کد خبر: ۴۵۱۳۳
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
رئيس مركز بين المللي طب مسافرتي ايران گفت: مسافران نوروزي غذاها را براي مصرف يك وعده بپزند چون سرد كردن غذاهايي مانند برنج پخته و گرم كردن آن‌ها ممكن است باعث ابتلاي فرد به بيماري‌هاي ويروسي و اسهال و استفراغ شود.
دكتر مرتضي ايزدي در گفت و گو با ايسنا افزود: وقت كم مسافران نوروزي باعث به اوج رسيدن ابتلا به برخي بيماريهاي عفوني در اين روزها مي‌شود چراكه آنان به علت وقت كم به سمت صرف غذا در رستوران‌ها سوق پيدا مي‌كنند اين در حاليست كه مسافران تا حد امكان بايد از غذاهاي خانگي و ساده استفاده كنند چرا كه يك ساندويچ پنير به مراتب بهتر و سالمتر از يك همبرگر است.

وي توصيه كرد: اگر مسافران قصد استفاده از غذاهاي رستوران‌ها را دارند غذاهاي تكي انتخاب كنند و غذاهايي مانند كباب كه مخلوط چند ماده است را مصرف نكنند چرا كه ممكن است غذاهاي مخلوط، حاوي انواع بيماري‌هاي عفوني و باكتري‌ها باشند.

اين متخصص بيماري‌هاي عفوني با اشاره به مصرف سبزيجات در نوروز اظهار كرد: به شرطي مصرف ميوه‌ها و سبزيها طي سفر توصيه مي‌شود كه مسافران خود اين مواد را بشويند و مصرف كنند بنابراين بهتر است آنان حتي در بهترين رستوران‌ها از مصرف سبزي‌ها و سالاد خودداري كنند چون به خاطر تردد مشتريان زياد به اين رستوران‌ها، آنان نمي‌توانند ميوه‌ها و سبزيها را به خوبي بشويند.

ايزدي با بيان اينكه افراد در صورت مسافرت به مناطق گرم از يخ جامد استفاده نكنند،گفت: يخ جامد مانند آب مي‌تواند آلوده باشد بنابراين به مسافران توصيه مي‌شود كه از آب سرد كن‌هاي برقي استفاده كنند يا در صورت استفاده از يخ، مخزن آب و يخ جدا باشد چون در غيراينصورت ممكن است افراد به ويژه كودكان دچار عفونت‌هاي روده‌اي شوند.

وي با اشاره به تفريحات مسافران نوروزي اظهار كرد: لازم است مسافران تفريحاتي متناسب با سن خود انتخاب كنند بنابراين افراد بالاي ۵۰ سال نبايد از وسايلي كه فرد را بسيار هيجان‌زده مي‌كند،استفاده كنند.

رئيس مركز بين المللي طب مسافرتي ايران درباره مصرف دارو در ايام نوروز گفت: بيماراني كه دارو مصرف مي‌كنند پيش از سفر با پزشك خود مشورت كنند و خلاصه‌اي از بيماري خود را در حد چند خط به همراه داشته باشند علاوه برآن دست كم يك برابر و نيم داروي مصرفي خود را همراه خود به سفر ببرند. به عنوان مثال اگر يك ديابتي روزانه ۱۰ حب قرص مصرف مي‌كند، براي سفر يك هفته‌اي به جاي ۷۰ حب قرص بايد ۱۱۰ حب قرص به همراه داشته باشد و آن‌ها را در دو جاي مختلف نگهداري كند تا در صورت گم شدن مقداري از قرص‌ها بتواند از قرص‌هاي باقيمانده استفاده كند.

وي در ادامه درباره مسافرت زنان باردار و افراد مسن گفت: زنان باردار و افراد مسن نبايد به مدت طولاني با اتوبوس سفر كنند. بهترين زمان مسافرت هنگام بارداري پيش از سه ماهه سوم است و اين افراد نبايد در سه ماهه سوم بارداري سفر كنند و اگر مجبور به مسافرت به مدت طولاني شدند لازم است با يك مركز مجهز در مقصد هماهنگي كنند تا در صورت ضرورت بتوانند در آن مركز وضع حمل كنند از سوي ديگر افراد مسن نبايد بيش از ۵-۶ ساعت در مسير باشند و در صورت ضرورت بايد هر دو ساعت يك بار ۷ تا ۱۰ دقيقه قدم بزند.

ايزدي در پايان خاطرنشان كرد:‌اگر فرد به محلي سفر مي‌كند كه بستگان او در آن محل زندگي مي‌كنند، او سفر ايمني در پيش خواهد داشت چرا كه تمام شرايط لازم در محل اسكان مسافروجود دارد اما اگر او به محلي جديد سفر كند، در مقصد وضعيت جديدي را تجربه مي‌كند در اين شرايط بايد به وضعيت آب و هوايي و خوراك خود توجه كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها