کد خبر: ۴۴۷۶۵
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۲۱ اسفند ۱۳۹۰
معاون مسافری راه‌آهن با اشاره به نظارت بر نحوه پیش‌فروش بلیت قطار و تعطیلی پنج آژانس متخلف در ایام پیش‌فروش، گفت: در ایام نوروز 45 درصد سفر‌‌های ریلی در مسیر تهران-مشهد است.

منصور عرب ‌یارمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا»، درخصوص نظارت‌های نوروزی بر ناوگان ریلی و برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات قبل از ایام نوروز، اظهار داشت: علاوه بر ظرفیت قبلی برای ایام نوروز، حدود 60 دستگاه انواع واگن دو طبقه و لوکس جدید معادل 6 رام قطار نیز برای این ایام به ناوگان ریلی کشور افزوده شد.

وی با اشاره به اینکه فروش بلیت‌های این قطار‌های افزوده شده در هفته جاری انجام می‌شود، اضافه کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای آماده کردن قطارها در پیک نوروزی که از 24 اسفندماه آغاز می‌شود و تا 15 فروردین ماه 91 ادامه دارد، برنامه‌های خاصی را مدنظر قرار داده است.

عرب ‌یارمحمدی با اشاره به اینکه قطارها و سالن‌های مسافری مورد بازدید دقیق قرار می‌گیرند، اضافه کرد: در این ایام واگن‌های دو طبقه‌ای که به تازگی وارد کشور شده است، مورد آزمایش قرار گرفت تا برای ایام نوروز و پیک نوروزی وارد سیر شوند.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: واگن‌های دو طبقه کلاً‌ اتوبوسی است.

 

* تشکیل ستاد نوروزی راه‌آهن از 14 آبان‌ماه

 

عرب ‌یارمحمدی با اشاره به تشکیل ستاد نوروزی مرکزی در تهران و اداره کل مناطق، خاطرنشان کرد: این ستاد نوروزی از تاریخ 14 آبان‌ماه سال جاری آغاز به کار کرد و در مرکز مستقر شد.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ستاد مذکور بر کل مناطق راه‌آهن نظارت دارد و ادارات کل مناطق نیز بر مجموعه زیردست خود نظارت دارند؛ یعنی براساس تکلیفی که ستاد مرکز تعیین و به استان‌ها و مناطق ابلاغ کرده است، آنها نیز بر سیستم ناوگان و خطوط خود نظارت دارند.

عرب ‌یارمحمدی با اشاره به تشکیل بیش از 30 جلسه این ستاد برای ارائه خدمات مطلوب در ایام نوروز، خاطرنشان کرد: تمامی موارد به طور دقیق پیگیری شده است تا کمترین مشکل طی این ایام داشته باشیم؛ راه‌آهن تلاش می‌کند موانع پیش‌روی مسافر در دریافت بهترین خدمات، صفر شود.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: طرح نوروزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همزمان با آغاز سفر‌ها از 25 اسفند‌ماه امسال آغاز می‌شود و تا 15 فروردین‌ماه 1391 ادامه دارد.

 

* ایمنی سیر و ارائه خدمات مطلوب از اصلی‌ترین برنامه‌های راه‌آهن

 

وی به آماده‌سازی قطارها و سالن‌های مسافری برای ایام نوروز اشاره کرد و گفت: سالن‌های قطارها از نظر ایمنی، تهویه و کیفیت مورد بررسی قرار گرفته است.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ایمنی سیر از مهم‌ترین دغدغه‌های راه‌آهن است، خاطرنشان کرد: پس از این موضوع، ارائه خدمات مطلوب از سوی شرکت‌های حمل و نقلی مورد توجه است.

عرب ‌یارمحمدی ادامه داد: در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی دست به دست یکدیگر دادند تا بهترین خدمات در نوروز به مسافران ارائه شود.

 

* نظارت بر عملکرد ایستگاه‌ها در ایام نوروز/توجه خاص به ایستگا‌های تهران و مشهد

 

عرب ‌یارمحمدی با اشاره به اینکه در ایام نوروز بر ایستگاه‌های راه‌آهن و خدمات آنها نظارت صورت می‌گیرد، اضافه کرد: ستاد خدمات نوروزی 24 ساعته فعال است، یعنی بازرس‌‌هایی وجود دارند که به صورت محسوس و غیرمحسوس 24 ساعته در قطارها مستقر هستند.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه در بحث سالن‌های ایستگاه‌های راه‌آهن نیز نهایت بازرسی‌ها به عمل می‌آید، اظهار داشت: در ایستگاه راه‌آهن تهران، طبقه بالای همکف نیز آماده‌سازی شده است و با نصب دو آسانسور مسافران می‌توانند از این طبقه نیز استفاده کنند و قطعاً نیز قبل از شروع طرح نوروزی این سالن مسافری راه‌اندازی خواهد شد.

عرب ‌یارمحمدی با بیان اینکه در ایستگاه راه‌آهن برنامه‌های خاصی انجام شده است، گفت: سکوهای جدید و خطوط جدید برای قبول اعزام قطارها در این ایستگاه‌ها ساخته شد.

وی با اشاره به اینکه مسیر ریلی تهران - مشهد پرترددترین خط‌‌آهن کشور است، اضافه کرد: سالن ترانزیت ایستگاه راه‌آهن مشهد نیز آماده شده است که برای نوروز امسال مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه در طول مسیر نیز ایستگاه‌های راه‌آهن مورد بازرسی قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی و سکوهای سوار و پیاده شدن مسافر و زیرگذرها مورد بررسی قرار گرفته است؛ البته به دلیل حساسیت دو ایستگاه مشهد و تهران، این ایستگاه‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

عرب ‌یارمحمدی یادآور شد: بخش خصوصی و دولتی دست به دست یکدیگر داده‌اند تا بهترین خدمات به مسافران نوروزی در تمامی محورها به خصوص محورهای پرتردد نظیر تهران ـ مشهد ارائه شود.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در کل مسیر ایستگاه‌های بین دو ایستگاه راه‌آهن تهران و مشهد به دلیل اهمیت پروژه مورد بازدید قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: 45 درصد سفرهای ریلی در پیک نوروزی در محور تهران ـ مشهد و بالعکس است.

 

* پیش‌بینی جابه‌جایی 2 میلیون مسافر در ایام نوروز

 

عرب ‌یارمحمدی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم در سال جاری حدود 2 میلیون نفر مسافر توسط سیستم حمل و نقل جاده‌ای جابه‌جا شود اما برنامه‌ریزی ما فعلاً برای تعداد 1 میلیون و 700 هزار مسافر است.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: برای پیک نوروزی با ورود سالن‌های جدید به ناوگان ریلی کشور، قطعاً می‌تواتنیم تا 2 میلیون مسافر را جابه‌جا کنیم.

 

* پنج آژانس متخلف در تهران تعطیل شد

 

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نظارت کافی بر آژانس‌های فروش بلیت، خاطرنشان کرد: در همین ایام پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی قطار، 5 آژانس فروش بلیت در تهران به دلیل تخلف تعطیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: این دفاتر به علت تخلف در پیش‌فروش تعطیل شدند ضمن آنکه با نصب اعلامیه‌ای بر سر در این آژانس‌ها اعلام شده است که این دفاتر متخلف بوده‌اند.

عرب ‌یارمحمدی خاطرنشان کرد: قطعاً در تمامی مناطق راه‌آهن و شهرهای دیگر اگر گزارشی در مورد تخلف در فروش بلیت قطار و پیش‌فروش‌ها به ما ارائه شود، پیگیری خواهیم کرد.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مهمترین دغدغه راه‌آهن در بحث پیش‌فروش بلیت قطار نوروزی این بود که ظرفیت ایجاد شده به دست مردم برسد و در این راستا تلاش بسزایی کرده‌ایم.

 

* توزیع 100 هزار فرم نظر سنجی بین مسافران قطار در نوروز

 

عرب ‌یارمحمدی با اشاره به اینکه در هریک از قطارها یک ناظم وجود دارد اظهار داشت: قطعاً مدیران مناطق نیز بر سیر حرکت قطارها به صورت محسوس و غیرمحسوس نظارت دارند.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: از مسافران انتظار داریم که در صورت مواجه شدن با هر مشکل و یا تمایل برای ارائه پیشنهاد، گزارشات خود را به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارائه دهند.

عرب ‌یارمحمدی با بیان اینکه در سال جاری نیز فرم نظرسنجی بین مسافران قطار توزیع می‌شود، خاطرنشان کرد:‌ این فرم‌ها به صورت رندمی بین مسافران قطار توزیع می‌شود و کیفیت شرکت‌ها ارزیابی می‌شود.

وی یادآور شد: هر شرکتی که خدمات نامطلوب ارائه دهد و یا از آنها شکایتی صورت گیرد پس از بررسی، آن شرکت متوقف خواهد شد.

معاون مسافری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در سال جاری نیز 100 هزار فرم نظرسنجی بین مسافران توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: مسافران در صورت مواجه شدن با هرگونه مشکل و یا برای ارائه پیشنهادات و گزارشات خود می‌توانند با شماره تلفن 1539 (تلفن گویا) و پیامک 3000300 با راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها