در میان تمام اوصاف پسندیده الهی، وصف «رحمت» در مهمترین آیه و به بیانی خلاصه تمام آیات قرآن یعنی «بسمله» ذکر شده و یکصد و چهارده بار بعد از اسم جلاله وارد شده است و این جز به خاطر ترجیح این وصف بر سایر اوصاف الهی، چون غضب، قهر و...
چه دلیل دیگری میتواند داشته باشد؟
قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله: لَوْ کانَ الرِّفْقُ خَلْقاً
یری، ما کانَ مِمَّا خَلَقَ اللَّهُ شَی ءٌ احْسَنَ مِنْهُ. [۲][اگر ملایمت
مخلوقی میبود که قابل رؤیت باشد، چیزی در میان مخلوقات خداوند از آن
نیکوتر نبود.]
رحمت نسبت به بندگان
رحمت وسیع و بیکران نسبت به بندگان در قیامت، از اصول مسلّم در قرآن
و حدیث است، به حدّی که کمتر کسی از آن محروم میماند و طبعاً آنکه مشمول
این رحمت واسعه نشود، شقی خواهد بود.
چنانچه اگر آیات خوف و رجاء نبود و همین طور وجود شبهاتی که زاییده خوف از قهر الهی است، و برای رحمت الهی شرایطی را بیان میکند، بی تردید همه به آن متمسک میشدند و از غضب خداوند غافل میگشتند.
قال رسول الله صلی الله علیه و آله: لَوْ تَعْلَمُونَ قَدْرَ رَحْمَةِ اللَّهِ لَاتَّکلْتُمْ عَلَیها. [۳][اگر میزان رحمت الهی را میدانستید به آن پشت گرم میشدید.]رسول مکرم صلی الله علیه و آله در روایت دیگری میفرمایند:
انّ اللَّهَ تَعالی خَلَقَ مِئَةَ رَحْمَةً فَرَحْمةٌ بَینَ
خَلْقِهِ یتَراحَمُونَ بِها، وَ ادَّخَرَ لِاوْلِیائهِ تِسْعَةَ و
تِسْعینَ. [۴][خداوند را یکصد رحمت است، رحمتی از آن، همه خلایق را کافی
است و نود و نه رحمت را برای اولیاءاش قرار داده است.]به امام سجاد علیه
السلام عرضه داشتند: حسن بصری گوید عجیب نیست که هلاک شده، چگونه و چرا
هلاک میشود، بلکه تعجب در اینجاست که نجات یافته از عذاب الهی چگونه نجات
یافته است؟ حضرت در پاسخ این طرز فکر که حکایت از سختی عذاب قیامت و اشتمال
آن بر همه و رهایی یافتن افراد معدودی میکند، فرمودند:
انَا اقُولُ: لَیسَ الْعَجَبُ مِمَّنْ نَجی کیفَ نَجی، وَ امَّا الْعَجَبُ مِمَّنْ هَلَک کیفَ هَلَک مَعَ سِعَةِ رَحْمَةِ اللَّهِ. [۵][من میگویم: تعجبی نیست که نجات یافته چگونه نجات مییابد، عجیب این است که هلاک شده با وسعت رحمت الهی، چگونه هلاک شده است؟]
امام صادق علیه السلام میفرمایند: بندهای گنهکار را به صحنه محاسبه در قیامت وارد میکنند و او از کثرت خطاهایش میگرید. به او خطاب میشود چرا گریه میکنی؟ پاسخ میدهد برای اینکه رسوا میشوم، و مفتضح میگردم و خلایق به گناهانم واقف میشوند.
به وی گفته میشود، در دنیا گناه میکردی و میخندیدی و ما تو را با آن حال رسوا نکردیم، اینک که گناه نکرده و گریه سر دادهای چگونه رسوایت کنیم!
آن حضرت نیز فرموده است:
اذا کانَ یوْمَ الْقِیمَةِ نَشَرَ اللَّهُ تَبارَک و تَعالی
رَحْمَتَهُ حَتَّی یطْمَعَ ابْلیسُ فی رَحْمَتِهِ [۶][چون روز قیامت فرا
رسد خدای متعال رحمتش را چنان میگستراند بطوریکه ابلیس هم طمع رحمت او
مینماید.]سخن در این باب بسیار است و خود مجال بیشتری را میطلبد، لذا به
همین مقدار بسنده کردیم.
===================
پی نوشتها:
[۱]سوره اعراف، آیه ۱۵۶.
[۲]اصول کافى، کتاب ایمان و کفر، ح. ۱۸۵۱.
[۳]کنزالعمال، ۱۰۳۸۷.
[۴]همان، ۵۶۶۸.
[۵]بحارالأنوار، ج. ۷۸، ص. ۱۵۳.
[۶]بحارالانوار، ج. ۶۳، ص. ۲۳۶؛ این روایت در جلد ۷ صفحه ۲۸۷ از امام باقر علیه السلام نیز نقل شده است.