کد خبر: ۴۱۸۹۳
زمان انتشار: ۰۴:۴۱     ۰۲ اسفند ۱۳۹۰
محصولات ايراني از جمله خودرو بازار مناسبي در عراق پيدا كرده است.
به گزارش ايسنا در ميان كشورهاي خريدار خودروي ايراني، عراق، بنين و آلمان 3 كشور عمده مقصد صادرات خودروي سواري بوده اند كه عراق با خريد 13 هزار و 683 دستگاه خودرو به ارزش 69 ميليون دلار در رده اول كشورهاي خريدار خودروي ايراني قرار دارد و از نظر تعداد 26/97 درصد و از نظر ارزش 80/95 درصد از سهم كل بازار صادرات خودرو ايراني را به خود اختصاص داده است.
در اين مدت 164 دستگاه خودرو به ارزش 608 هزار دلار به آلمان صادر كرده ايم كه اين كشور از نظر تعداد 17/1 درصد و از نظر ارزش 84/0 درصد از سهم كل صادرات خودرو را به خود اختصاص داده است.
ميزان صادرات خودروي سواري به بنين در غرب آفريقا نيز طي اين مدت 40 دستگاه به ارزش 600 هزار دلار بوده و اين كشور از نظر تعداد 28/0 درصد و از نظر ارزش 83/0 درصد از سهم كل صادرات خودرو از كشورمان را به خود اختصاص داده است.
بنابراين گزارش، ميزان صادرات خودروي سواري از ايران به ساير كشورها در 10 ماهه امسال، 181 دستگاه به ارزش يك ميليون و 817 هزار دلار بوده كه بر اين اساس از نظر تعداد 29/1 درصد و از نظر ارزش 52/2 درصد از سهم كل صادرات خودرو را نشان مي دهد.
ايران جاي تركيه را
در صادرات قارچ به عراق گرفت
رئيس اتحاديه توليدكنندگان قارچ گفت: با افزايش قيمت دلار و ترغيب توليدكنندگان به صادرات، ايران جاي تركيه را در صادرات قارچ به عراق گرفت.
محمدرضا نوربخش در گفت وگو با فارس، اظهار داشت: در حال حاضر روزانه 5 الي 6 تن قارچ به كشور عراق صادر مي شود.
رئيس اتحاديه توليدكنندگان قارچ با بيان صادرات سالانه 5 الي 6 هزار تني قارچ به كشور عراق گفت: پيش از اين تركيه بيشترين صادرات را به اين كشور داشت كه با افزايش قيمت دلار ايران جاي تركيه را گرفته است.
وي با بيان اينكه بعد از اجراي هدفمندي يارانه ها تنها 9 درصد به قيمت قارچ اضافه شده است، گفت: اين در حالي است كه به دليل افزايش حامل هاي انرژي و همچنين نهاده هايي كه استفاده مي شود هزينه ها و به تبع آن قيمت تمام شده رشد بيشتري داشته و طي 2 سال گذشته 25 درصد تورم در جامعه بوده است.
نوربخش گفت: در حال حاضر كمپوست 50 تا 100 درصد افزايش قيمت داشته است.
وي خاطرنشان كرد: به دليل افزايش قيمت تمام شده ميزان توليد قارچ در سال جاري پيش بيني مي شود به 48 هزار تن كاهش يابد درحالي كه طي سال گذشته اين رقم 73 هزار تن بوده است.
وي با اشاره به قيمت 3 هزار و 500 توماني هر كيلوگرم قارچ در ميادين تره بار گفت: اين در حالي است كه تنها 2 هزار تا 2500 تومان در هر كيلو به دست توليدكننده مي رسد به دليل زحمات زيادي كه در توليد محصول وجود دارد و نيز ارزش غذايي بالاي آن اين رقم ناچيزي است.
نوربخش گفت: در اكثر كشورها قيمت قارچ حدود معادل قيمت گوشت است اما در كشور ما اين قيمت بسيار كمتر است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر ايران جايگاه يازدهم توليد قارچ دنيا را دارد گفت: در سند چشم انداز پيش بيني شده كه ايران جايگاه سوم توليد قارچ دنيا را داشته باشد و اين امر محقق خواهد شد.
وي گفت: در حال حاضر سالانه رشد 8 درصدي توليد قارچ را داريم كه پيش بيني مي شود در سال 1404 به توليد 231 هزار تن برسيم و مصرف سرانه 940 گرمي كنوني در سال 1404 به حدود 5/1 كيلوگرم مي رسد و با رشد 3/1 درصدي جمعيت سال 1404، 91 ميليون نفر جمعيت خواهيم داشت كه ميزان سرانه توليد بيش از مصرف خواهد بود.
وي تاكيد كرد: به دليل توليد مناسبي كه در آينده خواهيم داشت از همين الان برنامه ريزي صادراتي بايد انجام گيرد.
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها