آويني فيلم: يكي از بحث هايي كه در جشنواره امسال
اتفاق افتاد و شايد خاطره ي خوبي براي چشنواره ي 30 ساله ي فجر نباشد بحث
بي تفاوتي و نگاه غير ارزشي و كارشناسانه به فيلم هاي دفاع مقدس بود كه
نمود آن در استقبال و تشويق كمرنگ از هنگامه قاضياني مشخص گرديد. آقاي
ميرباقري از داوران جشنواره نيز بر اين باور است كه فيلم ها نسبت به سال
هاي قبل كه داور بوده است افت داشته است.
در اين باره مصاحبه كرديم با حميد بهمني كارگردان انقلابي و ارزشي كشور و نظر وي را جويا شديم. او در اين باره گفت:
مشكل اصلي سينماي كشور نگاه باندي و گروهي است كه اين موضوع از دوران
اصلاحات به شكل جدي وجود دارد. نگاهي كه باعث ايستايي و خمودگي سينماي كشور
است. اين نگاه در طي چند سال تا حدود سال 80 در كشور نهادينه شد و حتي كار
به جايي رسيده است كه اين نگاه باندي و سكولار و ضد ارزشي سليقه ي مخاطب
را در اين سال ها تغيير داده است و به تعبير بهتر ذائقه ي مردم تغيير پيدا
كرده است و اين مطلب در راي و نظرات مردم در جشنواره مشخص است كه مثلا
فيلمي مثل "خوابم مي آد" از نگاه مخاطبين در جايگاه خوبي قرار دارد. به نظر
بنده سينماي ما به جايي رسيده است كه به سطح مي پردازد و از محتوا و
انديشه خالي است و معيار فيلم ها براي پيشنهاد به كارگرداني در بخش خصوصي و
حتي برخي بخش هاي دولتي بحث گيشه، مخاطب و سطح است. من به علت نگاه ارزشي
خودم زير بار فيلم هاي بي محتوا نمي روم و براي ساخت فيلم ارزشي و دفاع
مقدس هم بايد فقط با بخش هاي دولتي كار كنم كه آنها هم ان قلت هاي زيادي
دارند و برخي مي گويند نبايد نگاه دهه شصتي داشت .
بهمني در اين باره افزود:
سالانه حدود70 فيلم در جشنواره وجود دارد كه كه شايد 5 الي 6 فيلم از آنها
خوب باشد و اگر بخواهيم فيلم با كيفيت بسازيم و فقط به كميت نپردازيم شايد
انگشت شمار باشد. ماچند فيلم مثل "ملك سليمان" و "راه ابريشم" داريم .
اتفاقي كه توسط تفكر سكولار برخي اصلاح طلبان در دولت اصلاحات اتفاق افتاد
حركت فرسايشي بود كه از سال 76 تا 81 تعداد فيلم هاي دفاع مقدس از 24 به يك
فيلم رسيد و كار به جايي مي رسد كه تقدير و تشكر از فيلم هاي خوب دفاع
مقدس با استقبال خوبي روبرو نمي شود. به نظر بنده راه حل فقط بيان دردها و
آسيب ها نيست بلكه بايد راهكار داد و درماني پيشنهاد داد. البته صحبت هاي
من منكر زحمات آقاي شمقدري و نگاه ارزشي ايشان و اقدامات معاونت سينمايي
نيست ولي مي گويم كافي نيست و با رشد بيشتري بايد پيگيري شود و شايد از
امسال شاهد رشد كم سينماي ارزشي و ديني باشيم ولي اين كار زمانبر است و
شايد 20 سال طول بكشد. به نظر بنده اين درست نيست كه افراد سكولار سينما
بروند و پشت يك فيلم مثل فيلم "جدايي نادر از سيمين"پنهان شوند و از اين
چشنواره به آن چشنواره مي روند و اتفاقي كه مي افتد اين است كه آقاي فرهادي
امسال فيلمي را نمي سازند. من اتقاد دارم فيلم جدايي نادر از سيمين فيلمي
ضد ارزشي و سكولار است هرچند از لحاظ ساخت، تدوين و بازيگري و كارگرداني
عالي است و در اين باره اعلام كردم كه حاضرم با آقاي فرهادي مناظره كنم. به
نظر من سينماي ما تا آرمان خود بسيار فاصله دارد آرماني كه سينما بايد بر
اساس انديشه هاي امام و مقام معظم رهبري باشد.
درباره ي تعداد 32 فيلم در بخش مسابقه و نحوه ي برگزاري جشنواره و داوري نيز نظر بهمني را جويا شديم كه وي در اين باره گفت:
به نظر بنده درست است كه ديدن 32 فيلم طي 9 روز و هر روز 5 فيلم سخت است
ولي در شرايط فعلي كه كارگردانان با فرستادن فيلم به بخش مسابقه به دنبال
اكران عمومي آن هستند و فصل جشنواره هم زمستان است و فيلم سازان از پاييز
تلاش جدي خود رابراي رساندن فيلم به جشنواره انجام مي دهند شرايط مطلوب و
نسبي است. من معتقدم بايد ساختار و رويكرد جديدي را درباره ي داوري و
جشنواره طراحي كنيم. شايد شبيه هاليوود پس از اكران عمومي آن درباره ي فيلم
ها تصميم گيري شود. تعداد فيلم ها موضوع اصلي نيست بلكه مسئله ي اصلي بر
نحوه ي داوري است واگرنه در هاليوود همه ي فيلم ها در جشنواره حضور دارند.