کد خبر: ۴۲۸۱۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۰۵ اسفند ۱۳۹۰
کلینتون:
با وجود اینکه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بحث درباره تجهیز نظامی مخالفان سوری را تا پیش از مشخص شدن هویت آنها شتابزده توصیف کرده است، کلینتون اعلام کرد که مخالفان سوری نهایتا تجهیز تسلیحاتی خواهند شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "رویترز"، در آستانه نشست امروز (جمعه) گروه "دوستان سوریه" در سوریه، "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته در سخنرانی مستقیم خطاب به روسیه و چین که قطعنامه های ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل را وتو کردند، با اشاره به اینکه خشونت های دولت دمشق علیه مردم سوری در عصر اینترنت ناپایدار است، اعلام کرد که گروه های مخالف سوری نهایتا خود را تجهیز تسلیحاتی می کنند و "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه از قدرت کناره گیری خواهد کرد.

این در حالیست که رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا بحث درباره تجهیز نظامی مخالفان سوری را تا پیش از مشخص شدن هویت آنها شتابزده توصیف کرده است.

کلینتون با اشاره به اینکه شورای ملی مخالفان سوری به عنوان جایگزینی برای نظام اسد در حال ظهور است، اعلام کرد که نظر اجماع در میان اتحادیه عرب و سایر کشورها این است که این گروه (شورای ملی مخالفان سوری) یک نماینده معتبر خواهد بود و نشست تونس به شورای ملی سوریه که بزرگ ترین گروه از مخالفان سوری هستند، فرصتی می دهد تا دیدگاه خود را ارائه کند.

وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در لندن اعلام کرد: نیروهای مخالف قادر و با ظرفیتی در سوریه به طور فزاینده به وجود خواهند آمد که از هر جایی و به هر طریقی که شده است ابزار دفاع از خود را پیدا خواهند کرد و به انجام اقدامات تهاجمی روی خواهند آورد.

کلینتون گفت: برای من روشن است و قطعا هیچ تردیدی ندارم که سوریه به مرز بحران و نقطه انفجار خواهد رسید و من آرزو می کنم که این لحظه زودتر فرا برسد تا بتوان زندگی افراد بیشتری را نجات داد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با اشاره به اینکه سوریه و چین نمی توانند موضع مخالف خود را برای همیشه حفظ کنند، گفت: فشارها بر روی کشورهایی مانند روسیه و چین تشدید خواهد شد زیرا دیدگاه جهانی قصد ندارد بدون فکر و به بطالت دست روی دست بگذارد و اقدامی نکند؛ کشورهای عربی راضی نمی شوند که دو کشور (روسیه و چین)، یکی به دلیل تجاری و دیگری به دلایل ایدئولوژیک، نظامی را تقویت کند که تمام قوانین مربوط به هنجارهای مدرن بین المللی را نقض می کند.

کلینتون مدعی شد: زمانی که پدر اسد حملات وحشتناک خود را در اوایل دهه 80 عملی می کرد، اینترنت، توئیتر و هیچ سایت ارتباط اجتماعی و تلویزیون های ماهوراه ای وجود نداشت؛ ( در عصر اینترنت امروز) سخت است که مردم خبری از بمباران توپخانه ای شهروندان سوری و این حد از اعمال خشونت در این کشور نداشته باشند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که اگر اسد از ارسال کمک های بشردوستانه به مردم کشورش خودداری کند، آمریکا و متحدان عربی و اروپایی واشنگتن چه اقدامی خواهند کرد، با اشاره به احتمال تشدید تحریم های موجود و اعمال تحریم های جدید گفت: در صورتی که اسد به امتناع خود ادامه دهد ما فکر می کنیم که تشدید فشارها ادامه خواهد داشت؛ بنابراین این یک شرایط سیال است اما اگر من شرط بند بودم، علیه اسد (در زمینه حفظ قدرتش) شرط بندی می کردم.

این اظهارات کلینتون درباره سوریه در شرایطی گزارش می شود که پیرو حکم مصوب نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل درباره تعیین یک نماینده ویژه برای رسیدگی به بحران سوریه، دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب از تعیین "کوفی عنان" به عنوان نماینده ویژه در سوریه خبر دادند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها