کد خبر: ۴۰۷۹۹
زمان انتشار: ۱۲:۴۰     ۲۷ بهمن ۱۳۹۰

همزمان با اعلام آمادگي تهران براي مذاکره با گروه ۵+۱، روسيه درباره اعمال فشار به ايران در خصوص برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور به غرب هشدار داده است.

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه که روز چهارشنبه (۲۶ بهمن، ۱۵ فوريه) در يک کنفرانس خبري در لاهه سخن مي‌گفت، به ضرورت اجتناب از هر اقدامي، از جمله تحريم‌ها، که موجب تضعيف هم‎کاري ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شود، تاکيد کرد.
 
لاوروف خاطرنشان کرد:"مساله مهم اين است که تمامي اقداماتي که در زمينه هسته‌اي اعلام مي‌شود و انجام شده بايد کاملا تحت کنترل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گيرد." 
 
وي همچنين حمايت کشورش را از مذاکرات در زمينه برنامه هسته‌اي ايران، اعلام کرد.
 
لاوروف افزود:"مايليم ايراني‌ها را به همکاري با آژانس ترغيب کنيم، ما آن‌ها را به تداوم گفت‌وگو در خصوص موارد خاص مورد اختلاف ترغيب مي‌کنيم."
 
در همين حال، ايران از به رسميت شناخته شدن حق اين کشور در زمينه داشتن انرژي هسته‌اي صلح آميز از سوي کاترين اشتون، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا استقبال کرده است.
 
جمهوري اسلامي براي از سرگيري مذاکرات با ۵ عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل يعني انگليس، چين، فرانسه، روسيه و امريکا به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۵+۱) اعلام آمادگي کرده است.
 
ايران و گروه ۵+۱، دسامبر ۲۰۱۰ در ژنو و ژانويه ۲۰۱۱ در استانبول ترکيه ۲ دور مذاکرات چندجانبه برگزار کرده‌اند.
 
تهران ضمن اعلام آمادگي در زمينه تداوم مذاکرات بر اساس زمينه‌هاي مشترک، تاکيد کرده است از هيچ يک از حقوق خود صرف نظر نخواهد کرد.
 
امريکا و هم‌پيمانان اروپايي اين کشور به همراه رژيم اسرائيل، جمهوري اسلامي ‌ايران را به انحراف از برنامه هسته‌اي و تلاش براي دستيابي به اهداف نظامي در برنامه هسته‌اي‌اش متهم مي‌کنند و از اين ادعاها به عنوان دستاويزي براي اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه و بين‌المللي‌ عليه ايران استفاده کرده‌‌اند.
 
ايران نيز همواره با رد ادعاي غرب تاکيد مي‌کند به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع اشاعه تسليحات هسته‌اي و يکي از اعضاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، از حق توسعه و دستيابي به فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار است
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها