به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، داستان بدهیها و طلبهای شهرداری تهران به موضوع گستردهای تبدیل شده و هر کس در این باره یک اظهارنظر میکند.
شهرداری تهران در 17 مرداد ماه 96 گزارش عملکرد 12 سالهای را به شورای شهر ارائه کرد و حتی نسخهای از این گزارش مالی به دست نجفی شهردار فعلی تهران هم رسید. در گزارش تهیه شده به تمامی موضوعات مالی پرداخته شده است.
* بدهی 6 هزار و 990 میلیارد تومانی به بانکها
شهرداری 6 هزار و 990 میلیارد تومانی به بانکها بدهی دارد. این میزان بدهی که شهرداری در قبال بانکها دارد تسهیلاتی است که برای پروژههای عمرانی هزینه شده است.
ساخت 294 کیلومتر مترو، ایجاد 134 ایستگاه مترو، خرید 1445 دستگاه واگن و لوکومتیو، احداث 22 کیلومتر تونل، ساخت 250 کیلومتر بزرگراه، ایجاد 92کیلومتر شبکه جمعآوری آبهای سطحی، ایجاد 192 پل تقاطع غیرهمسطح، ساخت 57 ایستگاه آتشنشانی، احداث 22 هزار و 379 هکتار فضای سبز و رساندن سرانه فضای سبز به 16.5 متر برای هر فرد،ساخت 263 مجموعه ورزشی، احداث 113 سوله مدیریت بحران، ساخت 326 سرای محله، نوسازی 666 هکتار بافت فرسوده، احداث 135 بازار میوه و ترهبار، احداث 998 بوستان درونشهری از جمله اقداماتی است که شهرداری انجام داده و برای آنها از بانک تسهیلات دریافت کرده است.
تسهیلات گرفته شده داخلی و فاینانس است و دولت باید 50 درصد سهم ساخت مترو را بدهد و این موضوع الزامآور است.
*دیون بابت املاک، پیمانکاران، بیمه و مالیات
8 هزار و 519 میلیارد تومان شهرداری بابت املاک، پیمانکاران، بیمه و مالیات دیون دارد البته اخیراً از سوی مدیریت شهری جدید اعلام شده 9 هزار میلیارد تومان، اما رقم دقیق 8 هزار و 519 میلیارد تومان است.
*سرجمع دیون و تسهیلات بانکی حدود 15 هزار میلیارد تومان است
بر اساس گزارشهای رسیده، سرجمع دیون شهرداری به پیمانکاران،املاک، بیمه، مالیات و بدهی به بانکها حدود 15 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
*ریز بدهی دولت به شهرداری
دولت 19 هزار میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است
ریز بدهیها به شرح زیر است:
32 میلیارد تومان عوارض مستمر در مناطق 22گانه
هزار میلیارد تومان عوارض مستمر در مالیات بر ارزش افزوده
65 میلیارد تومان عوارض ویژه ساختمان استانداری تهران
هزار و 273 میلیارد تومان آراء کمیسیون ماده 100، 77 و سایر دعاوی حقوقی
575 میلیارد تومان سهم دولت در زمینه بافت فرسوده
3 هزار و 128 میلیارد تومان سهم 50 درصدی دولت در ساخت ایستگاههای مترو
هزار و 381 میلیارد تومان (یک سوم بهای تمام شده سهم دولت) در یارانه بلیت شرکت اتوبوسرانی
714 میلیارد تومان (یک سوم بهای تمام شده سهم دولت) در بلیت مترو
972 میلیارد تومان، 60 درصد سهم شهرداری از محل تخلفات راهنمایی و رانندگی
5 هزار و 710 میلیارد تومان (50 درصد سهم دولت) در شرکت مترو مخارج طراحی و تجهیز
یک میلیارد دلار استفاده از صندوق ذخیره ارزی بابت تأمین تجهیزات و احداث خطوط مترو. (بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال 1385 که تا کنون این پول به شهرداری پرداخت نشده است).
*اسناد بدهیهای الزامآور دولت به شهرداری
بیش از 10 هزار میلیارد تومان بر اساس قانون دولت ملزم است به شهرداری پرداخت کند و در الباقی دیون قانونگذار دولت را مجاز کرده است. (اسناد آن موجود است در صورت نیاز منتشر می شود)
بر اساس اسناد موجود شهرداری نزدیک به 15میلیارد تومان بدهی دارد، این در حالی است که شهرداری بیش از 19 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد.
*10 هزار میلیارد ارزش زمینهای موجود در شهرداری
شهرداری 10 هزار و 651 میلیارد تومان منابع موجود قابل مصرف دارد. به عنوان مثال در بحث املاک 1080 میلیارد تومان قیمتگذاری زمین صورت گرفته است (املاک فقط قیمت زمین خام است) در حالی که برابر مصوبه شورای چهارم زمینها باید بارگذاری شده و به فروش برسد. اگر این موضوع هم لحاظ شود، بیش از 10 هزار میلیارد تومان ارزش زمینهای موجود شهرداری تهران است.
بر اساس اسناد موجود 9 هزار و 171 میلیارد تومان پروژههای مشارکتی و سرمایهگذاری آماده فروش شهرداری تهران است. 400 میلیارد تومان مجتمع ایستگاهی مترو که جمع آنها 10 هزار و 651 میلیارد تومان میشود.
در اخبار آمده است،شهردار سابق شهرفروشی کرده است بر اساس اسناد موجود در شهرداری تهران و برابر مصوبه قانونی شورا شهرداری بایستی 11 هزار میلیارد تومان املاک میفروخت و یا تهاتر میکرد که 9 هزار میلیارد تومان فروش املاک و تهاتر داشته، همچنین برابر مصوبه شورا 8 هزار میلیارد تومان باید املاک تملک میشد که تا کنون بیش از 22 هزار میلیارد تومان ملک تملک گردیده، یعنی 2.5 برابر ملک فروخته شده، ملک خریداری شده است.
یکی از مدیران سابق شهرداری درباره گرفتن وام از
بانکها گفت: اگر مدیریت شهری یا شهردار سابق تسهیلات دریافت نمیکرد
نمیتوانست پروژههای عمرانی را احداث کند این در حالی است که باید 50 درصد
هزینهها را دولت پرداخت میکرد و دولت به تعهدات خود عمل نکرده است،
شهرداری برای ساخت مترو، بزرگراه و ایجاد زیرساختها تسهیلات در نظر گرفته
در حالی که مدیریت فعلی برای پرداخت حقوق کارکنان مبادرت به دریافت تسهیلات
کرده است.