به گزارش پایگاه 598 به نقل از میزان، قطب الدین صادقی نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر که این روزها مسئولیت
تماشاخانهای خصوصی در تهران را بر عهده گرفته درخصوص دلیل تخصیص این سالن
اجرایی برای جوانان تئاتری گفت: من به هیچ وجه نخواسته و نمی خواهم که وارد
چرخه تئاتر تجاری این روزها شوم. زیرا وضعیت فعلی تئاتر تجاری امروز توهین
به تئاتر است.
وی در همین راستا افزود: یک عده دلال سودجو به نام تهیه کننده و تولید
کننده تئاتر آمده و مردم را فریب می دهند تا جیب هایشان پر پول شود. من
طرفدار تئاتر فرهنگی هنری هستم و به همین دلیل خودم را آلوده تئاتر تجاری
نمی کنم.
کارگردان نمایش "طلسم صبح گل" دلیل اصلی وضعیت فعلی تئاتر را اینگونه تشریح
کرد: متاسفانه تئاتر تجاری از وقتی جان گرفت که حمایت های مرکز هنرهای
نمایشی از سر تئاتر برداشته شد. آنها توپ را به زمین تئاتر خصوصی انداختند و
بعد از آن یک عده دلال آمدند و این هنر را به تجارت خانه تبدیل کردند.
وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه تئاتر امروز در دستان عدهای تازه به
دوران رسیده و خودشیفته است که در تئاتر به دنبال تفریح و تفنن هستند و
متاسفانه این نگاه مسموم را به تماشاگران نیز انتقال داده اند.
این پژوهشگر تئاتر با نقد صریح تماشاخانه دولتی اذعان کرد: امروزه نه تنها
تماشاخانههای خصوصی بلکه تماشاخانه های دولتی هم به سمت گیشه و تجارت رفته
اند که من آن را نوعی سطحی نگری دسته جمعی می نامم. این افراد با این کار
می خواهند تیشه به ریشه فرهنگ زده و تئاتر را از تفکر ایرانی اسلامی خارج
کنند.
وی درباره هزینه های اداره یک تماشاخانه و تاثیر آن بر تجاری شدن تئاتر
اضافه کرد: از نظر من اداره یک تماشاخانه هزینه دارد اما این دلیلی نیست که
تماشاخانهها هم به تئاتر تجاری دامن بزنند. از نظر من این تنها دلیل نیست
و آنها برای تئاتر کیسه دوخته اند، تا از این وضعیت نابسامان پولی به جیب
بزنند.
صادقی با گلایه از آثار روی صحنه تئاتر خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از
تماشاخانهها به شکل گاراژ در آمده و هر اجرایی را روی صحنه می برند. برای
اینها محتوا هیچ اهمیتی ندارد. تئاتر امروز ایران پر از شوخی جنسی، رقص و
آواز شده تا به هر قیمتی بلیت فروخته شود. متاسفانه تعریف فرهنگ و هنر در
دستان این افراد افتاده و همین بزرگترین ضربه تاریخی به تئاتر کشور است.