به گزارش پایگاه 598، جمعه گذشته یک نشست خبری ویژه درباره حادثه تصادف و انفجار نفتکش سانچی که
نخستین انفجار یک نفتکش حامل میعانات گازی در جهان بوده است از سوی وزارت
راهوترابری چین در شهر پکن برگزار شد و در این نشست مقاماتی از سازمان
امدادرسانی دریایی چین، اداره امور دریایی وزارت راهوترابری چین، اداره
امداد و نجات وزارت راهوترابری چین، بخش حفاظت از محیطزیست اداره ملی
دریایی چین و دیگر نهادها ضمن تشریح فرآیند خاموش کردن نفتکش و امدادرسانی
به ناپدیدشدگان، به پرسشهای خبرنگارانی از چین، ایران و سایر کشورها پاسخ
دادند.
4 امدادرسان چینی نیز در این نشست حضور داشتند.
به گزارش مهر، جی
گوانلو، معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین با مروری بر فرآیند
امدادرسانی به نفتکش سانچی تاکید کرد: در این حادثه کارهای امدادرسانی
اضطراری با مشکلات بیسابقه مواجه شد و چین نیز تا پیش از این هیچ تجربهای
در این نوع از امدادرسانی نداشت. وی توضیح داد: دولت چین به امور مربوط به
امدادرسانی به نفتکش سانچی بسیار اهمیت داده و رهبران حزب و دولت چندین
بار با صدور فرمانهای گوناگون خواستار هماهنگی و همکاری طرفهای مختلف
برای نجات حادثهدیدگان شدند.
صبح ۱۴ ژانویه (۲۴ دی) مرکز فرماندهی در محل
حادثه برای کمک به امدادرسانان ایرانی و ورود به سانچی، 3 کشتی را اعزام
کرد. تا ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه، ۱۲ مأمور امدادرسان ایرانی با کشتی «شن چیان»
به سانچی نزدیک شدند اما باتوجه بهشدت گرفتن شعلههای آتش، موفق به رسیدن
به سانچی نشدند.
معاون رئیس مرکز امدادرسانی دریایی چین ادامه داد: تا
سیزدهم ژانویه (۲۳ دی)، ضمن ادامه تلاشها برای اطفای حریق کشتی سانچی، 4
امدادرسان چینی بهرغم وجود خطرات فراوان در کشتی حادثهدیده سانچی، با
کشتی «شن چیان» به ۱۰ متری کشتی حادثه دیده رسیده و وارد عرشه کشتی شدند.
آنها با به خطر انداختن جان خود، در محل قرار گرفتن قایقهای نجات عرشه
کشتی 2 جسد را پیدا کردند و قصد داشتند از قسمتهای مختلف کشتی از جمله
کابین اقامت ملوانان، کابین ایمنی در برابر حمله دزدان دریایی و کابین سکان
بازرسی کنند ولی با توجه به رسیدن حرارت کابین ملوانان به ۸۹ درجه
سانتیگراد و پر شدن راهروی اضطراری کابین دزدان دریایی از دود داغ و غلیظ،
امدادرسانان پس از بارها تلاش نتوانستند وارد آن شوند و ناچار به بازگشت به
کشتی «شن چیان» با همان 2 جسد و جعبه سیاه کشتی سانچی شدند. گوانلو در
پاسخ به پرسش بخش فارسی رادیو بینالمللی چین درباره مشکلات امدادرسانی به
نفتکش سانچی گفت: این نخستین حادثه آتشسوزی و انفجار یک نفتکش حامل
میعانات گازی در جهان است. به همین خاطر نیز انجام کارهای مربوط به
امدادرسانی با خطرات و چالشهای بسیاری مواجه شد، چراکه شدت آتش بسیار زیاد
بود و پشت سر هم و به طور زنجیروار انفجار در نفتکش رخ میداد و با وجود
نزدیک شدن قایقهای امدادرسانی ما به نفتکش، با اوج گرفتن گرما و آتش ناشی
از سوخت میعانات گازی شعلههای آتش به قایقهای ما هم سرایت میکرد. از سوی
دیگر، مکان حادثه با شهر شانگهای ۱۶۰ مایل دریایی فاصله دارد. بعد از وقوع
حادثه، نفتکش سانچی به خاطر باد و جریان آب همچنان در حرکت بود. دور بودن
مکان حادثه از ساحل، رساندن مواد و تجهیزات لازم برای خاموش کردن آتش را با
مشکلات زیاد روبهرو میکرد. کشتیهای ما برای تهیه مواد امدادرسانی باید
از مکان حادثه به شانگهای میرفتند که هر رفت یا برگشت ۱۰ ساعت طول میکشید
و برای هر رفت و آمد به یک روز نیاز داشتیم.
برای خاموش کردن آتش به مقدار
زیادی کف آتشنشانی نیاز داشتیم ولی کشتیهای ما گنجایش کافی ندارند و
مجبور بودیم به بندر بازگردیم تا عملیات آتشنشانی همچنان ادامه پیدا کند.
ما حتی یک کشتی را به طور اختصاصی برای حمل مواد آتشنشانی اعزام کردیم تا
کمکهای لازم را در اختیار کشتیهای حاضر در عملیات آتشنشانی بگذارد.
ما
بارها خواستیم برای یافتن خدمه کشتی وارد آن شویم. 4 امدادرسان چینی از
تلاشهای خود دست برنداشتند. اداره ملی دریاها و اقیانوسهای چین، اداره
ملی هواشناسی، گشت دریایی چین و شرکت نفت دریایی و اقیانوس چین نیز کمکهای
بسیاری کردند. بعضی از آنها کشتی برای کارهای جستوجو و نجات فرستادند و
بعضی لوازم آتشنشانی ارسال کردند. در جریان امدادرسانی، ما همواره ارتباط
خود با ایران را نیز حفظ کردیم. سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای هر
روز و به صورت ۲۴ ساعته با مرکز جستوجو و امدادرسانی چین به صورت تلفنی
در ارتباط بود. ایشان همچنین بارها در مرکز فرماندهی، از تازهترین پیشرفت
امور آگاه شدند، سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز وارد شهر شانگهای شد و در
مرکز فرماندهی شاهد کل جریان امدادرسانی بود. تمام کارها و جریان
امدادرسانی به صورت باز و شفاف انجام میشد. این نخستین بار است که ما در
چنین وضعیت پیچیدهای در چنین نقطه دورافتادهای، امور امدادرسانی را
انجام دادیم. برخورد با حادثه آتش گرفتن میعانات گازی در یک نفتکش یک
تجربه نادر برای ما بود و مایل هستیم که این تجربه را با طرفهای مختلف در
میان بگذاریم.
وی تصریح کرد: پس از غرق شدن سانچی علاوه بر اعزام
کشتیهای مختلف امدادرسانی و ماهیگیری برای جستوجو، هلیکوپتر ناظر بر
آلودگی نفتی و کشتیهای پاککننده آلودگی نیز کارهای مربوط به برطرف کردن
آلودگی در دریا را نیز آغاز خواهند کرد تا هر چه زودتر تاثیرات منفی نشت
نفت در آبهای این منطقه را کاهش دهد. به پیشنهاد متخصصان، برای انجام
کارهای مربوط به برطرف کردن آلودگی و ادامه جستوجوها، بهتر است کشتی غرق
شده را از آب بیرون بکشند اما طبق مقررات و قوانین بینالمللی، انجام این
کار باید با مجوز صاحب نفتکش انجام شود. جی گوانلو گفت: پس از وقوع حادثه،
چین ضمن پیشبرد کارهای امدادرسانی و اطفای حریق نفتکش، اوضاع حادثه و
اقدامات اتخاذ شده از سوی دولت چین را به ایران، بنگلادش، ژاپن، کرهجنوبی،
روسیه، سازمانهای امور دریایی بینالمللی و دیگر طرفهای مربوط ابلاغ
کرده و تماس نزدیک خود با طرف ایرانی را نیز حفظ کرده است. در مرحله بعد،
چین طبق قوانین بینالمللی و داخلی خود به بررسی دلایل این حادثه پرداخته و
جوانب مختلف را برای حضور مشترک در بازرسی از حادثه و بازگشایی جعبه سیاه
نفتکش سانچی مدنظر قرار داد. از سوی دیگر، چین هماهنگی خود را با
سازمانهای بینالمللی امور دریایی نیز تقویت کرده تا کارهای بازرسی روال
عادی خود را طی کند.
جعبه سیاه 2 روز دیگر بازگشایی میشود
در
همین حال محسن بهرامی، سخنگوی شرکت ملی نفتکش گفت: جعبه سیاهی که رازهای
بسیاری را از دلایل بروز حادثه برخورد نفتکش ایرانی و کشتی فلهبر چینی و
رخدادهای پیش و هنگام بروز آن در دل خود دارد، قرار است دوشنبه با حضور
نمایندگان همه ذینفعان بازگشایی شود. وی افزود: جعبه سیاه نفتکش سانچی
اکنون در شانگهای و پلمب است. بهرامی تصریح کرد: اگر اطلاعات استخراج شود،
پردازش و تحلیل اطلاعات طبق گفته مقامات فنی صلاحیتدار از جمله فرناندو
سولورزانو، از مقامهای دریایی پاناما، ممکن است ماهها به طول انجامد.