کد خبر: ۴۴۲۶۰
زمان انتشار: ۱۴:۰۷     ۱۸ اسفند ۱۳۹۰

منتخب مردم تهران گفت: من موقعی که ثبت نام کردم علاقه مند بودم که مستقل شرکت کنم، خیلی دنبال در لیست قرار گرفتن نبودم و روزی هم که برای ثبت نام رفتم اعلام کردم که بنده مستقل هستم.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، سید مسعود میرکاظمی چهارشنبه شب در برنامه «بیست و دو» در پاسخ به این سوال که آیا فکر می کردید که دور اولی باشید؟ گفت: خیلی چیزها قابل تصور نبود، ان شاءالله که بتوانیم خدمتگذار باشیم و بتوانیم جبران بکنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا فکر می کردید که باید بیاید مجلس؟ گفت: من تجربیاتی را طی این سال ها داشتم و در کنار آن در دانشگاه هم فعالیت داشتم همچنین در بخش های مختلف اقتصادی، تحقیقاتی و غیره کاری مدیریتی هم انجام دادم و طی دو سالی که در وزارت نفت و چهار سالی که در وزارت بازرگانی بودم تجربه خیلی خوبی از واقعیت های اقتصادی کشور بدست آوردم.

منتخب مردم تهران ادامه داد: فکر می کنم اگر ما بتوانیم مسائل کشور را با مسائل علمی و دانشگاهی نزدیک بکنیم خیلی سریع تر می توانیم مشکلات کشور را ریشه یابی کنیم و برنامه مدونی برای آن داشته باشیم تا منتج به نتیجه بشود.

اعلام کردم که بنده مستقل هستم

میرکاظمی همچنین بیان داشت: دوستانی که به ما نزدیک بودند هم خیلی من را ترغیب کردند که در این حوزه قرار بگیرم.

وی در خصوص علت قرار گرفتن در لیست جبهه متحد، گفت: دوستانی که دعوت کردند و بیشتر تماس داشتند که حتما باید ثبت نام بکنم از هر دو جبهه بودند به خصوص جبهه پایداری، خیلی از دوستان که نزدیک بودند تماس می گرفتند که ثبت نام بکنم.

وزیر سابق نفت ادامه داد: من موقعی که ثبت نام کردم علاقه مند بودم که مستقل شرکت کنم، خیلی دنبال در لیست قرار گرفتن نبودم و روزی هم که برای ثبت نام رفتم اعلام کردم که بنده مستقل هستم ولی دوستان من را همه لیست های تقریبا اصولگرایی قرار دادند که از آنها هم تشکر کردم و به این ترتیب در لیست ها قرار گرفتم.

مردم از خیلی از خواص هم جلوتر حرکت می کنند

میرکاظمی افزود: در ضمن من هیچ ستادی هم نداشتم و تقریبا چند تا مصاحبه با رسانه ها داشتم و در همین حد هم بسنده کردم و این نشان می دهد که مردم خیلی هم به تبلیغات توجه ندارند.

وی در خصوص انتخابات 12 اسفند گفت: انتخابات روز جمعه بسیار پرشور و یک حماسه بزرگ و به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک سیلی به صورت دشمنان بود و مردم نشان دادند که چقدر با بصیرت در صحنه حضور دارند و شاید از خیلی از خواص هم جلوتر حرکت می کنند.

درصد مشارکت شاید برای خیلی ها قابل پیش بینی نبود

منتخب مردم تهران در پاسخ به این سوال که آیا این درصد مشارکت را پیش بینی می کردید یا نه؟ گفت: این قدر درصد شاید یکی دو ماه قبل قابل پیش بینی نبود و کمتر شواهد در کوچه و خیابان دیده می شود ولی روزهای آخر با تمهیداتی که مسئولان، علما و بخصوص  مقام معظم رهبری داشتند، تقریبا پیش بینی می شد که 50 درصد به بالا باشد ولی اینکه به 60 درصد و بالای 60 درصد برسد شاید برای خیلی ها قابل پیش بینی نبود.

میرکاظمی در خصوص ارزیابی خود از ترکیب مجلس گفت: قالب مجلس را اصولگراها تشکیل می دهند از لحاظ تخصص هم من بعضی از لیست های شهرستان ها و لیست هایی که در تهران بودند را بررسی کردم، وضع بهتر بود یعنی متخصص های بیشتری در لیست ها گنجانده شده بودند بخصوص بحث حداقل کارشناسی ارشد که در این دوره مطرح شده بود خیلی به این موضوع کمک کرده بود.

مجلس نهم متحدتر خواهد بود

وی اظهار داشت: در این میان رقابت هم بیشتر بین افراد اصولگرا بود تا گروه های دیگر؛ بنابراین فکر کنم از جهت سیاست های کلی و جهت دهی های سیاسی، مجلس نهم متحدتر باشد ولی ما باید سعی کنیم که مسائل را به شکل بخشی نبینیم و تلاش کنیم که جامع نگری در مجلس نهم بیشتر از گذشته حاکم باشد.

خیلی راغب به این نیستم که رئیس کمیسیون باشم

وزیر سابق نفت در پاسخ به این سوال که دوست دارید به کدام کمیسیون بروید؟ گفت: من خیلی در مورد کمیسیون ها فکر نکردم ولی بیشتر دوست دارم در کمیسیون های مربوط به حوزه های اقتصادی مانند کمیسیون اقتصادی، صنایع و غیره که بیشتر به من مربوط است حضور داشته باشم و فکر می کنم که در آنجا بیشتر می توانم مفید باشم.

میرکاظمی همچنین در پاسخ به این سوال که می خواهید رئیس کمیسیون هم باشید؟ گفت: من خیلی راغب به این نیستم که رئیس کمیسیون باشم چون باید وقت گذاشت و پیگیری کرد، من یک سری کارهای تحقیقاتی دارم که امیدوارم در کنار کار نمایندگی بتوانم آنها را هم انجام بدهم.

مجری برنامه در ادامه پرسید که در دوره هایی که مسئولیت اجرایی داشتید وقتی با مجلس تعامل می کردید کدام بخش از رفتارها، ساختارها و برخوردهای مجلس از نظر شما خوشایند بود و کدام قسمت هایش خوشایند نبوده است و فکر می کردید که نباید این طوری باشد مثل سوال، تذکر، احضار به کمیسیون ها و غیره؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: نکته ای که خوشحال کننده بود وقتی بود که سوال ملی مطرح می شد، یک فردی وقت گذاشته بود یک موضوعی را پیگیری کرده بود و ما خیلی خوشحال می شدیم و می رفتیم توضیح می دادیم و مشکلات خودمان را هم در آنجا مطرح می کردیم.

رفتار بعضی از نمایندگان واقعا زجرآور بود

منتخب مردم تهران ادامه داد: نکته ای ناخوشایند بود این بود که اصلا موضوع یک چیز دیگری بود و سوال دیگری مطرح می شد که بیشتر موضوع دخالت در کار اجرایی بود و این طوری وقت کمیسیون و وقت وزارتخانه گرفته می شد همچنین بعضی مواقع هم به صحن می رفت در صورتی که موضوع اصلی چیز دیگری بود و این واقعا زجرآور بود که این مسائل باید بیشتر مدیریت شود.

میرکاظمی بیان داشت: نکته دیگر در این رابطه کثرت سوالات بود؛ در حالی کمیسیون ها باید بیشتر وقت خود را بگذارند برای طرح های جامعه و کلان عمدتا درگیر سوالات نمایندگان و هیئت هایی بودند که باید از وزارتخانه ها می آمدند، این مسائل باید جمع بشود و بیشتر برای دغدغه های اصلی که مردم دارند باید وقت گذاشته شود و اگر موردی در جایی اتفاق می افتد و دستگاه پاسخگو نیست آن مورد خاص است که حق نماینده است که سوال بکند و آن را پیگیری کند.

وی گفت: به نظر من  کمیسیون ها باید بپذیرند که  سوال های بی ربط را از دستور خارج کنند و برای آن وقت نگذارند این باعث می شود که سطح مجلس بالاتر برود و به مسائل اصلی کشور پرداخته شود زیرا وقتی درگیر مسائل کوچک شد دیگر نمی تواند خارج شود  چون این گونه مسائل نه ته دارد و نه می شود نتیجه گرفت، اینها باید در مجلس نهم بیشتر مراعات شود.

دسته بندی های حامی دولت، منتقد دولت، وکیل الدوله و وکیل المله درست نیستند

وزیر سابق بازرگانی در خصوص تلقی و تعریف خود از تعامل دولت و مجلس گفت: دسته بندی های حامی دولت، منتقد دولت، وکیل الدوله و وکیل المله درست نیستند اینها باعث می شود که ما به خطا برویم؛ اگر میزان و خط کش منافع ملی باشد اوضاع فرق می کند.

میرکاظمی با بیان اینکه در اصولی کسی بحثی ندارد، گفت: وقتی افراد از جناج های مختلف وارد مجلس می شوند در اصول نظام خدشه ای وارد نمی کنند، در مسائل، روش ها و سلیقه های اجرایی است که نقطه نظرات متفاوت می باشد که این طبیعی است اما اگر بخواهد این تبدیل به تعریف شود که منفعت ملی را دچار خدشه بکند، این خطاست.

باید ملاک منفعت ملی باشد

وی تصریح کرد: تعامل یعنی یک هم افزایی در مجلس و در دولت؛ یعنی اینکه مجلس و دولت با هم بنشینند و در راستای اعتلای کشور مشکلات را حل کنند و به رشد اقتصاد، فرهنگ و علم و سایر حوزه ها شتاب ببخشند تعریف اگر به این شکل باشد قضیه متفاوت خواهد بود.

منتخب مردم تهران ادامه داد: باید ملاک منفعت ملی باشد اگر جایی نیاز بود محکم بایستیم و از دولت حمایت کنیم این کار را انجام دهیم و اگر جایی باید منتقد باشیم باید محکم بایستیم و منتقد بشویم؛ اینکه بگوییم یا این طرف یا آنطرف درست نیست همه در یک کشتی نشسته ایم.

میرکاظمی در پاسخ به این سوال که مجلس چطور می تواند در تعامل با دولت جهت گیری کند و آن نقش ریل گذاری را ایفا کند، گفت: باید تعامل دولت و مجلس را  خوب تعریف کنیم یعنی ما بتوانیم از استعدادها و امکانات خوبی که در کشور وجود دارد به نحو احسنت استفاده کنیم مثل جمع بردار است اگر شما یک تعداد بردار داشته باشید که هر کدام در یک جهتی بروند برایند آنها برآیند مثبتی نمی شود حال هر چقدر بتوانیم آنها را هم جهت کنیم هم افزایی صورت می گیرد و بهره وری بالا می رود.

وی بیان داشت: بسیاری از مشکلات کشور را می توان با این هم افزایی حل کرد، این در سایه تعامل شکل می گیرد و این تعاملات باید خوب تعریف شود.

منتخب مردم تهران در ادامه تصریح کرد: هر چقدر در شکل تنظیم برنامه های سالانه و پنج ساله و نوع تعامل دولت و مجلس در رسیدن به شاخص های کلان اقتصادی خیلی بیشتر از گذشته دقت کنیم موفق تر خواهیم شد؛ اینکه در گذشته دقتی نبوده یا نیست شاید رنگ «بخشی» بودن آن قوی تر بوده است یعنی نماینده ای از شهرستان آمده بیشتر توجهش این بوده که این برنامه چه نفعی برای شهر خودش دارد.

میرکاظمی بیان داشت: اگر همه نمایندگانی که به مجلس می روند نماینده ملی کشور باشند و ما هم تعامل ها را خوب تعریف کنیم مطمئنا «بخشی» هم درست خواهد شد؛ چون صد آید، نود هم پیش ماست.

زمین خوردم که بگویم زمین خورده ام

وی گفت: به عنوان تعهد نمایندگان نباید چیزی جای منفعت ملی را بگیرد که در این صورت خیلی از مسائلمان قابل حل است؛ مردم هم توجه داشته باشند که اگر نماینده ای وارد مجلس شد دنبال مسائل اجرایی نباید باشد؛ اگر مسئله اشتغال و تورم را می خواهیم حل کنیم به شکل بخشی قابل حل نخواهد بود.

منتخب مردم تهران در ادامه تاکید کرد: حل مسئله تعامل بین مجلس و دولت از ضروریات است تا ما کار را جلو ببریم و به اهداف سند چشم انداز برسیم.

میرکاظمی در بخشی از گفت وگوی خود در خصوص شکستگی دست خود گفت: زمین خوردم که بگویم زمین خورده ام.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها