کد خبر: ۴۵۱۸۶
زمان انتشار: ۱۳:۵۳     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
یک وکیل مدافع آمریکایی ابراز داشت، برای کسانی که در زمینه قوانین جنگ خبره‌اند بسیار آزاردهنده است که نقض آشکار این قوانین را مشاهده کنند.

فارس، رادیو صدای روسیه  چندی پیش مصاحبه‌ای را با یک وکیل مدافع متخصص در زمینه حقوق بشر به نام "کارن پارکر" منتشر کرد که به نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده در عرصه نبردهای مسلحانه اختصاص دارد.

خانم پارکر در این مصاحبه تصریح کرد: برای کسانی که در زمینه قوانین جنگ خبره‌اند بسیار آزاردهنده است که نقض آشکار این قوانین را مشاهده کنند. اکثر متخصصین این حوزه ناراحت‌اند. آمریکایی‌ها فکر می‌کنند که تعهدی به کنوانسیون ژنو یا سایر قواعد جنگ ندارند و این کاملا اشتباه است.

وی افزود: در هر درگیری مسلحانه طرفین باید به کنوانسیون ژنو احترام بگذارند چرا که به هر حال اقدام جنگی محسوب می‌شود. حتی نیروهای مزدور نیز مشمول این قانون هستند و باید آن را رعایت کنند. به این ترتیب، هرکس که در عراق یا افغانستان درگیر نبرد مسلحانه است، باید متعهد به قوانین جنگی باشد. 

این وکیل مدافع آمریکایی ادامه داد: در یک جنگ، شما تنها می‌توانید اهداف مشخص نظامی را با سلاح‌های مشخص هدف قرار دهید. اگر فردی دیگر در درگیری مشارکت نکند، شلیک به سمت وی نیز دیگر مجاز نخواهد بود. 

پارکر تصریح کرد که شلیک به سمت افرادی که در درگیری‌ها مشارکت ندارند توسط نیروهای آمریکایی و بالگردهای این کشور امری غیرقانونی است و اگر کسی متهم به تروریسم است تنها می‌توان وی را دستگیر کرد اما نباید به سمت وی تیراندازی کرد.

وی اعلام جنگ به گروه‌هایی نظیر القاعده را که یونیفرم به تن ندارند از نظر قوانین بین‌المللی ناردست دانست و افزود که برخورد با این گروه‌ها تنها می‌تواند به صورت پلیسی صورت پذیرد. جنگ موسوم به جنگ علیه تروریسم تنها یک جنگ لفظی است که با کنوانسیون ژنو همخوانی ندارد.

کسانی که به تروریسم متهم شده‌اند باید محاکمه شوند و پیش از محاکمه نیز تفهیم اتهام در خصوص آنان صورت پذیرد. روند موجود به هیچ وجه جنبه قانونی ندارد. نیروهای آمریکایی به خاطر این نقض حقوق جنگی مسوول هستند. تنها شلیک به کسانی مجاز است که در حال شلیک به سوی سربازان هستند. شلیک به مردم بی‌سلاح از پشت بر طبق قوانین ژنو جرم محسوب می‌شود.

خانم پارکر در پاسخ به سوال دیگری در خصوص وضعیت زندان گوانتانامو، یکی از مشکلات این زندان را وجود دو نوع زندانی متفاوت در آن دانست. گروهی اسیر جنگی محسوب می‌شوند که از گروه‌های مسلح به اسارت درآمده‌اند و گروه دیگر مثلا به اتهام اینکه یک نارنجک به سوی نیروهای آمریکایی پرتاب کرده‌اند دستگیر شده‌اند. این گروه‌ها باید به عنوان اسیر جنگی و با شرایط خاص نگهداری شوند که زندان گوانتانامو فاقد آن شرایط است. 

این وکیل مدافع تصریح کرد که گوانتانامو نمونه‌ای است که نشان می‌دهد دولت ایالات متحده تا چه حد در نقض حقوق بشر می‌تواند پیش برود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها