کد خبر: ۴۳۲۷۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
یک روزنامه آلمانی:
روزنامه آلمانی زبان باسلر زیتونگ طی گزارشی نوشت قیمت نفت اکنون برای اروپا به مرز دردناک خود رسیده است و اگر قرار باشد که اقتصاد این منطقه از بحران خارج شود، قیمت نفت نباید به بالای 125 دلار در بشکه برسد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل فارس روزنامه آلمانی زبان باسلر زیتونگ در مقاله ای به قلم سیمون اشمید نوشت: یازده ژوئیه سال 2008، برای تجار نفت یک زمان تاریخی بود زیرا در آن روز قیمت هر بشکه نفت به 145 دلار رسید که تا آن زمان بالاترین قیمتی بود که در اروپا تا کنون برای نفت پرداخت شده بود. تا به امروز این رکورد شکسته نشده است. با این وجود، اقتصاددانان نگران هستند. حتی آنها سئوال می کنند که اگر قیمت موجود نفت امروز کماکان ادامه پیدا کند چه خواهد شد؟

بر اساس این گزارش فقط از اول سال جاری تا کنون قیمت نفت تا 15 درصد افزایش یافته است. قیمت نفت امروز 127 دلار برای هر بشکه است که سه برابر قیمت آن در سال 2009 و آغاز بحران مالی و اقتصادی است.

این گزارش افزود: دانیل کالت، کارشناس امور اقتصادی بانک یو.بی.اس. تاکید می کند که اگر جنگ علیه ایران صورت گیرد، قیمت هر بشکه نفت به 160 دلار در بشکه خواهد رسید. این امر مشکلاتی را برای اقتصاد جهانی بوجود می آورد. این امر می تواند درآمدها در کشورهای خریدار نفت را کاهش دهد و قدرت خرید مردم را پائین آورد. البته این امر فقط زیان در بر نخواهد داشت بلکه می تواند تجارت را نیز افزایش دهد زیرا با پول بیشتر در دست کشورهای تولید کننده نفت، آنها در حد وسیعتری اقدام به خرید می کنند. ضمنا شرکت های نفتی که از قیمت بالای نفت سود بیشتری بدست خواهند آورد نیز می توانند اقدام به سرمایه گذاری بیشتری بکنند.

به گفته این کارشناس بانک یو.بی.اس.، سوییس هم می تواند یکی از سود برندگان این امر باشد. یعنی شرکت های نفتی که مقر آنها در سوییس است به خاطر سود بیشتر و اقدام به سرمایه گذاری های جدید باعث خواهند شد تا شرکت های بزرگ و کوچک سوییسی که در زمینه حفاری و یا تولید ابزارآلات نفتی فعال هستند بتوانند سفارشات جدیدی دریافت کنند که این امر، هم باعث افزایش درآمد و هم اشتغال برای آنها خواهد شد.

البته بانک یو.بی.اس. برآورد می کند که قیمت نفت که امروز بالای 120 دلار در هر بشکه است در 12 ماه آینده تا 100 دلار کاهش پیدا خواهد کرد. البته با این پیش بینی بایستی با احتیاط نگاه کرد. کارشناسان اعتقاد دارند این موضوع به این موضوع که آیا اسرائیل واقعا به ایران حمله خواهد کرد یا نه، بستگی جدی دارد.

سوزانه تورن، کارشناس امور نفت از بانک کانتون زوریخ بر این عقیده است که قیمت نفت به مرز دردناک خود رسیده است. وی بر این باور است که اگر قرار باشد که اقتصاد اروپا بتواند تا حدودی از مشکل خارج شود، قیمت نفت نباید به بالای 125 دلار در بشکه برسد. چرا 125 دلار؟ این کارشناس نفتی و تیم وی قیمت نفت و تقاضای آن در آینده را با تولید ناخالص ملی جهانی مقایسه کرده اند. در این تحقیقات مشخص شده که افزایش این قیمت نفت تا هشت درصد می تواند به این مرز دردناک برسد.

استفان اشنایدر، کارشناس اقتصادی دویچه بانک در فرانکفورت بر این عقیده است که افزایش قیمت نفت برای کشورهای در حال توسعه بسیار زیانبارتر خواهد بود تا برای اروپای صنعتی. وی بر این عقیده است که اگر قیمت نفت بر همین پایه که امروز است باقی بماند فقط بهبود وضع اقتصادی در اروپا تا حدودی به تاخیر می افتد. برای این که قیمت نفت بر اروپا تاثیر شدید بگذارد، این قیمت باید ده الی پانزده درصد افزایش پیدا کند و ضمنا چند سالی هم دوام بیاورد.

وی چنین سناریوئی را غیر محتمل می داند. وی ضمنا برآورد می کند که قیمت نفت از سال 2013 تا 2015 می تواند کاهش یابد و به بشکه ای 105 دلار برسد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها