به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، با وجود آنکه طبق اصول اقتصادی شرکت های خریدار ایرانی باید نسبت به
دریافت و اطلاعات و ارائه سفارش نهایی به شرکت های هواپیماساز اقدام کنند،
شبیه به مسیری که در طول ماه های گذشته برای نهایی شدن قراردادها با
ایرباس و بویینگ اجرایی شده، اما بعضی از شرکت ها نیز تریجح می دهند خود
محصولات شان را عرضه کنند.
اصلیترین شرکتی که این مدل از بازاریابی را در دستور کار خود قرار داده
شرکت هواپیما ساز سوخو روسیه است. این شرکت که سابقه طولانی در ساخت
هواپیماهای جنگنده دارد از چند سال قبل توانسته نخستین مدل مسافربری خود
سوخو ۱۰۰ را به بازار عرضه کند و با وجود آنکه بخشی از بازار هدف مدنظر را
پیدا کرده اما هنوز به دنبال بسترهای جدید در کشورهای منطقه است و در این
بین ایران با توجه به نیاز فوری که به نوسازی ناوگان خود و خرید هواپیماهای
جدید دارد یکی از بهترین گزینه ها خواهد بود.
به دست آوردن این بازار بالقوه اما برای روس ها دشوارتر از تصویر ابتدایی
این حوزه است. تصویر منفی مسافران ایرانی از هواپیماهای روس و تردید
ایرلاین ها در اجرایی کردن پیشنهاد سوخو باعث شده پس از چند ماه گمانه زنی
هنوز هیچ طرحی درباره نهایی شدن درخواست های ایرلاین های ایرانی نهایی
نشود. این در حالی است که در طول ماه های گذشته بارها خبرهایی از پیشنهادات
روس ها و رد آن از سوی مقامات ایرانی به گوش رسیده است.
در آخرین اقدام اما این بار یک مقام ارشد روس اعلام کرده ایران ۱۲ سوخو ۱۰۰
خواهد خرید. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه گفته همکاران ما تایید
کردهاند که تاکنون رایزنیهای مربوط به خرید ۱۲ هواپیما انجام شده است؛ در
کوتاهمدت فروش ۳۰ هواپیما را در نظر داریم.
هرچند هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی این خبر را تایید را رد نکرده اند اما
به نظر می رسد روس ها امید خود برای به دست آوردن بازار ایران را از دست
نداده اند و این بار کابینه پوتین خبرهای مربوط به فروش این هواپیما را
پیگیری می کند.