلوگیری از حضور افراد بازنشسته در سایر
فدراسیونهای ورزشی نداده بود».
باید گفت: اولاً- هشدار و تذکر
سازمان بازرسی مبنی بر ممنوعیت هر نوع بهکارگیری نیروهای بازنشسته در
نهادهای عمومی غیر دولتی (از جمله فدراسیونهای ورزشی) طی نامه رسمی شماره
668222/611 مورخ 16/9/88، خطاب به معاون ورزش قهرمانی و حرفهای سازمان
تربیت بدنی سابق، ابلاغ شده است.
متعاقباً در تاریخ 23/9/88، مدیرکل
دفتر امور مشترک فدراسیونهای سازمان تربیت بدنی سابق، طی نامهای هشدار
سازمان بازرسی کل کشور در خصوص ممنوعیت بهکارگیری نیروهای بازنشسته را به
تمامی رؤسای فدراسیونهای ورزشی ابلاغ مینماید.
ثانیاً- پس از
تشکیل وزارت ورزش و جوانان، طی نامه شماره 1554/م/1 مورخ 12/6/90، وزیر
محترم ورزش و جوانان خطاب به ریاست محترم سازمان بازرسی کل کشور اعلام نمود
تذکرات سازمان بازرسی مبنی بر عدم استفاده از افراد بازنشسته، این وزارت
را با مضایقی جدی مواجه میکند و این امر دلالت بر آگاهی مسئولان ذیربط از
مقررات قانونی و هشدار سازمان بازرسی کل کشور دارد.
ثالثاً- در
پاسخ به نامه مذکور، سازمان بازرسی کل کشور مجدداً طی نامه شماره 126831 در
مورخ 19/7/1390 خطاب به وزیر محترم ورزش و جوانان با استناد به مواد
قانونی، بر ممنوعیت بهکارگیری افراد بازنشسته در فدراسیونهای ورزشی تأکید
نموده و اعلام مینماید که سازمان بازرسی کل کشور محدودیتی در قبال
بهکارگیری افراد شاغل یا بازنشسته و بازخریدشده ایجاد نکرده، بلکه قانون
جز در موارد استثناء این محدودیت را وضع و بهکارگیری آنان را مقید و منوط
به اخذ مجوز از هیئت وزیران کرده است و راهکار درست و قانونی ادامه همین
مسیر است که اگر بر این روال عمل گردد نه ایجاد اخلال در دستگاههای اجرایی
خواهد کرد و نه موجب توقف برگزاری مجامع فدراسیونها میشود و التزام به
قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل نیز ضمن احترام به قانون و ترویج رعایت
آن در جامعه، ایجاد زمینه مساعد برای رشد و تعالی نیروهای جوان و مستعد
کشور را فراهم میآورد.
با توجه به اوصاف فوق ملاحظه میشود،
هشدارها و تذکرات سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر ممنوعیت بهکارگیری افراد
بازنشسته در فدراسیونهای ورزشی از سال 1388 آغاز شده و مکرراً تأکید و
پیگیری شده است.
2) گفته شده است؛ «سازمان بازرسی کل کشور قبل از
ثبت نام نامزدهای ریاست فدراسیون فوتبال هشداری مبنی بر ثبت نام نکردن
نامزدهای بازنشسته در فدراسیون مذکور را نداده بود» و همچنین از یکی از
مربیان سرشناس کشور در این رابطه نقل قول شده است «مگر کفاشیان یک هفته است
که بازنشسته شده است».
شایان ذکر است سازمان بازرسی کل کشور با
توجه به اتمام دوره چهارساله تصدی آقای کفاشیان در دیماه سال جاری طی سه
فقره نامه به شمارههای 184223 مورخ 13/10/1390، 216433 مورخ 1/12/1390 و
225438 مورخ 13/12/1390 ضمن هشدار چندباره به وزارت ورزش و جوانان بر موضوع
ممنوعیت بهکارگیری بازنشستهها در فدراسیون مذکور مجدداً تأکید نموده است
که حسب اعلام وزارت ورزش و جوانان مراتب به آقای کفاشیان ابلاغ شده است.
ملاحظه
میشود، در سال جاری و پیش از برگزاری مجمع و ثبت نام نامزدهای ریاست
فدراسیون فوتبال طی مکاتبات متعدد با وزارت ورزش و جوانان، بر جلوگیری از
حضور نیروهای بازنشسته در برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال تأکید شده است.
3)
گفته شده است؛ « 10 رئیس فدراسیون دیگر نیز بازنشسته هستند، اما بدون
کوچکترین تذکر یا نامهنگاری در سمتهای خود مشغول به کار هستند و ظاهراً
قانون بازنشسته بودن تنها برای فدراسیون فوتبال مشکل ساز است و رؤسای دیگر
مشکلی در این زمینه ندارند».
این سازمان منع حضور اشخاص بازنشسته را
در سایر فدراسیونهای ورزشی نیز پیگیری نموده است. به عنوان نمونه در
تاریخ 26/9/1390، طی نامهای رسمی با شماره 171295 خطاب به وزیر محترم ورزش
و جوانان، ممنوعیت نامزدی و بهکارگیری افراد بازنشسته جهت تصدی ریاست و
عضو هیئت رئیسه فدراسیون ورزشهای سهگانه را تذکر داده است.
لازم
به توضیح است که در سال 1390، تنها مجمع عمومی دو فدراسیون والیبال و دو و
میدانی جهت انتخاب رییس و اعضای هیأت رئیسه برگزار شده است که هیچ کدام از
رؤسای آنها بازنشسته نمیباشند و در دیگر فدراسیونها با توجه به عدم
برگزاری مجمع، حکم سرپرستی برای رؤسای آنها صادر شده است و از 53 فدراسیون
ورزشی کشور فقط چند فدراسیون ورزشی مسئولان آن بازنشسته هستند که با تشکیل
مجمع آنها نسبت به جانشینی افراد واجد شرایط قانونی اقدام خواهند کرد.
با
توجه به مراتب فوق آشکار است که هشدارها و تذکرات سازمان بازرسی کل کشور
مبنی بر ممنوعیت بهکارگیری بازنشستهها، تنها به انتخابات فدراسیون فوتبال
اختصاص نداشته و در خصوص انتخابات سایر فدراسیونهای ورزشی نیز به وظیفه
نظارتی خود عمل کرده و میکند.
4) گفته شده است؛ « کوتاه نیامدن سازمان بازرسی در این ماجرا، مشکلات بزرگی برای فوتبال ایران به وجود میآورد».
القای
چنین امری دادن آدرس غلط به افکار عمومی است. آغاز مشکل برای فوتبال
ایران، مقاومت مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان در مقابل
اجرای صحیح قانون است. شایسته بود پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون
فوتبال، آقای کفاشیان یا وزارت ورزش و جوانان از هیأت محترم دولت مجوز لازم
را اخذ میکردند تا زمینه قانونی برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال
فراهم شود.
سازمان بازرسی کل کشور ناظر اصلی اجرای صحیح قوانین جاری کشور است و به این وظیفه ذاتی و اصلی خود عمل میکند.
5)
گفته شده است؛«طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ، این
فدراسیون یک نهاد غیردولتی محسوب میشود، که دارای شخصیت حقوقی مستقل است».
به
استناد تصریح بند (11) الحاقی به ماده واحده قانون فهرست نهادها و مؤسسات
عمومی غیردولتی، فدراسیونهای ورزشی، مؤسسه عمومی غیردولتی هستند و
فدراسیون فوتبال از این قانون استثناء نشده است. همچنین مستنداً به ماده 5
قانون مدیریت خدمات کشوری که مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی را دستگاه
اجرایی نامیده است ، در نتیجه فدراسیونهای ورزشی از جمله فوتبال مشمول بند
( ب ) ماده 65 قانون برنامه پنجم توسعه و ماده (41) قانون تنظیم بخشی از
مقررات مالی دولت هستند و بر این اساس نامزدی در انتخابات و بهکارگیری
بازنشستگان برای تصدی ریاست و یا عضویت در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال
غیرقانونی است.
با این وصف ضمن تأکید بر غیردولتی بودن فدراسیون
فوتبال، تصریح میشود فدراسیون فوتبال مؤسسه خصوصی نبوده، بلکه یک مؤسسه
عمومی غیردولتی است.
6)گفته شده است؛ «کنارهگیری کفاشیان باعث
تعلیق فوتبال ایران از سوی فیفا میشود و با استعفای رئیس فدراسیون فوتبال
یک بار دیگر فوتبال ایران با محرومیت و تعلیق روبه رو میشود».
رعایت
قوانین داخلی کشور تا جایی که مغایر ضوابط فیفا نباشد برای این مرجع معتبر
است و این موضوع در اظهار نظرهای فیفا به کرّات مشاهده شده است و این
بهانهها نباید موجب نقض عمومی قوانین داخلی شود.
در پایان از همه دلسوزان استدعا میشود که حرمت به قانون را ترویج و ترغیب فرمایند که موفقیت همه در گرو قانونمداری است.