وی افزود: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که شاهد انقلاب نبوده باشد. اما آیا انقلاب ما نیز از سنخ سایر انقلابهای جهان بوده است؟ شاید برخی مردم و بعضی از مسؤولان تصورشان این باشد که تفاوتی میان انقلابها وجود ندارد و همانطور که در سایر کشورها به دلایلی انقلاب میشود، در کشور ایران نیز به دلیل استعمار کشورهای بیگانه از یک سو و نبود آزادیهای اجتماعی از سوی دیگر، انقلاب سال 57 رخ داده است.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه با تاکید بر قید اسلامی بودن انقلاب مردم ایران اظهار داشت: عمده دلیل انقلابهای جهان بر روی دو محور استقلال و آزادی شکل میگیرد و تفاوت انقلاب ما با این انقلابها در همین مسئله است که ما علاوه بر این موارد، خواستار انقلاب اسلامی بوده ایم.
وی افزود: پیش از ورود امام خمینی (ره) به کشور، برخی از علما به پاریس میرفتند و خدمت ایشان میرسیدند. وقتی در مورد شیوه حکومت بحث میشد، آنها پیشنهاد میدادند که شورایی تشکیل بشود تا جلوی ستمهای حکومت گرفته شود و از حق مردم دفاع گردد اما امام به آنها میفرمود به ایران بروید و جمهوری اسلامی را تبلیغ کنید.
آیت الله مصباح یزدی گفت: پیش از رفراندوم نیز عده ای پیشنهاد میدادند که جمهوریت را اصل قرار دهیم، عده ای نیز طرفدار جمهوری دموکراتیک بودند، اما امام خمینی (ره) در مقابل آنها ایستادند و فرمودند «انقلاب اسلامی، نه یک کلمه کم، نه یک کلمه زیاد».
وی اضافه کرد: پس دریافتیم که قید اسلامی، ممیز بین انقلاب ما با سایر انقلابها است. حالا که کشور به جمهوری اسلامی تبدیل شد، همه باید بدانند منظور از اسلامی بودن کشور یعنی چه، بنابراین عده ای باید در مقام پاسخگویی برآیند و اسلام را به جامعه معرفی کنند. وقتی پای معرفی اسلام به میان میآید، آن گاه متوجه میشویم رابطه بین حوزه علمیه و انقلاب اسلامی چیست.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: حوزه علمیه باید اسلام را در سطوح و ابعاد مختلف بشناسد و به جامعه معرفی نماید. حقیقت این است که بعد از گذشت چهل سال، هنوز عده ای از مردم و مسئولین ما آگاه به ابعاد اسلام نیستند. برخی هم نظرشان این است که جمهوری اسلامی دو بخش است، جمهوری برای اهل سیاست و اسلامی برای حوزویها.
وی ادامه داد: ادعا هم این است که وظیفه اهل سیاست، اداره امور جامعه است نه توجه به معنویت و آخرت مردم و چنین اموری در حیطه وظایف حوزه علمیه قرار دارد. بهترین برداشتی که از این سخن میتوان داشت، این است که بگوییم گوینده چنین کلامی دچار اشتباه در تشخیص شده است.
آیت الله مصباح یزدی با تاکید بر اینکه اسلام انگیزه اصلی مردم برای قیام علیه طاغوت بود گفت: انگیزه ای که باعث شد تا مردم ما آنگونه در مقابل ظلم نظام ستمشاهی ایستادگی کنند و در این راه از جان خود نیز بگذرند، فداکاری در راه اسلام بود. بنابراین نیروی فعال و موثری که این انقلاب را به وجود آورد، اسلام بود و حافظ اسلام نیز حوزه علمیه است.
وی افزود: اسلام ابعادی دارد که همه این ابعاد باید در مرحله شناخت توسط حوزه علمیه تبیین شوند و سپس تحت نظارت حوزه علمیه نیز قرار داشته باشند. همه ابعاد نظام اسلامی اعم از اقتصاد، فرهنگ، سیاست و... باید اسلامی باشد.
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: سوالی که امروز از سوی برخی دلسوزان وجود دارد این است که آیا ضمانتی وجود دارد که نسلهای آینده نیز همین نگاه را داشته باشند؟ زیرا بسیاری از پدیدههای اجتماعی ظرف یک یا دو نسل به طور کامل دچار تغییر و تحول میشوند و در نسلهای بعدی به طور کامل به فراموشی سپرده خواهند شد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: هر چه میگذرد، نگاه ما باید صعودی باشد نه نزولی. اگر از صدر تا ذیل همه اعتقادات ما امروز تحت شبهات دشمنان قرار گرفته است به دلیل فهم دشمن از نقاط قوت ماست. نخستین مسئول در برابر بایستههای اسلامی که باید در جامعه جاری و ساری باشد، حوزه علمیه است. خط مقدم مبارزه با دشمنان اعتقادات مردم، روحانیت است. تامین این نیازمندی در درجه اول از اهمیت بالایی برخوردار است که اگر چنین نباشد، خدایی ناکرده اسلام از جامعه رخت برخواهد بست.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به جایگاه حوزه علمیه در مبارزه با دشمن بیان کرد: کسانی که میخواهند در خط مقدم مبارزه فعال باشند، هیچ جایی نمی توانند تربیت شوند مگر حوزه علمیه. حال سوال این است که چطور میتوان حوزه تراز انقلاب اسلامی داشت؟ متاسفانه به جایی رسیده ایم که هیچ نهاد اقتصادی وجود ندارد که از ربا مصون مانده باشد. این اتفاق به دلیل همان نگاهی است که حوزه علمیه تنها باید به مسائل معنوی و آخرتی مردم برسد.
وی با برشماری ارکان مهمی که حوزه را در تراز انقلاب اسلامی نگاه میدارد، افزود: سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. نخستین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آنها را فراگرفت. امروز سوالات در جامعه فراوان است اما پاسخها به اندازه کافی نیست. همه ما نیز میدانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد.
استاد حوزه علمیه قم افزود: دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمیکند بلکه باید آنچه را آموخته ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصریت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیلههای دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خونهایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است.
آیت الله مصباح یزدی در پایان، با آروزی موفقیت برای همه طلاب جوان گفت: بدون اصلاح جامعه نمی شود با هیچ برنامه ای نسلهای بعدی را مسلمان نگاه داشت و اگر انحرافی در نسلهای بعدی رخ دهد، حوزه علمیه مسئول است. نخستین وظیفه ما نیز این است که در مقابل انحرافات سکوت نکنیم.