کد خبر: ۴۵۲۴۳
زمان انتشار: ۱۹:۰۳     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
اعضای خانواده هفت مهندس ایرانی نیروگاه «جندر» سوریه که از 2۹ آذرماه سال‌جاری در سوریه ربوده شده‌اند با حضور در شرکت «مپنا» خواستار پیگیری رئیس جمهور و وزارت‌خارجه برای روشن شدن وضعیت آنان و آزادی هر چه سریعتر‌شان شدند.

فارس،صبح امروز اعضای خانواده 7مهندس برق نیروگاه «جندر» سوریه پس از اینکه با گذشت حدود 90 روز از ربوده شدن این افراد اطلاع درستی از وضعیت آنان به دست نیاوردند،با حضور در شرکت «مپنا» و درخواست کمک از رئیس جمهور خواستار اقدام جدی برای این هفت مهندس کردند.

مهدی سهرابی مدیرعامل شرکت زاگرس که مراحل نصب، تست و راه‌اندازی نیروگاه جندر سوریه را در دستور کار خود دارد در جمع خبرنگاران گفت: برادر بنده نیز جزء این مهندسان ربوده شده است و طبق جلسه‌ای که صبح امروز (دوشنبه) با سجادی مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه داشتیم نگرانی و اضطراب اعضای خانواده این هفت مهندس برق ربوده شده را به اطلاع این مسوول وزارت خارجه رساندیم.

وی با بیان اینکه شرکت زاگرس از بهمن ماه سال گذشته نصب پست 400 کیلوولت نیروگاه «جندر» سوریه را آغاز کرده است و 200 نفر از افراد شهر «حمص» سوریه نیز در کارگاه نیروگاه مشغول به کار هستند، افزود: در جلسه‌ای که با مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه داشتیم تاکید کردیم که مهندس و تکنسین بودن این هفت نفر برای مخالفان دولت سوریه محرز شده است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه همواره اعلام می‌کند از کانال رسمی و غیر رسمی برای گرفتن اطلاعات از وضعیت مهندسان ایرانی و آزادی‌شان اقدام کرده است،اما ما انتظار بیشتری از وزارت خارجه داریم.

سهرابی تاکید کرد: وقتی رابطه سیاسی مناسبی میان ایران و سوریه حاکم است،چرا باید این مهندسان که کاری جز ارائه خدمات به مردم سوریه ندارند و این موضوع نیز برای مخالفان دولت سوریه محرز شده تاکنون در بند افراد مخالف باشند.

 

*دولت سوریه هر چه سریعتر اقدامی عاجل انجام دهد 

وی افزود: دولت سوریه باید هر چه سریعتر فکری عاجل برای آزادی این مهندسان برق انجام دهد تا خانواده این افراد که به شدت دچار مشکلات روحی شده‌اند از نگرانی در بیایند.

*عدم موضع‌گیری رئیس جمهور حتی برای یک بار

سهرابی تاکید کرد: تعجب اعضای خانواده مهندسان برق ربوده شده در سوریه این است که رئیس جمهور که بالاترین مقام اجرایی کشور است،حتی یک بار در این خصوص اظهار نظر نکرده است.

وی افزود: نامه‌ای به دفتر مقام معظم رهبری نیز برای اقدام عاجل وزارت خارجه برای آزادی این 7 مهندس برق ارسال شده است اما وزارت خارجه نیز اعلام می‌کند که هر نامه‌ای که نوشته شود باز هم به وزارت خارجه ارجاع خواهد شد.

*وزارت خارجه: کلاف سر درگم وضعیت مهندسان برق ربوده شده در سوریه

سهرابی در پاسخ به این سؤال که نتیجه جلسه امروز اعضای خانواده مهندسان ربوده شده با مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه به کجا رسید، گفت: مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه در این نشست گفت که وضعیت مهندسان برق نیروگاه «جندر» سوریه به نوعی به یک کلاف سردرگم تبدیل شده است.

حسنی پدر یکی از مهندسان ربوده شده گفت: حدود 3 ماه است که این مهندسان برق ربوده شده‌اند اما هنوز یک خبر صحیح به خانواده‌ها داده نشده است که این افراد آیا زنده‌اند یا اینکه کشته شده‌اند.

وی افزود: اگر یک خبر صحیح به ما بدهند خانواده‌ها نیز تکلیف خود را می‌فهمند اما اینکه می‌دانند غذای آنها از کجا تأمین و چه می‌خورند اما خبری از وضعیت و محل اختفای آنها به ما نمی‌دهند ما رنج بیشتری می‌بریم.

مادر مهندس حسنی ادامه داد:علت سفر فرزندم به سوریه برای کسب درآمد بیشتر برای جراحی پای دخترش بوده اما در حال حاضر به دلیل مشخص نبودن وضعیت وی، پزشکان می گویند تا امضای پدرش نباشد ما نمی توانیم برای جراحی پای دخترش اقدامی انجام دهیم.

*مسئولان کشور خود را جای خانواده مهندسان ربوده شده بگذارند 

خانم قنبری خواهر یکی از مهندسان ربوده شده نیز گفت: مادر مجید قنبری پس از اینکه متوجه شد فرزندش در سوریه ربوده شده است سکته کرده و هنوز به وضعیت عادی خود بازنگشته است.

وی ادامه داد: مسئولان کشور خود را جای خانواده مهندسان ربوده شده بگذارند اگر یکی از کودکان این مسئولان تنها چند دقیقه از مدرسه دیرتر به خانه بازگردد چه حالی می‌شوند.

وی تأکید کرد: گله ما این است که چرا باید در رسانه‌ها اعلام شود که این هفت مهندس ایرانی آزاد شدند اما به یک باره مشخص شود که خبر صحت نداشته است همین در بلاتکلیفی ماندن اضطراب بیشتری به اعضای خانواده وارد می‌کند.

 

یدالله حسنی پدر یکی از مهندسان برق ربوده شده گفت: در طول این سه ماه یک بار آرزو به دل ماندیم که رئیس جمهور در خصوص این مهندسان ربوده شده یک بار اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: از رئیس جمهور و وزارت خارجه توقع داریم راجع به این مهندسان برق پی‌گیری بیشتری انجام دهند.

وی تأکید کرد: خدا را شکر که برای این افرادی که مهندسان برق را ربوده‌اند محرز شده است که این افراد به هیچ نهاد و ارگانی وابسته نیستند و تکنسین و کارمندان نیروگاه «جندر» سوریه هستند.

وی افزود: انتقاد ما این است که اگر این مهندسان برق به صورت قاچاقی وارد سوریه می‌شدند می‌‌توانستیم بگوییم که حق با وزارت‌خارجه است اما تمامی این مهندسان برق با مجوز به سوریه رفته‌اند و دارای پاسپورت هستد.

پدر کیومرث بویری که همراه با عبدالخالق صحنه چند روز بعد از ربوده شدن 5 مهندس برق به دست افراد نامعلومی ربوده شده‌اند گفت: هنوز هیچ خبری از فرزند خود ندارم اما درخواستی که دارم این است که چند کشور بی طرف برای بررسی وضعیت مهندسان برق ایرانی وارد سوریه شوند.

وی افزود: درخواست ما از بشار اسد این است که هر چه سریعتر وضعیت مهندسان ربوده شده ایرانی را بررسی کند و آنها را به آغوش خانواده بازگرداند.

 

*اسامی مهندسان ربوده شده

بر اساس این گزارش،صبح روز سه‌شنبه 29 آذر ماه سال جاری 5 نفر از پرسنل ایرانی شاغل در پروژه نیروگاه جندر در سوریه به نام‌های سجاد امیریان مهندس برق و سرپرست گروه تست تجهیزات برقی، احمد سهرابی کرت‌آباد تکنسین برق و سرپرست کارگاه، حسن حسنی نصاب تجهیزات برقی ، مجید قنبری متصدی تست تجهیزات برقی و کیومرث قبادی نصاب تجهیزات برقی در مسیر محل اقامت استیجاری خود به سمت نیروگاه در دست احداث جندر واقع در استان حمص سوریه از سوی افراد ناشناس ربوده و به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.

این گزارش می افزاید: روز بعد دو تن از پرسنل نیروگاه فوق آقایان پژمان بویری سرپرست کارگاه احداث پست نیروگاه از شرکت پارسیان پست و عبدالخالق صحنه کارشناس HSE از پرسنل شرکت احداث و توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مپنا (توسعه 2) که به اتفاق برای کسب آگاهی از سرنوشت 5 نفر از کارکنان شاغل در نیروگاه مراجعه کرده بودند مجددا ارتباط شرکت با آنها قطع شده و از سرنوشتشان اطلاعی در دست نیست.

این گزارش می افزاید:3 عرب زبان غیر ایرانی نیز که در نیروگاه فعالیت می کردند همراه 7 نفر از کارکنان ایرانی ناپدید شدند. اقداماتی هم تاکنون از سوی مسئولان داخلی و همچنین سوری برای روشن شدن سرنوشت مهندسان ایرانی شاغل در نیروگاه جندر سوریه انجام شده است و مسئولان ایرانی از طریق سازمان برق سوریه به عنوان کارفرمای پروژه به دنبال روشن شدن سرنوشت این افراد هستند.

در حال حاضر 60 پرسنل و مهندس ایرانی در این پروژه نیروگاهی مشغول به فعالیت هستند.

قرارداد احداث نیروگاه 484 مگاواتی جندر که در حومه شهر حمص واقع است در سال 2009 میلادی میان مدیرعامل وقت مپنا و وزیر وقت برق سوریه در دمشق امضا شد که تاکنون دو واحد آن راه اندازی و واحد سوم آن در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها